Gå til innhold

Akasa Aluminium Notebookkjøler


BoBOsCaR

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hvorfor er det verdt å bruke penger på en ekstra enhet som tar opp plass og en USB-port og som bråker mer enn CPU-vifta for å få ned tempen 10 grader? Hva tjener du på 10 grader kaldere prosessor når du ikke har fordelen med mindre støy?

6979748[/snapback]

 

Det er greit å ha for dem som har en laptop med high-end skjermkort, da disse har en voldsom varmeutvikling. Folk som bruker pcen som spillstasjon stiller vanligvis ikke like høye krav når det kommer til støy, samtidig vil en kjøler øke maskinens levetid og forhindre forringelse av byggekvaliteten. Man får også kjølere med innbygd usb-hub.

Lenke til kommentar
Hvorfor er det verdt å bruke penger på en ekstra enhet som tar opp plass og en USB-port og som bråker mer enn CPU-vifta for å få ned tempen 10 grader? Hva tjener du på 10 grader kaldere prosessor når du ikke har fordelen med mindre støy?

6979748[/snapback]

 

Det er greit å ha for dem som har en laptop med high-end skjermkort, da disse har en voldsom varmeutvikling. Folk som bruker pcen som spillstasjon stiller vanligvis ikke like høye krav når det kommer til støy, samtidig vil en kjøler øke maskinens levetid og forhindre forringelse av byggekvaliteten. Man får også kjølere med innbygd usb-hub.

6981323[/snapback]

 

Trenger man kjøler så har man rett og slett kjøpt et for dårligt produkt....

 

Du nevner high-end skjermkort og dette blir egentlig bare tulle da Dell 9400 og XPS som har de beste skjermkortene faktisk ikke sliter med varme i det hele tatt...

 

Se heller på vilken prosessor du velger hvis du er opptatt av støy...

 

Kjøper du AMD Turion 64 feks så produserer den så mye varme at pc-en blir som en hårføner i kombinasjon med et halvgodt skjermkort.

 

Leverte en HP DV6005 i retur med en T50 Turion 1,6Ghz og GO7200 skjermkort, den bråket 4 ganger mer en min Dell 9400 med Core Duo 2,0Ghz og GO7900GS som et eksempel.

 

Ser også andre som har kjøpt HP 6000/9000 serien med GO7200/ GO7600 skjermkort samt Turion 64 prosessorer klager over høy varme og støy.

 

Nei dette har ikke noe som helst med skjermkortet å gjøre, det er produktet som du har valg.

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar
Hvorfor er det verdt å bruke penger på en ekstra enhet som tar opp plass og en USB-port og som bråker mer enn CPU-vifta for å få ned tempen 10 grader? Hva tjener du på 10 grader kaldere prosessor når du ikke har fordelen med mindre støy?

6979748[/snapback]

 

Det er greit å ha for dem som har en laptop med high-end skjermkort, da disse har en voldsom varmeutvikling. Folk som bruker pcen som spillstasjon stiller vanligvis ikke like høye krav når det kommer til støy, samtidig vil en kjøler øke maskinens levetid og forhindre forringelse av byggekvaliteten. Man får også kjølere med innbygd usb-hub.

6981323[/snapback]

 

Trenger man kjøler så har man rett og slett kjøpt et for dårligt produkt....

 

Du nevner high-end skjermkort og dette blir egentlig bare tulle da Dell 9400 og XPS som har de beste skjermkortene faktisk ikke sliter med varme i det hele tatt...

 

Se heller på vilken prosessor du velger hvis du er opptatt av støy...

 

Kjøper du AMD Turion 64 feks så produserer den så mye varme at pc-en blir som en hårføner i kombinasjon med et halvgodt skjermkort.

 

Leverte en HP DV6005 i retur med en T50 Turion 1,6Ghz og GO7200 skjermkort, den bråket 4 ganger mer en min Dell 9400 med Core Duo 2,0Ghz og GO7900GS som et eksempel.

 

Ser også andre som har kjøpt HP 6000/9000 serien med GO7200/ GO7600 skjermkort samt Turion 64 prosessorer klager over høy varme og støy.

 

Nei dette har ikke noe som helst med skjermkortet å gjøre, det er produktet som du har valg.

6981946[/snapback]

 

Det er klart at prosessoren har en del og si, men også skjermkortet er en viktig faktor når det kommer til varmeutvikling, dette spesielt i 15,4" laptoper. Jeg ser du nevner Dell i9400 osv, men husk at dette er 17" maskiner med bedre muligheter for varmeavledning. Når man hiver et ganske godt skjermkort inn i en 15,4" skal det litt til for å kjøle den ned, derfor er en notebookkjøler et ypperlig supplement, jo kaldere jo bedre. Når det er sagt er en kjøler selvfølgelig ikke nødvendig, kun et gode. Den gir også en bedre ergonomisk arbeidsstilling, da den løfter laptopen opp noen centimeter.

Lenke til kommentar

Hei, jeg har Akasa notebook kjøler. Er meget fornøyd med den jeg ja. Noen nevner støy her, da må jeg virkelig spørre om du har ekstremt bra hørsel, for jeg hører ingenting jeg. Bare hvis jeg virkelig konsentrerer meg hører jeg et lite sus.

 

Jeg har en Asus A6Ja som jeg bruker hver dag. Denne holder en lavere idle og max temp enn uten. Det er også mulig å ha pcen i fanget uten at man skader de små svømmerne. Så at dette er et godt produkt hvis du har en litt varm pc, vil ha mindre temp eller ha den i fanget uten varmeproblemer kan jeg virkelig anbefale denne.

 

Noen nevnte at du mistet en USB port, det er vel helle ukorrekt. Selve kjøleren kommer med 3 USB uttak, 1 må brukes til strøm, men de 2 andre er ledig til ditt bruk. Så med andre ord får du 1 USB port ekstra (usikker på om den er USB 1.1 eller 2.0)

 

Jeg sitter akkurat nå med Akasa'en og pcen i fanget noe jeg ikke ville gjort uten denne, pga varmen.

 

Du kjøper denne for å kunne ha pcen i fanget, eller hvis du synes den er litt for varm. Jeg bruker aldri pcen uten denne, når jeg er hjemme da:P

 

Så til dere som tydeligvis ikke har prøvd denne, hva er vitsen å svare på noe dere ikke har opplevd eller prøvd?

Lenke til kommentar
Hvorfor er det verdt å bruke penger på en ekstra enhet som tar opp plass og en USB-port og som bråker mer enn CPU-vifta for å få ned tempen 10 grader? Hva tjener du på 10 grader kaldere prosessor når du ikke har fordelen med mindre støy?

6979748[/snapback]

 

Hei, jeg kunne tenkt meg å få litt mer fakta her jeg, ikke bare påstander. Har du en Akasa? Hvordan får du det til at det blir en mindre usb port? Matteproblemer?

 

Bråker mer enn CPU viften? Den synes jeg er litt drøy, hører nesten ikke viften til Akasa kjøleren når jeg selv prøver å konsentrere meg jeg.. Det som skjer er jo at CPU viften aldri kjører, bare under ekstreme tilstander (les spill).

 

Støy synes jeg også er et merkelig ord, for det er jo nesten ikke lyd som skapes av viftene...

Lenke til kommentar

Jeg prøvde den under her og den hjalp ikke et døyt samt det selfølgelig blir mere støy da to vifter går konstant...

 

Vet ikke om ditt forslag er noe bedre men jeg prøvde ut denne for PSdata da jeg fikk den gratis med løfte om å gi tilbakemelding på hvor god den var da den skulle være en av de beste på markede.

 

http://www.psdata.no/ps.asp?it=128910&mlevel=340100

Lenke til kommentar
Hvordan får du det til at det blir en mindre usb port? Matteproblemer?

6990495[/snapback]

 

jeg har tre usb-porter. Plugger jeg Akasa'en inn i en av dem, har jeg to. Altså:

x = n-1, der x er antall porter etter innplugging av en enhet i en av de n usb-portene jeg startet med. Er det flere ledd i denne ligningen enn jeg er kjent med?

Lenke til kommentar
Hvordan får du det til at det blir en mindre usb port? Matteproblemer?

6990495[/snapback]

 

jeg har tre usb-porter. Plugger jeg Akasa'en inn i en av dem, har jeg to. Altså:

x = n-1, der x er antall porter etter innplugging av en enhet i en av de n usb-portene jeg startet med. Er det flere ledd i denne ligningen enn jeg er kjent med?

6990765[/snapback]

 

Etter som Akasa kommer med 3 USB porter, så har du 3 fra før.

Akasa tar en port på kjøleren og en på pcen. Det vil da si du har 2 igjen på kjøleren og 2 på pcen. Da sitter du igjen med 4 stk USB porter. Du begynte med 3 gjorde du ikke?

Lenke til kommentar
Jeg prøvde den under her og den hjalp ikke et døyt samt det selfølgelig blir mere støy da to vifter går konstant...

 

Vet ikke om ditt forslag er noe bedre men jeg prøvde ut denne for PSdata da jeg fikk den gratis med løfte om å gi tilbakemelding på hvor god den var da den skulle være en av de beste på markede.

 

http://www.psdata.no/ps.asp?it=128910&mlevel=340100

6990566[/snapback]

 

Jeg må si jeg er veldig fornøyd med Akasa sin løsning. Ingen støy, mindre temp, mer behagelig å arbeide med pcen i fanget og bedre arbeidsstilling. Her skal jeg innrømme noen av disse er veldig subjektiv, men jeg er veldig fornøyd. 300-400 kr for dette synes jeg er en helt fornuftig investering.

Lenke til kommentar
Etter som Akasa kommer med 3 USB porter, så har du 3 fra før.

Akasa tar en port på kjøleren og en på pcen. Det vil da si du har 2 igjen på kjøleren og 2 på pcen. Da sitter du igjen med 4 stk USB porter. Du begynte med 3 gjorde du ikke?

6991112[/snapback]

 

Bus-powered USB-hub teller ikke på bærbare, ettersom en USB-port på en bærbar ikke leverer nok strøm til å kunne splittes opp.

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...
Hvorfor er det verdt å bruke penger på en ekstra enhet som tar opp plass og en USB-port og som bråker mer enn CPU-vifta for å få ned tempen 10 grader? Hva tjener du på 10 grader kaldere prosessor når du ikke har fordelen med mindre støy?

6979748[/snapback]

 

Hvis noen skal overklokke skjermkortet i bærbare grafikk kort slik som jeg har gjort, så hjelper det med en notebook-kjøler :)

Endret av Speedbraker
Lenke til kommentar
Hvorfor er det verdt å bruke penger på en ekstra enhet som tar opp plass og en USB-port og som bråker mer enn CPU-vifta for å få ned tempen 10 grader? Hva tjener du på 10 grader kaldere prosessor når du ikke har fordelen med mindre støy?

6979748[/snapback]

 

Hvis noen skal overklokke skjermkortet i bærbare grafikk kort slik som jeg har gjort, så hjelper det med en notebook-kjøler :)

8033402[/snapback]

 

Nei det gjør det ikke .......... Varmen er pakket inn hard plast og det er ingen kjøler med to/tre vifter som klarer å kjøle ned selve maskinen.

 

NB-Mot porto så gis denne gladelig bort ;)http://www.psdata.no/ps.asp?it=128910&mlevel=340100

Endret av Jada-jada
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...