Gå til innhold

Oliven olje, kan man få i seg for mye?

MagnusW

Anbefalte innlegg

Fant ingen annen kategori hvor denne kunne postes så jeg legger den her.

Jeg har i det sste begynt å spise veldig mye bruschetta (brød med oliven olje, hvitløk, tomater, basilikum og evt. mozarella ost). Så i går stod jeg å lagde meg dette da, så kommer faren min å sier at det ikke er bra med for mye oliven olje.

Stemmer dette? kan man få i seg for mye oliven olje? hva er evt. virkningene av dette?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet med olivenolje, og de fleste andre planteoljer, er at de inneholder en uforholdsmessig stor andel av Omega 6 fettsyrer i forhold til Omega 3.

Det ideelle forholdet er mellom 2:1 og 5:1 (avhengig av kriterium), den vestlige dietten er på opp i mot 15:1. Olivenolje har et forhold på ca 12,5:1.

Og denne ubalansen har en uheldig påvirkning på prognosene for ulike sykdommer, inklusive kreft, hjerte og kar-sykdommer, astma-lidelser med mere. (Altså ikke sjansen for å få sykdommene, men hvor alvorlige de er.) For eksempel vil en reduksjon av forholdet til 4:1 medføre en 70% reduksjon i dødeligheten ved hjerte og kar-sykdommer.

Dette misforholdet kan man kompensere med inntak av Omega 3 gjennom andre kilder. Folk i middelhavslandene som bruker mye olivenolje spiser også mye fisk, og fiskefettet er rikt på Omega 3. Et tilskudd av Omega 3 gjennom tabletter vil også hjelpe.

De ulike planteoljene har ulike Omega 6/3 forhold. Noen er bedre enn andre. Jeg skal se om jeg finner igjen tabellene over det.

Geir :)

Lenke til kommentar
Problemet med olivenolje, og de fleste andre planteoljer, er at de inneholder en uforholdsmessig stor andel av Omega 6 fettsyrer i forhold til Omega 3.

Det ideelle forholdet er mellom 2:1 og 5:1 (avhengig av kriterium), den vestlige dietten er på opp i mot 15:1. Olivenolje har et forhold på ca 12,5:1.

Og denne ubalansen har en uheldig påvirkning på prognosene for ulike sykdommer, inklusive kreft, hjerte og kar-sykdommer, astma-lidelser med mere. (Altså ikke sjansen for å få sykdommene, men hvor alvorlige de er.) For eksempel vil en reduksjon av forholdet til 4:1 medføre en 70% reduksjon i dødeligheten ved hjerte og kar-sykdommer.

Dette misforholdet kan man kompensere med inntak av Omega 3 gjennom andre kilder. Folk i middelhavslandene som bruker mye olivenolje spiser også mye fisk, og fiskefettet er rikt på Omega 3. Et tilskudd av Omega 3 gjennom tabletter vil også hjelpe.

De ulike planteoljene har ulike Omega 6/3 forhold. Noen er bedre enn andre. Jeg skal se om jeg finner igjen tabellene over det.

6949255[/snapback]

Oi, super informasjon :) Om du hadde funnet tabellene hadde jeg blitt super-blid.

Lenke til kommentar

Her finner du en: Link. Den er desverre ikke sortert og har ingen kolonne for forholdstallene. Jeg kunne laget en, (har gjort det i Excel) men forumet har så dårlig støtte for tabeller, så det blir litt mas. Kanskje jeg skal ta en skjermdump og poste senere.

Edit: Fjernet en kommentar om at oppvarming av enkelte oljer kan danne transfett. Det ser ut til at det kanskje er en myte.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

du har smultfett, herdete fettsyrer. disse er rett og slett jævlige for å si det mildt

du lagrer det på kroppen som knallhardt fett.

med tynne sunne fett oljer så lagrer det seg som mykt fett som igjen er veldig lett for kroppen og forbrenne i forhold til det lagrede smultfettet på kroppen, amerikaner fett og sumo bryter fett.

1 gram fett 9 kalorier

1 gram protein 4 kalorier

1 gram sukker 4 kalorier, det gjelder det meste.

disse 3 går igjen. så hvis noe veier 100 gram, så er det meste vann vekt. og en fordeling av av disse 3.

så det er riktig å øke eller være liberal mot olivenolje der den er en av de sunne.

du legger aldri på deg alt fettet du spiser, mye går igjen som smøring, drikk 0.5 liter olje og du får diare med minimalt opptak og holder deg slank. fordel du brenner mer fett på kroppen ved å stimulere fett brenning, noe sånt. alikevel du spiser mer fett du legger på deg mer fett. ved bacon fett som er svært så tungt fordøyelig enda verre lagret på kroppen. du ser tegningen. alt med måte.

når det gjelder at du spiser noe som snacks så tviler jeg på at du bruker mye olje. det kan bare se sånn ut. litt mer en vanlig. kos deg, det er viktigst.

og sats på å prøve forskjellige oliven olje, varmpresset, kaldpresset, lukt på dem, smør oljen i hendene, lukt på dem. lær deg oliven trikset. så har du roen.

valpefett er sunt.

Lenke til kommentar
Merk at det er flere hensyn å ta: Noen oljer skal ikke benyttes til steking fordi de omdannes til transfett (tror jeg) ved sterk varme, og det er heller ikke sunt.

6949592[/snapback]

Varmen behøver ikke være så sterk engang, man skal ikke mye over 100°C før man ser at cis blir til trans ved bruk av enkelte oljer.

Er det ikke rapsolje som er greit å bruke til steking?

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...