Pixi Skrevet 26. september 2006 Rapporter Del Skrevet 26. september 2006 Heisann.. Har flere steder i huset halogenlamper, med kun av på bryter. Skulle gjerne ha bytta ut disse med dimmere, og trenger da dimmer med mer enn to innganger. Noen som vet hvor jeg får kjøpt dette..? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 26. september 2006 Rapporter Del Skrevet 26. september 2006 (endret) hva mener du med mer enn to innganger? hvis du har lamper på mange forskjellige steder ville jeg hatt flere forskjellige dimmere, dessuten kan du bare trekke en viss effekt fra en dimmer så det er begrenset hvor mange lamper du kan ha tilkoblet èn dimmer Endret 26. september 2006 av SirAmp Lenke til kommentar
Pixi Skrevet 26. september 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. september 2006 Tenkte slik: Har en taklampe i et rom jeg vil dimme Skrudde opp kontakta for å sjekke, og der kommer det to ledninger fra gulvet og opp(regner med det er strømmen), som går inn i lysbryteren. Deretter er det 2 ledninger som går ut av bryteren og oppover mot taket(til lampa) Trenger en dimmer som kan brukes på det koblingsopplegget der. Har en dimmer med kun 2 "utganger" men den kan jeg jo ikke bruke ( ? ) siden jeg enten bare får kobla til strøm (fra gulvet) eller lampa Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 26. september 2006 Rapporter Del Skrevet 26. september 2006 så sant det er i et vanlig tørt rom kan du bruke en helt standard dimmer, med 1 inn (er ofte 2 slik at den kan brukes som endevender (trappevender) og 1 ut, det blir da enpolt brudd/dimming Lenke til kommentar
Pixi Skrevet 26. september 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. september 2006 så sant det er i et vanlig tørt rom kan du bruke en helt standard dimmer, med 1 inn (er ofte 2 slik at den kan brukes som endevender (trappevender) og 1 ut, det blir da enpolt brudd/dimming 6945343[/snapback] Så jeg skal kjøre begge strømledningene inn i en utgang, og begge ledningene fra lampa i den andre? Eller slik: Pluss fra strøm og lampa i en kontakt, og Minus fra strøm og lampa i den andre kontakta? Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 26. september 2006 Rapporter Del Skrevet 26. september 2006 (endret) nei, og høres absolutt ut som om du burde ringe en elektriker, hva heter dimmeren du har? edit: snakker vi forresten om fast installasjon eller plugger i stikk, med lampettledninger på? Endret 26. september 2006 av SirAmp Lenke til kommentar
Pixi Skrevet 26. september 2006 Forfatter Rapporter Del Skrevet 26. september 2006 nei, og høres absolutt ut som om du burde ringe en elektriker,hva heter dimmeren du har? edit: snakker vi forresten om fast installasjon eller plugger i stikk, med lampettledninger på? 6945385[/snapback] Er bare en dimmer som ble kjøpt på biltema til noe annet. Har et par til overs. Er fast innstallasjon Lenke til kommentar
Billy Bob Skrevet 26. september 2006 Rapporter Del Skrevet 26. september 2006 Pluss fra strøm og lampa i en kontakt, og Minus fra strøm og lampa i den andre kontakta? Dette tilsier at du bør kontakte noen som kompetanse til å gjøre det for deg. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 26. september 2006 Rapporter Del Skrevet 26. september 2006 biltema dimmere ville jeg uansett ikke montert var jeg deg, men sånn jeg har forstått det har du et stikk ved gulvet, der det går en kabel ut med 2 ledere + jord, som går opp til en bryter med 2 ledere + jord. Det du må gjøre da er å sette opp dimmeren istedet for bryteren bare den ene lederen kobles til dimmeren, lederen med samme farge som går opp til lampa kobles til den andre klemma på dimmeren, da sitter du igjen med 2 ledere og 2 jordinger, disse skal kobles sammen (leder på leder og jord på jord) gjerne inni "boksen" til dimmeren, er ikke sikker på utførelsen på Biltema dimmere men det bør være muligheter for det. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 26. september 2006 Rapporter Del Skrevet 26. september 2006 Pluss fra strøm og lampa i en kontakt, og Minus fra strøm og lampa i den andre kontakta? Dette tilsier at du bør kontakte noen som kompetanse til å gjøre det for deg. 6945712[/snapback] helt enig Lenke til kommentar
CHB3 Skrevet 26. september 2006 Rapporter Del Skrevet 26. september 2006 Vet ikke hvilken dimmer duhar, men den vi bruker skal kobles slik. Sikkert noe slik din også skal kobles. B punktene er bare der for å få kontakt mellom lederne å har ingenting med selve dimmeren å gjøre. <- Er utgang L er Inngang Anbefaler deg å kontakte en elektriker vist du er helt blank på dette. Men vist du skal koble selv så husk for all del å skru av sikringa før du starter å koble Lenke til kommentar
Den Polse Skrevet 27. september 2006 Rapporter Del Skrevet 27. september 2006 Ganske sikker på at dette ikke vil bli i henhold til alle mulige forsikringsavtaler og dermed ville det være litt surt om noe skjer, f. eks brann og du får ingenting igjen. Ville nok gått for en elektriker hvis jeg var deg. Lenke til kommentar
jinriksha Skrevet 27. september 2006 Rapporter Del Skrevet 27. september 2006 Ganske sikker på at dette ikke vil bli i henhold til alle mulige forsikringsavtaler og dermed ville det være litt surt om noe skjer, f. eks brann og du får ingenting igjen. Ville nok gått for en elektriker hvis jeg var deg. 6948202[/snapback] yupp! Lenke til kommentar
Kenny Bones Skrevet 27. september 2006 Rapporter Del Skrevet 27. september 2006 så sant det er i et vanlig tørt rom kan du bruke en helt standard dimmer, med 1 inn (er ofte 2 slik at den kan brukes som endevender (trappevender) og 1 ut, det blir da enpolt brudd/dimming 6945343[/snapback] Så jeg skal kjøre begge strømledningene inn i en utgang, og begge ledningene fra lampa i den andre? Eller slik: Pluss fra strøm og lampa i en kontakt, og Minus fra strøm og lampa i den andre kontakta? 6945368[/snapback] Sterkstrøm har ikke pluss og minus. Det enkleste i din situasjon å gjøre er rett å slett å koble det akkurat likt som den originale bryteren. Ingen forskjell der. Gjorde det samme selv for en måned siden. Jeg har jo også gått Elektro, men hvem som helst kan få til dette her! Sjekk ut denne siden om du er usikker. Mener denne forklarer det meste. http://www.creativehomeowner.com/index.php...jectid=chele175 Lenke til kommentar
ChrML Skrevet 29. september 2006 Rapporter Del Skrevet 29. september 2006 Så jeg skal kjøre begge strømledningene inn i en utgang, og begge ledningene fra lampa i den andre? Da får du full kortslutning. Det er åpenbart at trådstarter er helt blank på elektriske ting og at han absolutt ikke bør gjøre dette selv. Kontakt en elektriker. Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 29. september 2006 Rapporter Del Skrevet 29. september 2006 Kontakt en elektriker ja.. En enpolet dimmer vil bare trenge den ene ledningen koblet gjennom, mens den andre kan bare kobles videre med en sukkerbit? En topolet dimmer trenger begge ledningene, Det trengs bare på Bad osv der det kan oppstå fukt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå