Gå til innhold

Tankespinn - Stortinget blåst til himmels

Anbefalte innlegg

Lå og tenkte på dette en kveld.

Sett at noen klarte å plante en bombe i/under/ved Stortinget og blåse hele bygget i småbiter. Anta at hele regjeringen gikk med i ulykken; politikere, vaskehjelper, andre eventuelle besøkende og bygningsmasse = utradert.

Politiet har vanskeligheter med å finne gjerningsmennene. I utgangspunktet kan det være hvem som helst som står bak.

Hvilke konsekvenser ville dette fått for Norge som nasjon? Hvordan ville det norske samfunnet reagert? Hvordan ville det internasjonale samfunnet reagert?

Dette kan bli interessant. :)

Endret av JLa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvilke konsekvenser ville dette fått for Norge som nasjon? Hvordan ville det norske samfunnet reagert? Hvordan ville det internasjonale samfunnet reagert?

Klart det ville vært sjokk og sorg, militæret og heimvernet ville tatt over gatene, store områder ville blitt blokkert. Jagerfly og beredskapstropper hadde stått klare 24 timer i døgnet, alle grenene hadde blitt utkommandert.

Nå er det ikke slik at alle på stortinget til enhver tid er der. Heller ikke alle ministrene. Om, mot formodning, på mirakuløst vis, alle skulle bli utryddet forventer jeg at makten hadde falt til øvrig sivil administrasjon, som f.eks politi myndigheter eller mer sansynelig kanskje innenriksdepartementet.

Lenke til kommentar

Norge hadde vært i krig.

Militærert hadde overtatt all makt og myndighet.

Det hadde blitt en fundemental omrokkering av det siviliserte Norge som vi kjenner det.

For det første hadde de store massen med folk blitt holdt nede. All form for personvern hadde forsvunnet. Inntil kontroll var gjennopprettet.

Tilsammenligning hadde det blitt som USA etter 9-11, bare noe kraftigere.

Det kanskje mest interssante med det scenarioet er at jeg personlig hadde kjøpt alle retoriske virkemiddel som "kampen mot terror" og at de dumme som hadde gjorte bare var onde uten evne til å se hvorfor!

Lenke til kommentar
Norge hadde vært i krig. Militærert hadde overtatt all makt og myndighet.

Direkte feil. Det hadde vært et statskupp. Selv i krig er det politiske myndigheter som har øverste makt, selv over militær strategi og doktrine.

6947786[/snapback]

Stemmer det, my bad!

"Det er Regjeringen som har det øverste utøvende ansvar

både for den militære og sivile forberedelse i fredstid og for

ledelsen av det militære forsvar og den sivile beredskap i krig.

Den militære kommandomyndighet er delegert til militære

sjefer."

Kilde

Men om hverken regjering eller Stortinget ikke eksisterer lenger så tror jeg likevel at militæret hadde tatt kommandoen.

Tankespinnet er jo litt eksepsjonelt da!

Lenke til kommentar
Men om hverken regjering eller Stortinget ikke eksisterer lenger så tror jeg likevel at militæret hadde tatt kommandoen.

Joa... det er militæret som også har apparat til å få landet til å funke dersom noe slikt hadde skjedd. Men det politiske apparatet er adskillig større enn de som sitter på stortinget.

På en gjennomsnittsdag er svært mange representanter borte, nesten aldri er alle ministrene samlet, og nesten aldri sammen med hele stortinget.

Også har man jo stortingslistene... massa varafolk der. Hundrevis, vil jeg tro, rundt om i det vide land. Og så har vi jo en konge, som tross alt har litt makt... innenriksdepartement, andre departementer, politimyndigheter... men det er klart at dersom et slikt angrep skjedde ville militæret vært beordret ut i stor stil og det ville sansyneligvis vært sperringer i storbyene rundt offentlige bygg, alle måtte hjem før det ble mørkt osv.

Lenke til kommentar

Joa... det er militæret som også har apparat til å få landet til å funke dersom noe slikt hadde skjedd. Men det politiske apparatet er adskillig større enn de som sitter på stortinget.

På en gjennomsnittsdag er svært mange representanter borte, nesten aldri er alle ministrene samlet, og nesten aldri sammen med hele stortinget.

Også har man jo stortingslistene... massa varafolk der. Hundrevis, vil jeg tro, rundt om i det vide land. Og så har vi jo en konge, som tross alt har litt makt... innenriksdepartement, andre departementer, politimyndigheter... men det er klart at dersom et slikt angrep skjedde ville militæret vært beordret ut i stor stil og det ville sansyneligvis vært sperringer i storbyene rundt offentlige bygg, alle måtte hjem før det ble mørkt osv.

6947821[/snapback]

La oss nå være så drøye at hele stortinget med sine alle sine represnanter hadde blitt blåst vekk, ved åpningen av stortinget. Hvor også kongen var tilstede, som forøvring ikke har noe som helst makt overhode i et slikt gitt tilfelle.

Det øvrige politiske apparatet har ingen legitim kompetanses til å treffe beslutninger på egenhånd.

Varafolkene som sitter rundt omkring i riket hadde nok ikke kunne kommet sammen kjapt nok at de kunne gjort noe særlig..

Så jeg stemmer i army ftw!

Hehe! Snart kommer nok PST å kikker litt nærmere på denne tråden! :p

Lenke til kommentar

Hvem som skulle bestemme i Norge er nå en ting. Hvordan ville verdenssamfunnet reagert? Tror dere vi hadde sett norske styrker, i samarbeid med NATO, reise til midtøsten og la raseriet gå ut over en eller annen sivilbefolkning i jakten på en terroristgruppe? Ville vi sett handelsblokader?

Og, videre, hva ville reaksjonen på reaksjonen (hvis dere henger med..) vært?

Spørsmålet er vel egentlig, ville et slikt scenario gjøre verden mer ustabil og øke sjansen for storkrig? Eller er vi mer siviliserte og hadde løst dette gjennom diplomati?

Lenke til kommentar
Hvem som skulle bestemme i Norge er nå en ting. Hvordan ville verdenssamfunnet reagert? Tror dere vi hadde sett norske styrker, i samarbeid med NATO, reise til midtøsten og la raseriet gå ut over en eller annen sivilbefolkning i jakten på en terroristgruppe? Ville vi sett handelsblokader?

Dette spørs jo såklart på gjerningsmennene, men det er jo morsomt at du anntar det skal være muslimer som skulle gjort noe som dette.

Men det er jo kanskje ikke så rart, den største faren vi har i dag er jo islamismen.

Og, videre, hva ville reaksjonen på reaksjonen (hvis dere henger med..) vært?

Jeg tror mange nordmenn hadde blitt "omvendt" til å faktisk innse hvor stor trussel islamismen (gitt at det var dette som hadde skjedd da) er.

Spørsmålet er vel egentlig, ville et slikt scenario gjøre verden mer ustabil og øke sjansen for storkrig? Eller er vi mer siviliserte og hadde løst dette gjennom diplomati?

6950938[/snapback]

Diplomati holder ikke når det oppstår et problem av de gradene du skisserer her. Diplomati vil bare utsette tiden til neste ulykke/angrep.

Lenke til kommentar
Dette spørs jo såklart på gjerningsmennene, men det er jo morsomt at du anntar det skal være muslimer som skulle gjort noe som dette.

6951017[/snapback]

La oss nå heller anta at det var gamle russiske kommunister som gjorde det.

Muslimene får nå skylden for det allermeste allerede, så vi kan gi de litt slack i et fiktivt scenario da! :D

Lenke til kommentar

Det var aldri meningen å "anta at det var muslimer" som ville gjort noe sånt. Håper jeg ikke tråkket noen på tærne nå, det var isåfall ikke meningen. Men å reagere sør-østover ville vært så "typisk", hvis noen skjønner.

For all del, kunne jo like gjerne vært en sinna sørlending.

Lenke til kommentar
Det var aldri meningen å "anta at det var muslimer" som ville gjort noe sånt. Håper jeg ikke tråkket noen på tærne nå, det var isåfall ikke meningen. Men å reagere sør-østover ville vært så "typisk", hvis noen skjønner.

For all del, kunne jo like gjerne vært en sinna sørlending.

6951150[/snapback]

Hvorfor er det typisk egentlig? Har du spurt deg selv om hva grunnen til at mye av det vi kan kalle angrep på vestlige verdier kommer fra midtøsten? Jeg ser ingen grunn til at du skal unnskylde deg for det du skrev, det er jo naturlig å tro at det var de som i dag utgjør den største faren for det norske kongeriket ville stått bak en slik krigserklæring. Selv om en også her bør være uskyldig til det motsatte er bevist.

Tror du vi hadde vendt oss mot midtøsten hvis det hadde vært en sinna sørlending som hadde sprengt stortinget med alle mennesker i? Hvorfor? Er det noen andre som har vendt seg i den rettning når det ikke har vært noen grunn til det?

Lenke til kommentar

Det var jo framstilt som et spørsmål, "ville vi lagt skylda på muslimer?", ikke som noen anklagelse. Jeg vet da ikke jeg? Bare lurer på hva dere tror, jeg.

Og hvorfor det ville vært "naturlig", jeg syns muslimer får skylda for alt som går gæærnt for tida, jeg. Husker det skjedde en flystyrt for en stund sida, og media var raskt ute med å presisere at "det ikke er noen indikasjoner på at ulykken skyldes terror". Latterlig, menn med turban blir automatisk mistenkt hver gang det skjer ulykker. JA, det finnes farlige folk der, men det gjør det jaggu i andre kulturer også.

At akkurat muslimer skal utgjøre "den største faren for det norske kongeriket" syns jeg er vås. Du må gjerne komme med så mange argumenter du vil og uten at jeg klarer svare på dem, men det gjør ikke påstanden noe mer riktig av den grunn.

Lenke til kommentar

Uansett hvem det hadde vært så hadde jeg nok reagert så irrasjonelt at jeg hadde gått inn for å bombe sørlendingen/samene/russerene/muslimene/vatikanerene tilbake til steinaldrern

Smellen hadde jo vært om verdens største terrorist GWB hadde stelt i stand smellen på løvebakken!

Hva kunne vi gjort da lissom?

Lenke til kommentar
Og hvorfor det ville vært "naturlig", jeg syns muslimer får skylda for alt som går gæærnt for tida, jeg.

6952017[/snapback]

Du svarer forsåvidt ditt eget spørsmål der.

Mye av den terroren vi bevitner i verden, blir påstått hjemlet i islam, av ekstimistiske muslimer.

Uten inngående kjenneskap til islam og koranen så tror jeg at de tar feil.

Vet dette er å ta seg vann langt over hode når jeg har minimal kjennskap til relgionen utover hva vg skriver, men jeg tror ikke at islam er en ond relgion.

Lenke til kommentar

Vel.

Noen militærkupp hadde nok ikke skjedd, men en høyere beredskap ville vi fått. Kanskje også en hel eller delvis mobilisering.

Skulle ikke forundre meg om HV hadde blitt utkommandert for sikring.

Hadde Stortinget blitt satt ut av spill hadde nok Kongen og regjering (som også var borte) tredd inn i deres rolle i den omfang dette hadde vært nødvendig å styre landet til situasjonen hadde kommet under kontroll igjen. Akkurat som når Tyskerene kom.

Lenke til kommentar

Det er meget sjelden at alle er på tinget samtidig.

Både når det gjelder storting og Regjering er det til stadighet noen ute og reiser.

Hvis trådstarters tankespinn hadde skjedd ville det blitt innsatt en sette-Regjering.

Alle politiske partier i Fylkene har nr 2-3-4 osv på lista si over Stortingskandidater også fungerende som vara.

Disse ville da ha tredd inn i stedet for de som gikk bort på Tinget.

Noe kaotisk ville det blitt umiddelbart, men tror ikke den politiske styring ville vært ødelagt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...