Gå til innhold

Kornete bilder med Nikon D70

Anbefalte innlegg

Har et Nikon D70 og problemet er at bildene jeg tar stort sett blir veldig kornete og mørke. Må innrømme at jeg ikke har satt meg inn i forskjellige innstillinger, og det blir derfor til at jeg tar bildene med autofunksjon. :blush: Var i et bryllup og tok bilder av brudeparet på kirketrappen, disse ble veldig kornete. Var noen som også tok bilder der med et vanlig digitalt kamera, og kvaliteten ble mye bedre enn med mitt kamera. Er det noen som kan svare på hvorfor bildene mine blir så kornete? Er det på grunn av at jeg tar bilder med autofunksjonen eller er det en annen årsak? :hmm: Håper noen kan hjelpe meg med dette. :thumbup: Legger ved bildet tatt med mitt Nikon D70 og bildet tatt med et vanlig digital kamera.

post-67554-1159308862_thumb.jpg

post-67554-1159308900_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har ikke tilfeldigvis EXIF data til bildene?

Det ser ut som du har satt ISO til en veldig høy verdi eller du har iso på auto og kamera har valgt en høy iso. Du bør sette deg inn i de enkleste valgene ved kamera du bruker.. Iso velger du ved å holde nede knappen til venstre for skjermen, og rulle på fremerste valg hjul. Du vil da se iso verdien i displayet på toppen. Har du iso satt til auto vil dette også stå i displayet på toppen. Du kan endre iso til manuel, i menyen på kamera.

Lenke til kommentar
ISO skal stå på det laveste som gir deg kort nok lukkertid til at bildene blir skarpe, jeg tar 99% av alle bildene på ISO 200 med Nikon D70. EXIF er en standard for å lage infromasjon i bildefiler. Lukkertid, brennvidde, ISO og sånne ting. Så slipper man å lure på sånt i ettertid.

6947359[/snapback]

Her er det mye hjelp å få :thumbup: Er det en grei instilling å bruke på både utebilder og innebilder? Forklar gjerne nærmere hvordan jeg gjør det med EXIF :D

Lenke til kommentar

Høyreklikk på bildet og velg egenskaper fra menyen så finner du det der en plass. Ikke all informasjonen finnes der men det finnes mange programmer som er laget for å hente ut informasjonen som http://www.opanda.com/en/iexif/index.html

Kameraet viser lukkertiden i søkeren, hvis den er for lang til å få et skarpt bilde så øker du ISOen. Hvis tallet er i nærheten av brennvidden du har satt på objektivet så er lukkertiden for lang hvis du ikke er veldig stødig på hendene.

30 i dette bildet viser lukkertiden:

http://www.megapixel.net/reviews/nikon-d70...-viewfinder.gif

30 betyr at lukkertiden er 1/30 = 0.033 sekunder.

Endret av Kristallo
Lenke til kommentar

Du vet tydeligvis hvor man finner iso inst. på kamera. Og denne skal være så lav som mulig. For D70 er det 200.

Typisk for bryllup er vielsen i kirker som ikke er så veldig flott belyst. Her kan man kanskje kompansere med litt ISO justering for å få bedre bilder. 640 evt 800 ville vert det høyeste jeg hadde gått ved en slik anledning. Korningen viser bare endabedre ved mørke partier i bildet.

Håper ikke dette var bilder som skulle brukes til noe offisielt. Vet ikke om du har lagt ut det verste eksempelet. Meget synd.

En liten NB: Noe som er veldig lett å glemme er å sette ned iso etter de få gangene du har justert på denne. Ettersom du ikke får den opp i søkerbildet eller i display, uten å besvisst trykke på knappen. Gjør det derfor til en vane å dobbelsjekke dette når du skrur på kamera.

Har desverre glemt dette ved flere viktige anledninger.. Alltid like kjedelig.

Lenke til kommentar

Her er EXIF data på bildet

Bredde: 3008 piksler

Høyde: 2000 piksler

Vannrett oppløsning: 300 ppt

Loddrett oppløsning: 300 ppt

Bitdybde: 24

Antall rammer: 1

Utstyrsmerke: Nikon Corporation

Kameramodell: Nikon D70

Opprettelsesprogramvare: Ver.1.02

Fargepresentasjon: sRGB

Blitsmodus: Ingen blitz

Brennvidde: 25 mm

F-nummer: F/11

Eksponeringstid: 1/1500 sek

Målingsmodus: Mønster

Lyskilde: Ukjent

Eksponeringsprogram: Ukjent

Eksponeringskompensasjon: 0 trinn

Hva skal brennvidde og lukkertid være i forhold til ISO, og hvilke instillinger anbefales for innebilder og utebilder? ISO er grei nok å stille inn, men jeg har ennå ikke skjønt noe av lukkertid og blenderåpning. Hvordan stiller jeg inn det, og hva skal de være i forhold til hverandre?

Lenke til kommentar
Du vet tydeligvis hvor man finner iso inst. på kamera. Og denne skal være så lav som mulig. For D70 er det 200.

Typisk for bryllup er vielsen i kirker som ikke er så veldig flott belyst. Her kan man kanskje kompansere med litt ISO justering for å få bedre bilder. 640 evt 800 ville vert det høyeste jeg hadde gått ved en slik anledning. Korningen viser bare endabedre ved mørke partier i bildet.

Håper ikke dette var bilder som skulle brukes til noe offisielt. Vet ikke om du har lagt ut det verste eksempelet. Meget synd.

En liten NB: Noe som er veldig lett å glemme er å sette ned iso etter de få gangene du har justert på denne. Ettersom du ikke får den opp i søkerbildet eller i display, uten å besvisst trykke på knappen. Gjør det derfor til en vane å dobbelsjekke dette når du skrur på kamera.

Har desverre glemt dette ved flere viktige anledninger.. Alltid like kjedelig.

6947516[/snapback]

Tusen takk for svar. Nei, dette var uheldigvis ikke det verste eksempelet, slettet de aller verste med en gang. Heldigvis er det ikke ofisielle bilder, men utrolig kjedelig allikevel. Håper du har noen tips til meg om hva instillingene bør være i forhold til hverandre. Har prøvd å lese i litt bøker jeg har lånt på biblioteket, men har ikke blitt så mye klokere av det. Lærer faktisk mer av de svarene jeg får her :thumbup: Er det kun instillingene (det at jeg bruker autofunksjon) som gjør at jeg får så dårlige bilder?

Lenke til kommentar
F-nummer: F/11

Eksponeringstid: 1/1500 sek

6947527[/snapback]

Dette er ihvertfall way off; her er nok kameraet ditt låst på 1600 iso vil jeg anta. Selv med 200 iso ville du fått helt grei blender/lukkertid i denne situasjonen, så jeg tror ikke det er auto-iso-funksjonen som har slått til her, den slår vel bare inn hvis lukkertiden blir lav - her er jo lukkertiden veldig rask.

Hvis det er ditt kamera så lær deg litt grunnleggende fotografering; jeg skal ikke si at full auto er bortkastet på et digitalt speilrefleks, men du utnytter ihvertfall ikke noe som helst av fordelene kameraet kan gi deg. Du vil få mye bedre bilder med et kompaktkamera med færre valg som kan kludres til hvis du ikke vet hva du gjør alikevel. Ref. det andre bildet du postet som er tatt med et 'vanlig' kamera.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Da skal vi lære deg :)

Som du sikkert har lest deg frem til er blender, den fysiske åpningen som slipper inn lys til filmen. Jo større dette er jo mere lys slipper inn på samme tid. Et blnederstopp (eks: 2,8 vs 4,0) er dobbelt så mye lys inn på samme tid.

Hva som avgjør hvor stor blender (lav blender verdi) du kan ha er praktisktalt hvor dyrt objektiv du har. Kit objektivet til D70 har minste blender som 3,5.

Lukkertiden kompenserer for blender slik at man vil få det rette forholdet til å komprimere bildet. Jo lengre lukkertid, jo mere lys slipper inn. Men når man tar bilder håndholdt bør man ikke gå under 1/60sec.

Videre heter det at man ikke skal ha lukkertid under brennvidden.

Kit objektivet har 70 som høyeste brennvidde, derfor 1/70 som minste lukkerid, ved lengste tele (zoom)

Skal du ta bilder med lavere lukkertid, må motivene du tar bilder av stå helt i ro, og du bør bruke et stativ til kamera. Ikke så enkelt å få til i den gitte situasjon du var i der med andre ord.

I den situasjonen du har vert i med ditt eksempel ville en mer normal innstilling vært omtrent; blender (f/) 5,6, lukkertid ca 1/400sec, og ISO 200 selvfølgelig.

Som en regel kan man si at man rører ikke iso før man har behov. Det vil si når du ikke kan få høyere blender åpning, eller lavere lukkertid.

Før jeg sitter her og skriver ned massevis som flere har skrevet før meg på dette forumet, henviser jeg deg til forumets egne kategori fotografering, og der finner du et kompendium som er lettlest og gir deg et lite grunnlag for hvordan ting fungerer. Lært mye her selv, og bruker det som oppslagsverk i forskjellige anledninger. Link til tråd om kompendium

Marzo

Endret av Marzo
Lenke til kommentar

En annen ting jeg glemte å nevne er modus hjulet på kamera. Det du finner til venstre på toppen av huset. Her har du det stående på auto (grønn)

Jo snarere du lar være å bruke det jo bedre.

Ved å sette det i P, vil kamera selv velge blender og luketid. Mens du selv kan overstyre med valg av blits osv. Her kan du ta bilder når du ikke har noe særdeles å måtte rette deg etter (dårlig lys osv)

Ved å sette kamea på S, (kalt lukerprioritet) låser du kamera til gitt lukkertid og det vil justere blender etter behov. Når du tar bilder med tele og håndholdt kan dette moduset være greit. Da kan du låse lukkertiden etter regelen (ikke mer enn brennvidde). For kit linsa til D70 er lengste tele 70mm, derfor låser du til 1/70sec og kamera justerer selv blender slik at det blir riktig.

Blir det etterhvert formørkt med dette kan du prøve deg på lavere lukkertid, men når man har kamera håndholdt skal man ikke for langt ned før bildene blir uskarpe. Du kan også prøve deg på ISO men som nevnt tidligere ødelegger man bildene når man etterhvert øker denne..

Er det overskyet/mørkt lokale kan du sette hjulet til A (blenderprioritet) og låse blender til den laveste blenderverdien som er mulig. Dermed vil du heletiden ha lhøyeste mulige lukkertid.

Når ingenting lenger hjelper, må man til med blitz..

Til nøds kan man bruke manuell lukkertid og laveste blender. For så å ta i RAW format og prøve å lysne bildene på maskinen etterpå. Dette pleier ikke å gi de beste resultater..

Edit: Viktigst av alt, ISO overstyres ikke av noen av modusene. Husk derfor på å sette denne tilbake til det laveste for hver gang.. Veldig lett å gleme de få gangene du bare må bruke høy iso.. :roll:

Er alt håp ute er det nok et nytt lyssterkt objektiv som trengs.

Her får man som regel hva man betaler for, og du kan få veldig lyssterke objektive, men disse koster da også skjorta!

Endret av Marzo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...