Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Bytte ut lysbryter med Lysdimmer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tenkte slik:

Har en taklampe i et rom jeg vil dimme

Skrudde opp kontakta for å sjekke, og der kommer det to ledninger fra gulvet og opp(regner med det er strømmen), som går inn i lysbryteren.

Deretter er det 2 ledninger som går ut av bryteren og oppover mot taket(til lampa)

Trenger en dimmer som kan brukes på det koblingsopplegget der.

Har en dimmer med kun 2 "utganger" men den kan jeg jo ikke bruke ( ? ) siden jeg enten bare får kobla til strøm (fra gulvet) eller lampa

Lenke til kommentar
så sant det er i et vanlig tørt rom kan du bruke en helt standard dimmer, med 1 inn (er ofte 2 slik at den kan brukes som endevender (trappevender) og 1 ut, det blir da enpolt brudd/dimming

6945343[/snapback]

Så jeg skal kjøre begge strømledningene inn i en utgang, og begge ledningene fra lampa i den andre?

Eller slik:

Pluss fra strøm og lampa i en kontakt, og Minus fra strøm og lampa i den andre kontakta?

Lenke til kommentar
nei, og høres absolutt ut som om du burde ringe en elektriker,

hva heter dimmeren du har?

edit: snakker vi forresten om fast installasjon eller plugger i stikk, med lampettledninger på?

6945385[/snapback]

Er bare en dimmer som ble kjøpt på biltema til noe annet. Har et par til overs.

Er fast innstallasjon

Lenke til kommentar

biltema dimmere ville jeg uansett ikke montert var jeg deg,

men sånn jeg har forstått det har du et stikk ved gulvet, der det går en kabel ut med 2 ledere + jord, som går opp til en bryter med 2 ledere + jord.

Det du må gjøre da er å sette opp dimmeren istedet for bryteren bare den ene lederen kobles til dimmeren, lederen med samme farge som går opp til lampa kobles til den andre klemma på dimmeren, da sitter du igjen med 2 ledere og 2 jordinger, disse skal kobles sammen (leder på leder og jord på jord) gjerne inni "boksen" til dimmeren, er ikke sikker på utførelsen på Biltema dimmere men det bør være muligheter for det.

Lenke til kommentar

Vet ikke hvilken dimmer duhar, men den vi bruker skal kobles slik.

Sikkert noe slik din også skal kobles.

B punktene er bare der for å få kontakt mellom lederne å har ingenting med selve dimmeren å gjøre.

<- Er utgang

L er Inngang

Anbefaler deg å kontakte en elektriker vist du er helt blank på dette.

Men vist du skal koble selv så husk for all del å skru av sikringa før du starter å koble ;)

post-53940-1159308078_thumb.jpg

Lenke til kommentar
så sant det er i et vanlig tørt rom kan du bruke en helt standard dimmer, med 1 inn (er ofte 2 slik at den kan brukes som endevender (trappevender) og 1 ut, det blir da enpolt brudd/dimming

6945343[/snapback]

Så jeg skal kjøre begge strømledningene inn i en utgang, og begge ledningene fra lampa i den andre?

Eller slik:

Pluss fra strøm og lampa i en kontakt, og Minus fra strøm og lampa i den andre kontakta?

6945368[/snapback]

Sterkstrøm har ikke pluss og minus. Det enkleste i din situasjon å gjøre er rett å slett å koble det akkurat likt som den originale bryteren. Ingen forskjell der. Gjorde det samme selv for en måned siden. Jeg har jo også gått Elektro, men hvem som helst kan få til dette her!

Sjekk ut denne siden om du er usikker. Mener denne forklarer det meste.

http://www.creativehomeowner.com/index.php...jectid=chele175

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...