erlendhagen Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Hei! Alle er vel kjent med problematikk med motlys, med undereksponering av motiv og utbrenning av bakgrunn etc. Eg tar bilder i RAW, og bearbeider i Photoshop CS2. No er eg ikkje så kompetent med Photoshop, og har hittil bare justert kvitbalanse, skarphet, "total" eksponering etc. Korleis kan eg justere eksponering av motiv og bakgrunn, kvar for seg? Eksempelvis en veldig lys himmel bak et undereksponert motiv og terreng... Takk for all hjelp. Lenke til kommentar
olemm Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Kunsten er å unngå situasjonen, strengt tatt. Når det ikke er mulig, og ei heller bruk av blits (som ikke funker så bra med naturfoto..), kan du prøve deg med shadow/highlight-verktøyet (har ikke PS på jobben, så jeg kan ikke sjekke hvor i menyen det ligger). Alternativt kan du ta to eksponeringer og gjøre en manuell "gradering" ved å bruke himmelen fra det ene bildet og forgrunnen fra det andre i et bilde. HDR kan kanskje også brukes her, men jeg har ikke helt grepet på det verktøyet. Lenke til kommentar
Anew Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 (endret) Du kan utrette relativt mye med en enkel kurvejustering. For å gjøre undereksponerte områder lysere løfter du den nedre delen av kurven - for å dempe de overeksponerte områdene kan du trekke ned den øvre delen av kurven. Kurven beskriver da en speilvendt S. Jeg syns imidlertid det stort sett funker best når man bare løfter de undereksponerte områdene og lar overeksponert være overeksponert. Endret 28. september 2006 av Anew Lenke til kommentar
perottol Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Ta to eksponeringer, og google etter HDR (High Dynamic Range). Dette er en egen teknikk og vitenskap for å gjøre akkurat slike ting. Lenke til kommentar
rogers Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 (endret) Korleis kan eg justere eksponering av motiv og bakgrunn, kvar for seg?Eksempelvis en veldig lys himmel bak et undereksponert motiv og terreng... 6948033[/snapback] Ta bildet slik at høylysene ikke er blåst ut. I Adobe Lightroom sin RAW konverter kan hente ut veldig mye informasjon fra mørke partier, uten at dette påvirker de lyse delene. Det blir ganske bra, men det vil være en del støy i de mørke delene. Her er et eksempel på et før og etter bilde: Original RAW fil fra EOS 400D RAW fil etter justering i Adobe Lightroom. (Har også fjernet refleksen i Photoshop) Alternativt kan man bruke HDR teknikk. Ta minst 3 (helst 4-5) eksponeringer der du starter med et kraftig undereksponert bilde for å få med absolutt alle detaljer i de lyse delene, og forsett frem til du tar et overeksponert bilde der alle mørke detaljer kommer tydelig fram. Så kombinerer du disse. Men ikke overdriv. Alt for mange HDR bilder har et fryktelig unaturlig preg over seg. Roger Endret 4. oktober 2006 av rogers Lenke til kommentar
fudun Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 rogers: sinnsykt pent! Hva kan du gjøre i Adobe Lightroom for å fikse dette? Bruker bare standard RAW edit fra Adobe Bridge fra CS 2 til dette selv, og har fått mye ut av skyggepartier, men ikke i nærheten av noe sånt. Nå var det vel også et ganske vanvittig bra motiv da. Jeg synes kanskje det lyse i forgrunnen ble litt for mye av det gode, når jeg tenker meg om, det kommer litt for godt fram at det mangler detaljer, uten å være utbrent mot det lyse, og da ser det litt rart ut. Lenke til kommentar
rogers Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 rogers: sinnsykt pent! Hva kan du gjøre i Adobe Lightroom for å fikse dette? Bruker bare standard RAW edit fra Adobe Bridge fra CS 2 til dette selv, og har fått mye ut av skyggepartier, men ikke i nærheten av noe sånt. Nå var det vel også et ganske vanvittig bra motiv da. Jeg synes kanskje det lyse i forgrunnen ble litt for mye av det gode, når jeg tenker meg om, det kommer litt for godt fram at det mangler detaljer, uten å være utbrent mot det lyse, og da ser det litt rart ut. 7001008[/snapback] Jeg har brukt Adobe Camera RAW for CS2 før, men Lightroom klarer å dra ut mye mere. Noen av justeringene er bla: - Recovery (dra inn overeksponerte områder) - Fill light (øke lys i midtområder uten av dette blåser ut høylys) - Blacks (øke sortnivået for å hindre at bildet blir blasst). Se også screenshot under: Roger Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå