Gå til innhold

Trenger man skjermkort?

orjack

Anbefalte innlegg

Jeg har sittet å lest en del før jeg skal bygge en htpc. Ser at det er flere HK som har integrerte skjermkort. Er ikke disse tilstrekkelig til å bruke i en htpc?

Det finnes en del kort som har HDMI har dette noe forseg?

Har ikke tenkt å bruke pcen til spilling.

Prøver å få ned kostnadene, kabinettet, med tilbehør) kommer jo opp i nærmere 9000 (mcubed hfx mini), hadde håpet å holde meg under 16000,-

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du trenger eksternt skjermkort beror på hvilken bruk du ser for deg. Dersom du skal bruke PCen til å vise film i HD-kvailtet er det ikke sikkert at et integrert skjermkort duger. Men om det bare er snakk om tv-opptak og musikk, regner jeg med at integrert er bra nok.

En annen ting å være oppmerksom på er at omskalering og bildebehandling av "vanlige" filmer i real time kan være litt krevende, men så vidt jeg har fortått går dette mest på prosessor.

Personlig har jeg satt inn et ati x1900xt i min, men det var pga vising av HD-filmer og at jeg kanskje kommer itl å spille litt på den.

Lenke til kommentar

Min snart 3 år gamle Dell bærbare (selvfølgelig med integrert grafikk), spiller fint av HD-WMV og DivX/Xvid i 720p, tilkoblet LCD-TV med oppløsning 1360x768.

Ved avspilling av HD-WMV i 1080i kan man på enkelte scener se at den henger litt etter, men ikke så mye at det blir plagsomt.

Jeg vil tro at hvis man satser på integrert grafikkbrikke fra et anerkjent som utbredt firma, vil man være safe. F.eks. Intel GMA 950, som følger med 945 brikkesettet er Microsoft Vista Aero sertifisert, samt listet som WMV-HD kompatibelt.

Fordelen med integrert grafikk er ikke bare at man sparer penger, men man slipper noe av det mest bråkede, strømkrevende og varmeutviklende elementet i PCen, nemlig et dedikert grafikkort.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...