Sveini89 Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 hvor viktig er det og kjøre inn høytalere? jeg kjøpte meg 2 eltax millenium 500 høytalere i fjor eller noe og en Eltax AVR-800 Receiver 6*150W og jeg spilte aldri inn noen av dele noe serlig... spile ikke noe serlig høyt de første gangene men hvor viktig er det? Lenke til kommentar
Jalla Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 At en skal spille inn med fislevolum i timesvis er en myte. Bare ikke dra på for fullt helt fra første sekund så skal det gå aldeles fint, bare spill så høyt du gidder uten at det vrenger. Innspilling er egentlig oppmyking og innkjøring av membran, surround og spider. Bruk vett så går det bra, men bare spill ivei Lenke til kommentar
Asekuro Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Det er som regel en ganske så merkbar forskjell på høyttalere før og etter at de er spilt inn ordentlig, men her er det imidlertid stor forskjell fra merke til merke. For eksempel var mine Klipsch ganske så skarpe i toppen før de hadde 200-300 timer med spilling bak seg. Høyttalerprodusentene tuner høyttalerne de lager slik at de låter best etter x antall timer med spilling - denne x'en vil variere etter bl.a. hvor høyt man spiller og hvilken musikk man lytter til. Derfor er det bestandig lurt å lytte til ferdiginnspilte høyttalere av samme merke som man vurderer å kjøpe før lommeboka åpnes. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Riktig det, men det er som Jalla seier ikkje noko poeng i å være varsam med volumknappen for høgtalarane sin del. Lenke til kommentar
Mato Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 spiller man høyt spiller man di inn kjappere men klart man skal jo ikke spille så høyt at det "verenger" eller surrer . Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 OFF TOPIC: hvor mange ganger har dene diskusjonen vært før? ehm hehe Lenke til kommentar
crazycooler Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 Vanligvis trenger elementene ca 30 timer innkjøring, maksimum halv styrke ,før man kan ta maksimalt ut i lyd volum. Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 OFF TOPIC: hvor mange ganger har dene diskusjonen vært før? ehm hehe 6972688[/snapback] Skulle akkurat til å si det samme. Dette er noe de lærde strides om, mange sverger til innkjøring av høyttalerelementer mens enda flere lar det være. Innkjøring kan i hvert fall ikke skade elementene, og hvis det gir eieren en trygghet, hvorfor la være? Det har alltid vært og vil nok alltid være en god del ting man gjør selv om man ikke er helt sikker på om det har noe for seg, men den psykiske effekten er alltid tilstede. Lenke til kommentar
oddis89 Skrevet 30. september 2006 Del Skrevet 30. september 2006 (endret) hehe jeg tror det er mest psykisk jeg også men alikevel så pleier jeg å si at man burde la elementene spille seg litt varme før man virkelig drar opp volumet. samme som med bil på vinteren trår man full gass med en gang mens oljen er kald da sliter man noe exstremt mye på motoren i forhold til å la den få litt varme før man begynner å grisekjøre hehe Endret 30. september 2006 av oddis89 Lenke til kommentar
Trainman Skrevet 1. oktober 2006 Del Skrevet 1. oktober 2006 hehe jeg tror det er mest psykisk jeg også men alikevel så pleier jeg å si at man burde la elementene spille seg litt varme før man virkelig drar opp volumet. samme som med bil på vinteren trår man full gass med en gang mens oljen er kald da sliter man noe exstremt mye på motoren i forhold til å la den få litt varme før man begynner å grisekjøre hehe 6973030[/snapback] Spiller du så høyttalerne blir varme bør du skru ned da du mest sannsynlig har en del forvrenging. Du skal spille ganske lenge og høyt, og selvfølgelig da uten forvrenging før du får noen merkbar varme i elementene. Har man en kraftig og bra forsterker som greier å spille høyt uten forvrenging trenger du ikke å tenke så mye på innspilling. Man vil høre at lyden blir litt mindre "stresset" og anstrengt etterhvert som elementene "går" seg til. Dvs at oppheng, sentreringsring osv mykner litt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå