Gå til innhold

Hvordan bli en god fotograf?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg vurderer å kjøpe meg et Canon PowerShot S3 IS nå om dagen.

Men, da jeg spurte om anbefalinger om kamera, fikk jeg dette ganske geniale innlegget av "photoguy".

Det er ikke kameraet det går på lengre, det er kunnskapen til personen som trykker.

6934172[/snapback]

Jeg har ingen kunnskap om professionell fotografering fra før av. Har kun hatt foto og bilder som nå-jeg-må-basis. Jeg tar et par bilder innimellom med mobilen. Har også et gamelt Olympus-kamera (rundt 2 år gammelt), men det er veldig lite dårlig, så det blir lite brukt.

Jeg ønsker å bli en bedre fotograf. Enkelt og greit.

Finnes det noen enkle tips dere kan gi meg når det gjelder fotografering?

Har ingen peiling på fokus eller ISO og slike ting, så det er vel ganske viktig å vite før man faktisk skal begynne å ta bilder.

Jeg har lyst å ta mer bilder enn jeg gjør nå, da jeg synes det er ufattelig gøy.

Diskusjon rundt mitt kamera-valg, kan skje i denne tråden.

Håper på konstruktiv tilbakemeldinger og at noen gidder å hjelpe meg.

Hilsen,

Tissedam!

EDIT: Småputt. ;)

Endret av tissedam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Men, da jeg spurte om anbefalinger om kamera, fikk jeg dette ganske geniale innlegget av "photoguy".

Det er ikke kameraet det går på lengre, det er kunnskapen til personen som trykker.

6934172[/snapback]

Jeg har ingen kunnskap om professionell fotografering fra før av. Har kun hatt foto og bilder som nå-jeg-må-basis. Jeg tar et par bilder innimellom med mobilen. Har også et gamelt Olympus-kamera (rundt 2 år gammelt), men det er veldig lite dårlig, så det blir lite brukt.

Har ingen peiling på fokus eller ISO og slike ting, så det er vel ganske viktig å vite før man faktisk skal begynne å ta bilder.

Jeg har lyst å ta mer bilder enn jeg gjør nå, da jeg synes det er ufattelig gøy.

Hilsen,

Tissedam!

6944857[/snapback]

Her er noen gode tips:

1. kjøp boka til Magnar Fjørtoft.

2. Meld deg inn i en fotoklubb i ditt nærområde.

3. Meld deg på fotokurs på friundervisningen/folkeuniversitetet eller lignende.

Lykke til :)

Lenke til kommentar
Hei!

6934172[/snapback]

Hilsen,

Tissedam!

6944857[/snapback]

Her er noen gode tips:

1. kjøp boka til Magnar Fjørtoft.

2. Meld deg inn i en fotoklubb i ditt nærområde.

3. Meld deg på fotokurs på friundervisningen/folkeuniversitetet eller lignende.

Lykke til :)

6945196[/snapback]

Det var da mest spesifikke tips her fra forumet jeg var ute etter da, men ellers flott!

Skal se på det når jeg kommer litt videre.

Først må jeg lære det grunnleggende. :D

Lenke til kommentar

1. "Digital fotografi i praksis" av Magnar Fjørtoft bør du skaffe deg.

2. Ta mange bilder, plukk ut de beste av dem. Vis dem så til venner og bekjente og be om tilbakemelding på disse.

3. Legg inn bilder på dette forumet og be om tilbakemeldinger...

4. Tren opp blikket ditt til å finne din egen vinkling/perspektiv på omgivelsene.

5. Tull og tøys når sjangsen byr seg...

6 Ikke gi deg!

Lenke til kommentar

1) Lær deg det grunnleggende tekniske og grunnleggende komposisjon. Gjerne fra en god fotobok og kameraets manual selvfølgelig.

2) Ta masse bilder, men tenk før du trykker på utløseren; er komposisjonen sånn jeg vil ha den, er blender/lukker bra for disse forholdene, kan et annet utsnitt/vinkel/ståsted gjøre bildet bedre osv.

3) Se og lær av dine 'feil'. Dette er jo kjempeenkelt idag i forhold til det tekniske aspektet siden digitalkameraer lagrer vitale data angående blant annet lukkertid og blender i bildefilen.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Skal du klare å ta et fint bilde så bør du vite hva som gjør et bilde bra.

Når du ser andre bilder så avgjør du jo straks om du synes bildet er bra. Det viktige å lære seg er hvorfor bildet er bra. Mine tips er:

- Lær deg det grunnleggende om komposisjon

- Se på andre bilder, og finn ut hvilke teknikker som er brukt i bildene

- Les mye om bildekritikk, der tas det for seg nettopp hvilke teknikker som er brukt i bildene.

- Gå ut og øv deg. Ta for deg en teknikk om gangen. Analyser dine egne bilder, hva funker, hva funker ikke, hvorfor ...

- Lær deg og bruke kameraet du har slik at teknikken ikke setter begrensninger for deg.

Ikke bli en utstyrsfrik som tror at teknikk er alt (slik som svært mange her på forumet), du skal tross alt ha et godt motiv! Geniale bilder har blitt tatt i 100 år, uansett utstyr. Kameraet ditt er kun et verktøy, og visselig kan man bygge et helt hus med kun en kniv.

Lenke til kommentar

Veldig mange gode tips!

Dette skal jeg ta med meg. Virkelig!

Er liksom å komme over den dumpen fra "søte familiebilder" til "profesjonelle motiver og bilder". ;)

Leser gjennom litt mer nøye og prøver så godt jeg kan å ta med meg så mye som mulig når jeg kjøper S3 IS.

Det blir vel mest sannsynlig i løpet av neste måned, en gang. :D

EDIT: Igjen.

Tusen takk for tips! Dette hjalp mye!

Endret av tissedam
Lenke til kommentar

I og med at du legger lista litt over den vanlige familieknippser, vil jeg anbefale deg å ta en titt på et av disse kameraene først før du bestemmer deg. Begge er gode kompromis for den som enda ikke ønsker å ta steget fullt ut før en "ekte" DSLR:

Panasonic FZ50: http://www.dpreview.com/reviews/panasonicFZ50/

Fujifilm S9600: http://www.dpreview.com/news/0608/06082412fujis9600.asp

Disse kameraene er begge til å vokse med, har mange manuelle muligheter, god og anvennelig opptikk. Det siste uten at du trenger å blakke deg fullstendig på glass fronten.

Forgjengerne er heller ikke værst og i tillegg kan du spare litt penger.

Panasonic FZ30: http://www.dpreview.com/reviews/panasonicfz30/

Fujifilm S9500: http://www.dpreview.com/reviews/fujifilms9000/

Lykke til!

Lenke til kommentar

Hvordan bli en god fotograf:

1) Lær deg ditt verktøy å kjenne.

2) Lær deg ditt fag.

3) Få gode idèer.

4) Ha behov for å meddele eller stille spørsmål.

5) Se bilder! Andres bilder.

6) Ikke gi opp. Jobb med det, dag inn og dag ut.

Verre er det ikke.

Har du planer om å leve av det kommer også:

7) Finn deg en nisje som du gjør bedre enn alle andre, eller som du er alene om.

8) Lær deg markedsføring, økonomi, kundebehandling, og så videre.

Lenke til kommentar

1. Kjøp et kamera med gode muligheter for manuelle instillinger, evt vurder kjøp av av en digital speilrefleks.

2. Kjøp en innøfringsbok i digital fotografi og lær deg først de grunnleggende ting om fotografi

3. Ta masse, masse bilder

4. Kjøp et redigeringsprogram og behersk de mest grunnleggende måtene å redigere et bilde.

5. Se på bilder som andre har tatt og hvilken kritikk de har fått på bildene sine...jeg har inntrykk av at dette er et undervurdert aspekt av digital fotografi som en kan lære utrolig mye av som nybegynner

Lenke til kommentar
1. Kjøp et kamera med gode muligheter for manuelle instillinger, evt vurder kjøp av av en digital speilrefleks.

2. Kjøp en innøfringsbok i digital fotografi og lær deg først de grunnleggende ting om fotografi

3. Ta masse, masse bilder

4. Kjøp et redigeringsprogram og behersk de mest grunnleggende måtene å redigere et bilde.

5. Se på bilder som andre har tatt og hvilken kritikk de har fått på bildene sine...jeg har inntrykk av at dette er et undervurdert aspekt av digital fotografi som en kan lære utrolig mye av som nybegynner

6967098[/snapback]

Gode forslag!

Kjøper nok S3IS eller DMCFZ7.

Speilrefleks får vente en stund. ;)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...