Gå til innhold

Pentax K10D - Ingen samples?

Anbefalte innlegg

Er sikkert ikke alene om å prøve å finne noen samples fra Pentax K10D

Fant en link som var død (Canada?) ellers har det ikke vært noe.

K10D skal vel være i butikkene i november - begynner å bli MEGET utålmodig nå:-)

Står mellom Nikon D80 eller Pentax K10D...hmmm

Noen som har en link?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg venter også veldig spent, ja. Post hvis du kommer over noe.

Samplebildene fra Sigma SD14 mangler også, ganske spennende de også. Og siden jeg uansett ikke har råd til noen av dem ennå, har jeg våte drømmer om hva som burde ha kommet når jeg FÅR råd: K10D, med Foveon-sensor. I mellomformat. Til 2500,- siden jeg først er i gang.

Endret av Onkel
Lenke til kommentar
Jeg venter også veldig spent, ja. Post hvis du kommer over noe.

Samplebildene fra Sigma SD14 mangler også, ganske spennende de også. Og siden jeg uansett ikke har råd til noen av dem ennå, har jeg våte drømmer om hva som burde ha kommet når jeg FÅR råd: K10D, med Foveon-sensor. I mellomformat. Til 2500,- siden jeg først er i gang.

Eneste sample-bilder jeg har sett med SD14 er de som ligger innbakt i hjemmesiden, skjønt man vet jo ikke noe om innstillinger og etterarbeid på de bildene. Men det ville jo være galskap av Sigma å bruke bilder som ikke er tatt med det kameraet :o)
Lenke til kommentar

K10D skal vel være i butikkene i november - begynner å bli MEGET utålmodig nå:-)

Har ingen link eller noe, men jeg personlig ville ikke nøle med å velge Pentax mtp. billedkvalitet. De har vist fine egenskaper med sitt K100D, og at K10D blir dårligere nekter jeg å tro, selv om det ikke foreligger noen konkrete testbilder...

Men største forskjellen mellom K10D og D80 er jo at K10D er vesentlig mye større og tyngre, og at kamerahuset er forseglet mot sprut og støv. Dét, kombinert med sensor-stabilisator og at AD-converteren antakelig er bedre på K10D, gjør nok (med dagens priser) at Pentaxen er et bedre kjøp, i hvert fall hvis man ikke har optikk til et annet system. Er i hvert fall det kameraet jeg har mest lyst på for tiden, kanskje med unntak av Sigma SD14 (hvis jeg tør) :o)

Lenke til kommentar

Har ingen link eller noe, men jeg personlig ville ikke nøle med å velge Pentax mtp. billedkvalitet. De har vist fine egenskaper med sitt K100D, og at K10D blir dårligere nekter jeg å tro, selv om det ikke foreligger noen konkrete testbilder...

Men største forskjellen mellom K10D og D80 er jo at K10D er vesentlig mye større og tyngre, og at kamerahuset er forseglet mot sprut og støv. Dét, kombinert med sensor-stabilisator og at AD-converteren antakelig er bedre på K10D, gjør nok (med dagens priser) at Pentaxen er et bedre kjøp, i hvert fall hvis man ikke har optikk til et annet system. Er i hvert fall det kameraet jeg har mest lyst på for tiden, kanskje med unntak av Sigma SD14 (hvis jeg tør) :o)

6948003[/snapback]

Håper og regner med at den første som finner et gunstig tilbud (og sted ) å slå til på K10D, sier fra? Skulle helst hatt en løsning vedr. kjøp innen begynnelsen av november...........

Endret av allanalda
Lenke til kommentar
Ja fornuften sier Pentax K10D - men ønsker å få det bekreftet visuelt også

Ja vi får poste hvis det kommer noen bra priser - og det må det jo?

Jeg synes ikke startprisene hos Foto & Video er dårlige, 9000 for et semiproft kamerahus må en nesten regne med den første tiden. Men foreløpig er de eneste i Produktguiden som har priser (sammen med Fotomagasinet da, men det er visst samme greia, har jeg forstått). Sammen med Pentax 16-45 f/4 blir nok dette en bra kombinasjon, og det kan være at Foto & Video kan gi en bra pris på denne kombinasjonen hvis du spør dem. Man bør vel også sjekke ut om noen kan få tak i Samsung-utgaven, og pris på denne, siden det etter alt og dømme er omtrent samme kameraet. Litt usikker dog på om Samsung har fått 22bits AD-converter. Samsung skal jo også levere 16-45 f/4 nå, så prisen blir antakelig litt lavere også på denne.

Favoritten blir selvfølgelig K10D med DA* 16-50 f/2.8 og 50-135 f/2.8 som begge kommer til våren, men da blir nok prisen en del høyere, og ventetiden enda lenger...

Lenke til kommentar

Offtopic:

Eneste sample-bilder jeg har sett med SD14 er de som ligger innbakt i hjemmesiden, skjønt man vet jo ikke noe om innstillinger og etterarbeid på de bildene. Men det ville jo være galskap av Sigma å bruke bilder som ikke er tatt med det kameraet :o)

6947973[/snapback]

Joda, har sett dem. Men de er både skrytebilder og åpenbart tatt i studio under optimale forhold (ikke særlig representative altså), og dessuten resizet fra mye større bilder. Gudoghvermannkamera er mer eller mindre i stand til det vi ser der under riktige forhold. Foveons styrke viser seg best ved 1:1-størrelse.

Ikke meningen å avspore tråden, men med en hel haug med godvilje handler dette om at vi venter på samplebilder tatt i felten... Det er forsåvidt litt rart at Pentax ikke har sluppet skryte-previews engang.

Apropos previews, det er flere nettsider som har hatt hendene på K10D (og SD14 også) og kan fortelle ganske inngående om hvordan det er i bruk. Men sånne sider viser aldri bilder. Hva kommer det av? Er det ikke-funksjonelle dummy-eksemplarer de har fått? Har de skrevet under på å ikke slippe ut det de tar fordi teknologien ennå er i utvikling?

Lenke til kommentar
Apropos previews, det er flere nettsider som har hatt hendene på K10D (og SD14 også) og kan fortelle ganske inngående om hvordan det er i bruk. Men sånne sider viser aldri bilder. Hva kommer det av? Er det ikke-funksjonelle dummy-eksemplarer de har fått? Har de skrevet under på å ikke slippe ut det de tar fordi teknologien ennå er i utvikling?

Det er vel det som ligger i preview - de får se på kameraene før markedet, men får bare legge ut bilder _av_ kameraet, ikke tatt _med_ kameraet. Sånn er det vel for alle, ikke bare K10D...

Jeg personlig tror produsentene skyter seg litt i foten med dette, det ville absolutt gagne dem at forbrukerne får se bilder tatt med kameraene før de sendes ut på markedet, for mange ville stole på forhåndsomtalene kameraene får. Uansett - jeg tror ikke noen DSLR som blir lansert i dag (og senere) gir skuffende bildekvalitet, så sånn sett er det bare ergonomien (som jo blir testet ganske grundig i en preview) som teller...

Lenke til kommentar

Jeg synes ikke startprisene hos Foto & Video er dårlige, 9000 for et semiproft kamerahus må en nesten regne med den første tiden. Men foreløpig er de eneste i Produktguiden som har priser (sammen med Fotomagasinet da, men det er visst samme greia, har jeg forstått). Sammen med Pentax 16-45 f/4 blir nok dette en bra kombinasjon, og det kan være at Foto & Video kan gi en bra pris på denne kombinasjonen hvis du spør dem. Man bør vel også sjekke ut om noen kan få tak i Samsung-utgaven, og pris på denne, siden det etter alt og dømme er omtrent samme kameraet. Litt usikker dog på om Samsung har fått 22bits AD-converter. Samsung skal jo også levere 16-45 f/4 nå, så prisen blir antakelig litt lavere også på denne.

6948199[/snapback]

Må si dette er en fantastisk pris. Nikon d200 koster jo 4000 kroner mer, mens den eneste fordelen d200 har er flere bilder per sekund og merket, så vidt jeg kan forstå.

Grunnen til at det ikke legges ut bilder med previews er at bildeprosesseringen ikke er optimal, og dette gir dårligere bildekvalitet enn en kan forvente.

Lenke til kommentar

6948199[/snapback]

Må si dette er en fantastisk pris. Nikon d200 koster jo 4000 kroner mer, mens den eneste fordelen d200 har er flere bilder per sekund og merket, så vidt jeg kan forstå.

Grunnen til at det ikke legges ut bilder med previews er at bildeprosesseringen ikke er optimal, og dette gir dårligere bildekvalitet enn en kan forvente.

6950298[/snapback]

Hr. Brun, det er alltid oppløftende å lese dine kommentarer, være seg rundt Pentax eller også andre faglige råd. Men- jeg er kanskje ikke helt alene når jeg spør deg om du kan forklare litt mer hva det menes med det du sier her:

"Grunnen til at det ikke legges ut bilder med previews er at bildeprosesseringen ikke er optimal, og dette gir dårligere bildekvalitet enn en kan forvente."

På sett og vis skjønner jeg nok hva det menes men en litt mer forklarende(for oss som prøver å følge med) sak, tror jeg ville blitt satt pris på.

Eller er det så enkelt at Pentax ikke er fornøyd med resultatene ennå?

Endret av allanalda
Lenke til kommentar

Altså. Jeg er langt ifra noen ekspert, hverken på pentax eller andre merker, men jeg vil tro at grunnen til at ingen legger ut bilder når det er "preview" og ikke "review", rett og slett er at selve bildeprosesseringen ikke er ferdig. Det er snakk om førproduksjonsmodeller, som skal ut så fort som mulig. Optimalisering av bildebrikke, prosessor og kommunikasjon mellom disse to er ikke finjustert, dermed blir ikke bildekvaliteten det den bør være.

Som sagt er dette et preproduksjonseksemplar, så vi kan ikke vurdere bildekvaliteten på det, men all informasjon vi sitter inne med, tyder på at det skal ha de samme egenskapene som T30 på det området. Så hvis du ser på avsnittet om bildekvalitet i testen av T30, vil du antakelig få den informasjonen du trenger.

Lenke til kommentar
Her finner du noen bilder (tror dette er rett.:

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=20211314

http://forums.dpreview.com/forums/read.asp...essage=20122346

Sjekk ut linken under så tenker jeg du finner flere etterhvert.

http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1036

6952412[/snapback]

Det der er vel fra k100d, ikke k10d?

6952537[/snapback]

Ja det er det vel ja. hehe litt rask der.

Lenke til kommentar
Altså. Jeg er langt ifra noen ekspert, hverken på pentax eller andre merker, men jeg vil tro at grunnen til at ingen legger ut bilder når det er "preview" og ikke "review", rett og slett er at selve bildeprosesseringen ikke er ferdig. Det er snakk om førproduksjonsmodeller, som skal ut så fort som mulig. Optimalisering av bildebrikke, prosessor og kommunikasjon mellom disse to er ikke finjustert, dermed blir ikke bildekvaliteten det den bør være.

Som sagt er dette et preproduksjonseksemplar, så vi kan ikke vurdere bildekvaliteten på det, men all informasjon vi sitter inne med, tyder på at det skal ha de samme egenskapene som T30 på det området. Så hvis du ser på avsnittet om bildekvalitet i testen av T30, vil du antakelig få den informasjonen du trenger.

6952264[/snapback]

Vil det da si det samme som at en egentlig skal være litt forsiktig med kjøp av x antall av de første kamera eller skal man stole på at første off. kamera holder det disse lover?

Ellers hadde jeg tenkt å legge inn et foto her i Forum av Pompidousenteret fra i går kveld (22 grader +) fra kjøkkenvinduet vårt, siden du Hr. Brun har talt så positivt om Fnac (etc) men jeg skjønner ikke "bæret") av hvordan jeg gjør det!

men takk for svaret!

Endret av allanalda
Lenke til kommentar
Hva mener du med å legge inn et foto? Skjønte ikke den der helt.

Du trenger nok ikke være særlig forsiktig med de første produksjonsmodellene nei. Om ikke annet, så rettes feil opp i firmware-oppdateringer uansett.

6953227[/snapback]

jeg har (etter min mening, da) et "vakkert" foto av Pompidousenteret, jeg bare fikk lyst til å legge det ut...........sett fra kjøkkenvinduet.i går kveld tirsdag, med føhnvind og 22 grader.......

Endret av allanalda
Lenke til kommentar
Hva mener du med å legge inn et foto? Skjønte ikke den der helt.

Du trenger nok ikke være særlig forsiktig med de første produksjonsmodellene nei. Om ikke annet, så rettes feil opp i firmware-oppdateringer uansett.

6953227[/snapback]

jeg har (etter min mening, da) et "vakkert" foto av Pompidousenteret, jeg bare fikk lyst til å legge det ut...........

6953241[/snapback]

Da trykker du på knappen som pekes på her, finner fram bildet og trykker på "legg til dette vedlegget".

post-44509-1159386418_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...