Gå til innhold

Hjelp til å finne navn som betyr "kjemper", e.l.


Mortsun

Anbefalte innlegg

Etter å ha fått en sønn som ble alvorlig syk rett etter fødselen har min kjære og jeg bestemt oss for å finne et mellomnavn til gutten vår. Han havnet i respirator, og legene mener at han nå har kommet seg er mye på grunn av overlevelsesinnstinkt fra den lille karen. Navnet bør bety ett eller annet med en kjemper/figther/tøffing/"en som har overvunnet noe", eller ligende. Helst ikke noe bibelsk, selv om navnet David har omtrent den symbolikken vi er ute etter.

Gutten er nå seks og en halv uke, og det ser ut til å gå rette veien, heldigvis.

Fornavnet er Mads.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Maximus eller Magnus kanskje?

6947067[/snapback]

 

Magnus er jo veldig fint... :whistle: Det betyr såvidt jeg vet "den store", er visst etter en romer som het Carolus Magnus eller noe. Tar faktaene fra noe mamma fortalte meg for ca 10 år siden, så er sjangser for at mye ikke stemmer her. :p

 

Ellers fint å høre at det går bedre med sønnen din, finnes ikke noe verre enn barn med alvorlige sykdommer...

Lenke til kommentar

Gode forslag.

 

Mads Magnus

Mads Maximus

 

Det eneste innvendingen er at etternavnet starter på S.. Så det blir et ufrivillig opphold med to S'er. (Enda en grunn til å finne et mellomnavn, skulle hatt noe som bryter med M i starten og S i slutten) Egentlig et luksusproblem etter hva han har vært i gjennom, men.

 

Aleksander er hittil høyt oppe på lista.

 

Flere forslag mottas med takk.

 

Ziron: Noen som heter Magnus her? :) Han hadde en tøff start på livet, lå så og si og vippet på en knivegg. Han er på vei til å bli 100% frisk i følge legene.

Lenke til kommentar
Maximus eller Magnus kanskje?

6947067[/snapback]

Magnus er jo veldig fint... :whistle: Det betyr såvidt jeg vet "den store", er visst etter en romer som het Carolus Magnus eller noe.

6947163[/snapback]

Carolus Magus = Karl den store (tysk Karl der Große, latin Carolus Magnus, fransk Charlemagne (brukes på mange andre språk, bl.a. engelsk, av og til på norsk), italiensk Carlomagno) (født 2. april 742, død 28. januar 814) var konge av frankerne fra år 771, konge av Lombardia fra 774, og tysk-romersk keiser fra 800. Han var eldste sønn av kong Pippin den yngre av Frankia. Han var stamfar for karolingerne. Karl ble kronet til keiser av Paven i Roma, 1. juledag år 800 e. Kr. Han bodde i Aachen og er begravet i katedralen her. Karlsprisen er oppkalt etter ham.

Lenke til kommentar

Kanskje samboeren din bør fortelle hva som kunne være hennes argumenter for/mot navn, ettersom det virker som om hun har en del å si i denne saken?

 

Jeg støtter Mads Magnus, det vil da bli Mads den Store, noe som er ganske beskrivende for en hardhaus som han antakeligvis blir. Ellers har jeg dessverre ingen flere gode forslag.

 

Håper sønnen din blir fort frisk, og at han kommer seg fullstendig ! :)

Lenke til kommentar

For samboeren min er det viktig, samme som for meg, at navnet "klinger". En annen ting som er viktig for oss begger er at vi ikke assosierer noe negativt med navnet eller at navnet er "brukt opp" av venner eller familie. Slik var det for henne med disse navnene. :) Vi har vært innom mange navn, dette er ikke noen lett prosess (men morsom) , derfor spør jeg her for å få flere impulser.

Lenke til kommentar
Har det blitt ryddet opp og slettet innlegg i tråden her? Synes da vitterlig at jeg leste et innlegg som bedyret at navnet Odin er navnet over alle navn her for litt siden.

6954200[/snapback]

 

Sitat fra posten:

"Odin er et genialt navn som nevt ovenfor"

 

Et innlegg fjernet pga. Smiley-spam.

Nøyaktig 10 stk i en post.

 

Mvh

jarmo :)

Lenke til kommentar

Mads Odin hadde vært artig å kalle han. Enig i at våre forfedres kultur bør hedres. Men jeg tror ikke dette vil bli gjort fra vår side ved å navne sønnen vår et gudenavn. Odin blir litt spesielt, selv om jeg gjerne vil gå for noe litt utenfor det vanlige.

 

 

Tenker på Alexander hvis det skulle bli det. Sambo er mest for Aleksander, mens jeg er mest for Alexander. Statistisk sett er det fler som bruker x enn eks i navnet Norge. Har dette noe med ikke-etnisk opprinnelse og gjøre?

 

Jeg er for X

Samboeren er for eks

 

Ser ut som om jeg får medhold, ved lett argumentering.

 

Takk for gratulasjoner og lykkeønskninger, stas.

Lenke til kommentar
Tenker på Alexander hvis det skulle bli det. Sambo er mest for Aleksander, mens jeg er mest for Alexander. Statistisk sett er det fler som bruker x enn eks i navnet Norge. Har dette noe med ikke-etnisk opprinnelse og gjøre?

6954938[/snapback]

Aleksander er vel kun en fornorsking av Alexander som ligger mer nært det gamle navnet.

I mine øyne skal man ikke forandre for mye på navn, så jeg hadde satset på 'x' , men det er jo ikke mitt valg så dere får gjøre det opp dere imellom om dere velger ale[x][eks]ander-varianten.

 

edit: om du er for idéen om å gå litt tilbake til det barsk, tøffe, norrøne, så har du en liste her du kan skumme gjennom: http://www.angelfire.com/wy/svenskildbiter...g/viknams3.html

 

Da kan du få en del tips til navn som kanskje kan passe godt.

Endret av Zethyr
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...