egil88 Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Er jo mulig at Hillary Clinton stiller til valg Hvis hun stiller/vinner er det ikke fordi hun er kvinne, men fordi hun er en dyktig politiker, og tilfredstiller krav nr. 1 til å bli president i USA; penger. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 Det jeg skulle fram til er at de andre har ingen gode argumenter til at USA ikke er modne for en kvinnelig president... så det vil si at de da er det =) 6975636[/snapback] Definer "moden for", da vel. Mitt poeng er at for at man skal få en kvinnelig president må en rekke forhold være på plass: 1. Det må være en rimelig rekrutteringsbase av aktive kvinner i politikken. Det er ikke tilfelle i USA. Kongressen har en kvinneandel på bare 15%, mot rundt 35% i de skandinaviske landene. (Kilde) 2. Så må man faktisk utnevne kvinner til disse postene. USAs regjering har bare 20% kvinner, 3 av 15 (+1 en vikar for øyeblikket). Og nei, dette er ikke fordi Bush er en kristen-konservativ fyr, Clinton hadde bare 2. (Albright og Reno.) Til sammenligningen har Stoltenbergs regjering 50% kvinner. Det finnes videre bare 7 eller 8 kvinnelige guvernører i USA (av 50). 3. Det må være en klar ide i samfunnet (altså blant velgerne) om at kvinner hører hjemme i ledende politiske stillinger. Jeg har vært i USA flere ganger i året i mange år og har en rekke amerikanske venner, og "vi har for få kvinner i politikken" er - desverre - en sjelden replikk. 4. Det er en viktig forskjell på USA og Norge, nemlig at man har direkte valg på president, mens i Norge stemmer vi på partier. Hadde USA vært "modne for" en kvinnelig president hadde vi sett kvinnelige presidentkandidater fra annet enn fløypartier med symbolsk oppslutning. Det eneste unntaket så langt er Lenora Fulani som i 1988 fikk 0,2% av stemmene som den første fargede presidentkandidat som stilte til valg i alle stater. 5. Ikke en gang i nominasjonsrundene til de store partiene ser man kvinnelige kandidater. Foran valget i 2008 er det bare en eneste kvinne blant nærmere 30 "mulige" kandidater, nemlig Hillary Clinton. Og vi vet ennå ikke om hun kommer til å stille. Og finnes det ingen kvinnelige kandidater kan det heller ikke bli noen kvinnelig president, så enkelt er det. Det betyr selvsagt ikke at det ikke finnes dyktige kvinner, men de blir altså ikke engang vurdert som presidentemner, hverken av flertalle av befolkningen, av partiene eller en gang av seg selv. (Det siste kan dog være et catch-22, at de ikke stiller fordi de antar at de ikke kan vinne.) Og så er det viktig å huske på når man skryter av Gro at det har ikke vært noen andre kvinnelige statsministere i Skandinavia, hverken før eller siden. (Med hederlig unntakt av Anneli Jäätteenmäki i Finland, som satt i bare 2 måneder.) Så selv med våre mange kvinnelige topp-politikere og partiledere er det mennene som stikker av med statsministerpostene. Hvis du med "moden for" mener "det er på høy tid", så er jeg enig med deg. Men det var ikke poenget mitt med at USA ikke var modne for det. Geir Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå