iMono Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 (endret) Fikk en oppgave i MuO (Musikkorientering) om å skrive om musikk som har en forbindelse med trekanthandelen; "Vi kan si at det har funnet sted en form for musikalsk trekanthandel fra Afrika, via Amerike og til Europ. (Muligens er det begrenset hvor mye musikk og kultur som er brakt tilbake til Afrika fra Europa...) Grei ut om viktige nye kulturtrekk som har oppstått i møte mellom de ulikee uttrykksformene. Få med sentrale stilarter og stilskapere." Det jeg vil ha er noen innspill fra dere om hvilken musikk dere mener i stor grad har fått innflytelse fra Afrika. Jeg vil gjerne gå litt dypere enn "Call and Response", hvis noen forstår! Takk Edit: Skriveleif Endret 26. september 2006 av Dell_9200 Lenke til kommentar
TLZ Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Jeg bare nevner at utrolig utrolig utrolig mange musikkformer i dag har røtter i blues, alt i fra metal, til jazz, til hip hop, til rock. Antagligvis har de fleste musikkformer(gjerne indirekte igjennom mange ledd) blitt påvirket av denne musikkformen. Bluesen oppstod kanskje ikke i afrika men var var afroamerikanere som kom derfra som kom med den. Skal også nevnes at det er forskere som har funnet ut at eldre blues sin skalaer visstnok minner om melodier som ble brukt i bønn i afrika. (Søk rundtom på nettet så vil du finne mer om dette. Wikipedia er et fint sted å begynne.) Veldig interessang tema du skriver om, kunne godt tenkt meg at du la ut resultatet her, noe jeg kunne tenkt meg å vite mer om. Lenke til kommentar
iMono Skrevet 26. september 2006 Forfatter Del Skrevet 26. september 2006 Takk. Skal se hva jeg kan få til. Er ikke noen stor oppgave, så kvaliteten blir deretter. Tenkte jeg skulle ta for meg Jazz som sjanger. Lenke til kommentar
Gorbag Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Dell_9200 skrev: Takk. Skal se hva jeg kan få til. Er ikke noen stor oppgave, så kvaliteten blir deretter. Tenkte jeg skulle ta for meg Jazz som sjanger. 6946362[/snapback] vel, i MuO boka så står vel det fleste om dette? gjorde det hvertfall da jeg gikk på musikklinja. (begynner å bli en stund siden da men). Jazzen's store er jo hovedsaklig mørke musikere (tenker jeg på den tidligere jazzen. før Mclaughlin of gjengen). men alt dette har dere vel lært til nå, så gidder ikke å skrive men som nevnt: står mye i boka (hvis det er den samme som jeg hadde) og resten finner du på nettet. på alle musikklinjer finnes det jazzfrelste lærere. ta en prat med dem. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Akkurat som menneskeheten, stammer musikken fra Afrika. Det var iallefall der de første tonene ble spilt en gang i utriden, og det var der røttene til vår popularitetsmusikk kom fra. Absolutt alt innen rockesjangeren kan sporse tilbake til USAs sørstater, og videre tilbake til det afrikanske kontinent. Det ironiske nå er at det moderne samfunnet i vesten har begynt å inspirere de mest primitive afrikanske landene som har hengt tilbake i utviklingen. I land som Egypt, Maroko og Sør-Afrika har det derimot vært moderne ganske så lenge, og vi har mottat en god del musikk fra slike land. Kan jo nevne Mannfred Mann's Earth Band. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå