RandiA Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Ixus 850 bruker SD kort. Jeg kjøpte meg et sandisk 1gb ultra II. Sandisk skal visstnok være brukbart, uten at jeg har noen erfaring med det selv.. 7006154[/snapback] Hva betalte du for det da, om jeg tør spørre. Jeg kjøpte et i går på 1GB. SD Elite Plus og 50X. Utrolig hvor mange ulike priser som florerer her og der. Men man kan da ikke fly hit og dit for den desidert beste prisen heller. RandiA Lenke til kommentar
Murphy1999 Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Hva betalte du for det da, om jeg tør spørre. Jeg kjøpte et i går på 1GB. SD Elite Plus og 50X. Utrolig hvor mange ulike priser som florerer her og der. Men man kan da ikke fly hit og dit for den desidert beste prisen heller.RandiA 7006247[/snapback] Siden du tør å spørre tør jeg å svare........ Kjøpte dette: http://www.directbuy.no/PartDetail.aspx?q=p:670499 jeg betalte 270,- ,men ser at prisen er gått ned til 254,- nå. Finnes jo billigere kort også, men jeg kjøpte et som kanskje er bedre Endret 5. oktober 2006 av Murphy1999 Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 OK, takk for svar. 269 betalte jeg for mitt. Det samme hadde de en annen plass til utrolige 630kr, og nok en plass så jeg i etterkant:190kr. Vel vel, neste gang blir jeg mer prisbevisst. Men 1GB holder i stort monn. Pleier å være rask til å tømme av bilder og redigere jeg. RandiA Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2006 Jeg skjønner fortsatt ikke hvor mange MB/sec kortet må kunne lese/skrive for at det skal være like raskt som (helst litt raskere enn) kameraet... Hint noen? Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 I overkant av 200 kr for 1 gb Sandisk Ultra II er ekstremt billig! Samme kortet kjøpte jeg til innskjøpspris for 6 mnd siden for 650 kr. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 I overkant av 200 kr for 1 gb Sandisk Ultra II er ekstremt billig! Samme kortet kjøpte jeg til innskjøpspris for 6 mnd siden for 650 kr. 7008394[/snapback] Fint med den "luftingen" her, så forstår jeg litt mer av prismarkedet RandiA Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 5. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2006 Men er det kortet raskt nok for kameraet? Ville det lagret bilder fortere med et raskere kort? Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Jeg skjønner fortsatt ikke hvor mange MB/sec kortet må kunne lese/skrive for at det skal være like raskt som (helst litt raskere enn) kameraet... Hint noen? 7007446[/snapback] Det kommer an på kameraet ditt. Alle kameraer har forskjellig lese og skrivehastighet. Men for å gjøre det enkelt: Kompaktkamera = Standard Sandisk kort er kjappere enn de fleste av disse kameraene. Speilrefleks = Sandisk Ultra II eller tilsvarende er kjapt nok for de aller fleste speilreflekskameraer. For å gjøre det litt mer komplisert igjen: Produsentene liker å oppgi hastighetene på forskjellig måte, et Sandisk Extreme III kort har en lese og skrivehastighet på 20 mb/s. En annen måte å oppgi denne hastigheten på er 133X. Kjøper du et minnekort det står 50X på, betyr ikke det at det har en overføringshastighet på 50 mb/s, men nærmere 7,5 mb/s. Noe som er raskt nok for de fleste kameraer. Noen produsenter oppgir bare lesehastigheten med feks 50X, som tilsvarer ca 7.5 mb/s. Det betyr ikke at skrivehastigheten er like kjapp. Skrivehastigheten er jo det som tross alt betyr noe for kameraets del, nemlig hvor raskt kameraet kan lagre data på minnekortet. Skal du på ferie, ta med to minnekort hvor du benytter ett minnekort annenhver dag. Slik får du med deg hele ferien om du skulle miste det ene kortet eller om det rett og slett streiker helt. Et lite tips til slutt: Når dere skal slette bildene på minnekortet, ikke bruk "Slett alle bilder" funksjonen. Gå inn på innstillinger og finn "Formatere/Format" funksjonen. Det gjør at dere sletter rubbel og bit på minnekortet, og bygger opp et nytt filsystem. Dette kan forhindre mange ubehagelige opplevelser. Og som Afseth og jeg mange ganger har sagt, hold dere til Sandisk og Lexar, de er de mest stabile kortene på markedet. Endret 5. oktober 2006 av Wildbill Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Altså, Wildbill...for å gjøre minnekortet "helt rent" skal man heller bruke Format funksjonen enn å slette hvert enkelt bilde. Har ikke tenkt på det jeg. Jeg har forresten en grei kortleser som jeg av og til kobler på PC'n. Den går på lik USB kabel som kamera, det er kanskje ikke så bra bare å si "slett alt" til den heller da? RandiA Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Altså, Wildbill...for å gjøre minnekortet "helt rent" skal man heller bruke Format funksjonen enn å slette hvert enkelt bilde. Har ikke tenkt på det jeg. Jeg har forresten en grei kortleser som jeg av og til kobler på PC'n. Den går på lik USB kabel som kamera, det er kanskje ikke så bra bare å si "slett alt" til den heller da?RandiA 7008908[/snapback] Det går an å slette alle bildene på en gang uten å bruke "format" funksjonen. Men min erfaring og mange andres erfaring tilsier at det å bruke "format" funksjonen rensker kortet helt og hindrer at det kan låse seg og streike senere. Du kan formatere kortet fra pc'n også, når du får opp kortstasjonen i "min datamaskin" høyreklikker du og velger formatere. Så enkelt er det. Men det som kan skje da er at pc'n bygger en annerledes filstruktur enn det kameraet ditt gjør, så jeg vil anbefale at du formaterer fra kamera. Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 Takk, takkk, da skal jeg ta med meg den lærdommen...kjekt å vite RandiA Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 6. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 6. oktober 2006 Ble visst et 1GB SanDisk Ultra II på meg og. 80 kroner frakt. Hadde gått like greit å sende det med sprettert. Bastards Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Ble visst et 1GB SanDisk Ultra II på meg og. 80 kroner frakt. Hadde gått like greit å sende det med sprettert. Bastards 7015660[/snapback] Enig med deg der. 80kr frakt for det lille frimerket RandiA Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Ble visst et 1GB SanDisk Ultra II på meg og. 80 kroner frakt. Hadde gått like greit å sende det med sprettert. Bastards 7015660[/snapback] Kjøp i butikk da vel Og hvis det uansett hadde blitt dyrere, så har du ingenting å klage over Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Kjøp i butikk da vel Og hvis det uansett hadde blitt dyrere, så har du ingenting å klage over 7016625[/snapback] Kanskje han bor langt fra en butikk da vet du.... RandiA Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 6. oktober 2006 Del Skrevet 6. oktober 2006 Kjøp i butikk da vel Og hvis det uansett hadde blitt dyrere, så har du ingenting å klage over 7016625[/snapback] Kanskje han bor langt fra en butikk da vet du.... RandiA 7017208[/snapback] Hehe, jada, jeg vet at det kan være problemet. Bare liker å "mobbe" folk litt vennskapslig (no offence gothtec) Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 11. oktober 2006 Del Skrevet 11. oktober 2006 Ble visst et 1GB SanDisk Ultra II på meg og. 80 kroner frakt. Hadde gått like greit å sende det med sprettert. Bastards 7015660[/snapback] Prøvd kameraet nå da,gothtec? RandiA Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 12. oktober 2006 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2006 (endret) Prøvd kameraet nå da,gothtec? Jah! Fungerer strålende det! Tok noen bilder akkurat nå, om noen vil se. http://malagmyr.homeip.net/stuff/ixus850/ Ingenting fancy. Dette er ting jeg fant innenfor slåbrok-rekkevidde. Har ikke stått opp ordentlig enda. Endret 12. oktober 2006 av gothtec Lenke til kommentar
RandiA Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Prøvd kameraet nå da,gothtec? Jah! Fungerer strålende det! 7053214[/snapback] Fine greier ja, til og med en pelargonium. (Litt sene å åpne i helstørrelse på nett kanskje, jeg krymper mine til bare ca 200kb jeg.) Det trøblet seg noe med mitt kamera. Kommer kanskje tilbake til saken. Jeg får bare vise litt tålmodighet, RandiA Lenke til kommentar
Shutter Skrevet 12. oktober 2006 Del Skrevet 12. oktober 2006 Når vi snakker om prisene på minnekort; Fikk meg en sjokkopplevelse her om dagen. Jeg hadde sett meg ut SANDISK SD ULTRA II 1024MB og fant det på nettet til 260kr, noe jeg synes hørtes ut som en knakende god deal. Så jeg stakk innom næremeste butikk for å kjøpe meg et sånt, siden jeg regnet med prisforskjellen ville omtrent gå opp i opp med fraktkostnaden. Der hadde de ikke 1024MB kortet, men de hadde 512mB versjonen til 400,-!. Jeg var klar over at det var prisforskjeller ute å gikk på nettbutikk kontra vanlig butikk, men dette tar kaka! Det samme kortet selges på nettet til 182kr, så vi snakker om en prisforskjell på over 100% uten frakt. (og faktisk ikke så langt unna selv om du skulle bestille kortet alene) Jeg skjønner det er et tøft marked for salg av fotoartikkler over disk om dagen, og et sted må de jo ta inn pengene. Men dette blir rett og slett for drøyt! Det er sikkert mange som går i en fotobutikk de stoler på, kjøper seg et kamera og rasker med seg et minnekort i den troen om at butikken holder fornuftige priser på alt de selger. Det er på grensen til svindel spør du meg... Beklager, dette ble veldig OT, men jeg følte bare for å få det ut mens vi var inne på minnekort i buttikk vs. nettbutikk. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå