Gå til innhold

Usynlige fokuspunkter på Canon 350D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er faktisk ganske mange, særlig menn, som har svakt fargesyn. Det er da rødt og grønt som kan være vanskelig å skille.Røde punkter på grønn bakgrunn er et problem. Det er derfor merkelig at kameraprodusenten Canon ikke tar hensyn til dette.

Freeload.

Ja det er jo slik jeg har taklet problemet hittil, men kunne jo ønske meg en bedre

løsning på dette.(slik at fokuspunktene trer tydeligere fram)

 

engekri.

Jeg ser jo farver ellers i naturen og har ikke merket andre problemer med svekket farvesyn i forhold til å ha fotografering som hobby.

Lenke til kommentar

De fleste bruker jo uansett et fast fokuspunkt, da automatisk valg av fokuspunkt ofte fører til at kameraets kunstige inteligens fokuserer på annet enn motivet. Så sånn sett tror jeg egentlig ikke du skal bekymre deg så mye over at du ikke ser de røde punktene, ønsker du å fokusere på noe som ikke er i midten av bildet kan du enten flytte kameraet etter fokusering, eller velge et annet fokuspunkt (du ser hvilket fokuspunkt du velger på det lille LCD panelet bak kameraet i tillegg til i søkeren).

 

De få gangen du ikke ønsker å fokusere i midten og man i tillegg bruker en linse med så vid-vinkel at Fokusplanet ikke er rett, slik at man ikke kan flytte kameraet å beholde motivet skarpt når det kommer på siden i bildet, tror jeg du klarer deg fint med å først bytte fokuspunkt før du tar bildet.

 

Tar du foresten mye svart-hvit bilder? jeg vil tro at du ikke akkurat kan satse på å finne fine fargekombinasjoner da du oppfatter farger annerledes enn andre.

Endret av modin
Lenke til kommentar

Til modin.

Du tar nok feil der, jeg har blitt kjennt for å ta fine naturbilder som har bltt publisert flere steder.

Små røde fokuspunkter er altså ikke det som tiltrekker blikket best og er ikke ideelt. Jeg har lært meg å takle dette, men kunne godt ha tenkt meg en annen løsning.Derfor lurte jeg på om det nye Canon 400D var bedre i så måte.Det har jeg fått svar på og kan for min del godt avslutte denne tråden

Endret av odal
Lenke til kommentar
Til modin.

Du tar nok feil der, jeg har blitt kjennt for å ta fine naturbilder som har bltt publisert flere steder.

Små røde fokuspunkter er altså ikke det som tiltrekker blikket best og er ikke ideelt. Jeg har lært meg å takle dette, men kunne godt ha tenkt meg en annen løsning.Derfor lurte jeg på om det nye Canon 400D var bedre i så måte.Det har jeg fått svar på og kan for min del godt avslutte denne tråden

6962843[/snapback]

 

Ja teit av meg å si at du ikke kan ta naturbilder, men det er faktisk sant at du oppfatter verden helt annerledes enn alle andre. Selv om dette er veldig vanskelige for oss som ikke er fargeblinde og forklare til fargeblinde, men det kan samenlignes med blinde og seende er veldig vanskelig får en blind og forestille seg å være seende.

 

Men når du er rød/grønn fargeblind mangler du røde synsceller i øyet ditt, det betyr at du oppfatter verden på samme måte som vi (normalt seende) ser et bilde nå vi fjerner rødfargen helt fra det i photoshop. Kort sagt så blir alt seende veldig annerledes ut enn hvordan det oppfattes av andre mennesker. Men så har vi jo noen dyr som kan oppfatte farger som er utenfor den menneskelige skalaen, og dette er jo også helt uforstålig for oss mennesker. Jeg synes dette er veldig facinerende.

Lenke til kommentar
Nord eller sør Odal?

 

Jeg er fra Nord Odal og blir ofte beskyldt for å være litt fargeblind sjøl jeg, men vet ikke om dette er noe som er en over gjennomsnittet lidelse i Odalsbygdene?

6963057[/snapback]

Spørs hvem som beskylder deg for det, hvor seriøst det er. På sesjon fikk jeg 1 av 10 mulige poeng på fargesyn, men jeg jobber nå i en fotobutikk og er mye på laboratoriet og fremkaller bilder. Jeg ser med en gang hvis det er fargestikk i bildene, og får justert det. Har ikke fått de store klagene enda, så jeg tviler sterkt på at den testen er spesielt seriøs. Men nå er jo både militæret og "alle" som jobber der maktsyke (min personlige erfaring) og vil trykke alle andre ned i søla da, så jeg ser på min 1 i fargesyn og 4 (av 10) i hørsel (har aldri hatt problemer med hørselen min) som fullstendig verdiløse resultater.

 

EDIT: Og ja, jeg ser rødfarge...

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...