Gå til innhold

Dualchannel vs singlechannel

Pangaea

Anbefalte innlegg

Har bestilt Core 2 Duo E6300, Gigabyte DS3 og Kingston HyperX 1GB PC6000.

Tanken var at jeg kunne kjøpe 1GB mer minne seinere om jeg trenger det, og kjøre dualchannel Men hvor stor forskjell er det i hastighet/ytelse mellom fx 1GB i singlechannel og 2x512MB i dualchannel?

Er dette noe man bare merker i benchmarks eller vil man merke det til daglig gjennom raskere oppstart av programmer, mindre hakking i spill etc?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Båndbredde er ikke like vesentlig for Core2 som for Pentium 4, og jeg mener at det vil være en helt grei løsning å kjøpe en brikke i første omgang. Det var en test på XS som viste Core2-ytelsen i single vs dual, men serveren er nede i øyeblikket.

Når det gjelder oppstart av programmer vil den (relativt sett) trege harddiskytelsen nærmest fullstendig overskygge resten av systemet.

Denne testen viser at Core2 ikke taper så mye ytelse med DDR1-400, og det svarer langt på vei på spørsmålet ditt siden det er båndbreddens betydning vi snakker om:

http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2810

Lenke til kommentar

Hei!

Dual-channel vil nok gi noe bedre ytelse, men ikke så mye. Det er eventuellt litt mer FPS i spill og ørlite (om merkbart) ellers.

Om du har planer om å sette inn ei ekstra brikke senere, så kjøp ei brikke nå. Om du ikke skal sette inn flere, så kjør dual.

Poenget med dual-channel er vel først og fremst at den kan lese og skrive til to brikker samtidig.

Hilsen,

efikkan.

Endret av efikkan
Lenke til kommentar

Takker for svar. Ser ikke ut som det er veldig stor fordel å kjøre med dualchannel i forhold til singlechannel. Med dagens minnepriser er det nærmest galskap å investere i 2GB, mener nå jeg iallfall. Med mindre minneprisene forblir like høye eller verre, i mange måneder da riktignok.

Tipper 1GB minne holder rikelig til mitt bruk. Vista kommer jeg ikke til å røre likevel ;)

Lenke til kommentar
Takker for svar. Ser ikke ut som det er veldig stor fordel å kjøre med dualchannel i forhold til singlechannel. Med dagens minnepriser er det nærmest galskap å investere i 2GB, mener nå jeg iallfall. Med mindre minneprisene forblir like høye eller verre, i mange måneder da riktignok.

Tipper 1GB minne holder rikelig til mitt bruk. Vista kommer jeg ikke til å røre likevel ;)

6953761[/snapback]

Minneprisene er svært høye ja. Jeg kjøerer selv med 1GB minne, og det har til nå vært tilstrekkelig. Prisene vil nok holde seg ganske høye til jul vil jeg tro.

Om prisene på single- og dualchannel er forholdsvis like, så ville jeg valgt dualchannel selv om forskjellen ikke er stor.

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...