Gå til innhold

Informasjon om Canon Digital Ixus 850 IS?

Anbefalte innlegg

Shutter, jeg skjønner hva du mener. Men en nettbutikk kan ta seg råd til å tjene 30 kr per kort de selger, en fotobutikk kan ikke ha så liten fortjeneste. Da kan de egentlig bare drite i å selge kort i det hele tatt. Kostnadene ved å forklare kunden hvilket kort han trenger overstiger det butikken tjener på å selge kortet, om du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er jeg helt på jordet :no: men visste ikke helt hvor jeg skulle spørre om dette (og det er sikkert noen her som vet svaret) : Det gjelder egne bilder du legger som skrivebords bakgrunn. Har ikke noe problemer å legge inn og endre og slikt. Men jeg bare lurer på hvordan man får de egne alternativene til å BLI på den listen over bakgrunner man ønsker å bruke (i egenskaper for skjerm) , og variere mellom. Nå henter jeg på nytt ved å "bla gjennom". Men kunne tenke meg å ha et par fast der som alternativer.

RandiA

Lenke til kommentar
Men jeg bare lurer på hvordan man får de egne alternativene til å BLI på den listen over bakgrunner man ønsker å bruke (i egenskaper for skjerm) , og variere mellom.

Konverter dem til .jpg eller .bmp med photoshop, paint, en hex-editor eller hva du nå måtte ha for hånden :roll:

Sleng dem så inn i C:\WINDOWS\ eller tilsvarende. Da ender de på listen over bakgrunner :thumbup:

Lenke til kommentar
Det er sikkert mange som går i en fotobutikk de stoler på, kjøper seg et kamera og rasker med seg et minnekort i den troen om at butikken holder fornuftige priser på alt de selger. Det er på grensen til svindel spør du meg...
I likhet med Wildbill skjønner jeg godt at du reagerer. Men større butikker og kjeder kan ta seg den friheten å importere store mengder slike ting fra utlandet, mens små butikker må kjøpe fra norske importører. Ok, de MÅ ikke, men med volumet de selger, ville det faktisk blitt dyrere for små butikker å kjøpe fra utlandet.

Men det er opp til forbrukeren. Vil han/hun kjøpe kameraet i en butikk og kortet på nettet, så står de helt fritt til det. Da er man sikret så rask hjelp som mulig med kameraet om det skulle være problemer eller spørsmål, mens kortet ikke er så kritisk kanskje? Men kjøper man et Sandisk/Lexar kort i en fotobutikk, så får man det byttet der og da om man skulle få problemer. Har du kjøpt det i en nettbutikk blir du ofte henvist til å sende det til en eller annen adresse i et land langt langt unna og må vente flere uker/måneder på nytt kort. Dette er en ulempe med å kjøpe kort som butikken selv har importert fra utlandet, mens den lille fotobutikken kjøper fra norsk importør og derfor kan bytte det i løpet av få sekunder da de uansett får erstatningskort fra importøren i løpet av få dager.

Lenke til kommentar

Men det er opp til forbrukeren. Vil han/hun kjøpe kameraet i en butikk og kortet på nettet, så står de helt fritt til det. Da er man sikret så rask hjelp som mulig med kameraet om det skulle være problemer eller spørsmål, mens kortet ikke er så kritisk kanskje? Men kjøper man et Sandisk/Lexar kort i en fotobutikk, så får man det byttet der og da om man skulle få problemer. Har du kjøpt det i en nettbutikk blir du ofte henvist til å sende det til en eller annen adresse i et land langt langt unna og må vente flere uker/måneder på nytt kort. Dette er en ulempe med å kjøpe kort som butikken selv har importert fra utlandet, mens den lille fotobutikken kjøper fra norsk importør og derfor kan bytte det i løpet av få sekunder da de uansett får erstatningskort fra importøren i løpet av få dager.

7057340[/snapback]

Det poenget der er egentlig veldig viktig, har jeg oppdaget. Du har så rett, Afseth

RandiA

Lenke til kommentar
I likhet med Wildbill skjønner jeg godt at du reagerer. Men større butikker og kjeder kan ta seg den friheten å importere store mengder slike ting fra utlandet, mens små butikker må kjøpe fra norske importører. Ok, de MÅ ikke, men med volumet de selger, ville det faktisk blitt dyrere for små butikker å kjøpe fra utlandet.

7057183[/snapback]

Jeg er helt med på det du sier Afseth og jeg er også villig til å betale litt ekstra for den servicen en lokal butikk kan gi. Når jeg fant dette minnekortet i butikken, stod jeg faktisk med et ixus 800is i hånda som jeg allerede hadde bestemt meg for å kjøpe der. Dette lå ca 15% over nettbutikkene, og det synes jeg var fornuftig med tanke på den ekstra servicen man vanligvis får. Men når jeg fant ut at minnekortet var over 100% dyrere ble jeg rett og slett provosert og bestilte både kamerea og kort på nett.

Nå jeg ikke hvor stor forskjell det er på innkjøpsprisene deres, men jeg ett eller annet sted må jo denne provisjonen gå. (Om det er hos importøren eller hos butikken) Når det er snakk om over 100% mener jeg det blir galt uansett, de klarer jo å holde seg på 10-15% på kameraene. Det virker som om noen rett og slett spekulerer i at folk flest ikke sjekker priser på minnekort.

Men nå skal ikke jeg overta denne posten; vi kan eventuelt opprette en egen post, om det er flere som har noen meninger her.

IXUS 850IS virker som et bra kamera, men jeg er også storfornøyd med IXUS800IS selv om det ikke har samme vidvinkelen. Det kommer vel an på hva man vektlegger mest.

Lenke til kommentar

Shutter: Du behøver ikke være trist for at din 800IS ikke har vidvinkel, for 850IS har nettopp av den grunn fått mye uskarphet i hjørnene (jmf. Akams test av kameraet). Blir spennende å se hva gothtec får av resultater. Selv har jeg ikke mulighet til å sjekke da jeg ikke er på jobb i dag.

Lenke til kommentar
Shutter: Du behøver ikke være trist for at din 800IS ikke har vidvinkel, for 850IS har nettopp av den grunn fått mye uskarphet i hjørnene (jmf. Akams test av kameraet). Blir spennende å se hva gothtec får av resultater. Selv har jeg ikke mulighet til å sjekke da jeg ikke er på jobb i dag.

7060697[/snapback]

Ja, fint med litt testebilder her. Til min fotografering hittil har jeg ikke hatt så mye bruk for den vidvinkelen, det går mest på macro "studier", men jeg kunne tenkt meg å lære litt mer. Har fått tak i en bok idag, som jeg har sett anbefalt (Fjørtofts), kanskje jeg blir litt klokere gjennom den. (Novise i faget :yes: )

RandiA

Lenke til kommentar

Tok noen bilder av datakomponenter på jobben. Man ser uskarpheten litt, men den virker langt fra så ille som på akam's bilder :hmm:

Se spesielt det siste bildet, og kobbertråden øverst til venstre på bilde 118. Ser ikke veldig uskarpt ut...

På et par av de "skrå" bildene er riktignok kantene ute av fokus, som deler av resten av bildet, men de virker likevel ikke mer grøtete enn de andre delene som er ute av fokus.

Denne gangen kjørte jeg bildene gjennom photoshop for å få ned størrelsen litt.

Bonus: Nattebilde av Deichmanske Bibliotek :whistle:

bilder: http://malagmyr.homeip.net/stuff/kantskarphet/

Endret av gothtec
Lenke til kommentar

Synes fortsatt at uskarpheten er skjemmende. Pass på å vis bildet i full oppløsning og ikke skalert ned til skjermoppløsningen når dere ser på de. Det vises best i nedre venstre hjørne synes jeg.

Men personlig er det ikke så farlig for meg. Vi fikk inn Canon Powershot G7 på lager i går, og jeg gleder meg til å teste det ut litt mer i morgen og mandag. Hvis bildekvaliteten holder mål, kan det gå mot utskifting av mitt aldrende Ixus V3. Denne Powershot'en er på en måte en mellomting mellom S80 og G6, og jeg falt litt pladask for dette kameraet, på tross av at det mangler S80 sin 28mm og G6 sin lysstyrke fra 2,0.

Lenke til kommentar
Tok noen bilder av datakomponenter på jobben.

Kjempefine bilder det der, gothtec..om det er kameraet, eller fotografen skal jeg ikke si :) men du trenger ikke så store størrelser for å vise på nett...tar fortsatt litt tid å åpne. Jeg bruker JPEG Resizer for Microsoft Windows, kjekk liten gratissak...for alle bilder jeg legger ut på nett

PS Men til og med jeg ser at "kantene fader ut" litt, på det ene...det 126 var da klart helt ut

RandiA

Endret av RandiA
Lenke til kommentar
Men personlig er det ikke så farlig for meg. Vi fikk inn Canon Powershot G7 på lager i går, og jeg gleder meg til å teste det ut litt mer i morgen og mandag.

7065319[/snapback]

Ser fint ut den der ja, har en venninne som bruker "forløperen", blir flotte bilder. Vet ikke hva "nærgrensen" er på den der jeg da?

RandiA

Lenke til kommentar
Ser fint ut den der ja, har en venninne som bruker "forløperen", blir flotte bilder. Vet ikke hva "nærgrensen" er på den der jeg da?RandiA

7065574[/snapback]

Nærgrensen er 1cm i makromodus, så det burde ikke være noe problem. Selve den fysiske størrelsen er noe mindre enn forgjengeren. Synes designet er stilig også... litt retro-look.
Lenke til kommentar
Nærgrensen er 1cm i makromodus, så det burde ikke være noe problem. Selve den fysiske størrelsen er noe mindre enn forgjengeren. Synes designet er stilig også... litt retro-look.

7065971[/snapback]

Hørtes fristende ut ja...1 cm! Har ikke sett no' test på den enda... får vel prøve ut den ixusen en stund først :hmm:

RandiA

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...