crypt0r Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Heisann! Jeg får ikke det trådløse nettverket mitt til å fungere. Jeg har 2 stasjonere pcer og en bærbar. De stasjonære knyttes til routeren med kabel. På disse fungerer internett og alt som det skal, problemet oppstår når jeg skal på internett med den bærbare (dell inspiron 9400). Jeg finner nettverket, klarer å koble meg på, men så kommer jeg ikke lenger. Jeg får beskjed om at nettverket har begrenset forbindelse og "mottok ikke ip-adresse". Jeg har prøvd mye rart på innstilingene i routeren uten hell.. Men det fungerer hvis jeg stikker en kabel inn i den bærbare( Men det mister liksom litt hensikten med hele prosjektet ) Så om noen her kunne hjulpet meg ville jeg satt utrolig stor pris på det! Som dere skjønner er jeg ingen ekspert så ta dere gjerne god tid til å forklare Routeren jeg bruker er forresten Asus Wl500g, jeg har telenor linje på 1,5mb og speedtouch 546t modem! Lenke til kommentar
tthen Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 jeg har samme utstyr som deg, du må sette opp wl-500g som accesspunkt, sette fast ip-adresse, ( f.eks 10.0.0.140) og gateway 10.0.0.138. Du logger deg på wl-500g ved å åpne internet explorer, og skriver inn som adresse: 192.168.1.1 Etter det må du koble kabelen fra speedtouch til en av lan-portene til wl-500g og sette inn strømkontakten igjen. Da fungerer det, garantert. Lenke til kommentar
tthen Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 og du må også sette det trådløste nettverkskortet til å motta ipadresse og dns automatisk Lenke til kommentar
crypt0r Skrevet 26. september 2006 Forfatter Del Skrevet 26. september 2006 og du må også sette det trådløste nettverkskortet til å motta ipadresse og dns automatisk 6944647[/snapback] Hvordan kan jeg konfigurere nettverkskortet mitt slik da? Ellers takk for raskt og godt svar. Er ikke hjemme akkurat nå så jeg må nok vente til i morgen med å prøve! Skal gi tilbakemelding om jeg får det til eller ikke. Lenke til kommentar
crypt0r Skrevet 27. september 2006 Forfatter Del Skrevet 27. september 2006 Nå kommer jeg ikke inn på routeren for å konfigurere en gang! Hvis jeg bruker programet device recovery så står det at ip-adressen er 192.168.1.99, men hverken denne eller 192.168.1.1 gir meg tilgang til routeren.. Hva skal jeg gjøre? Lenke til kommentar
tthen Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Hvis routermodemet ditt fra telenor deler ut 192 adresser, så må wl-500g settes opp som et accesspunkt og gis fast ip på samme ip-range. Det vil si, hvis routermodemet ditt har ip 192.168.1.138 (jeg er usikker hva ditt har), så ville jeg gitt wl-500g ip 192.168.1.140. Hvis du ikke klarer å logge på wl-500g lenger, så har du satt opp wl-500g med automatisk ip, det vil si at den mottar en ipadresse i fra speedtouch modemet. Løsningen blir da å logge på speedtouch modemet og se hva ip som den har delt ut. Eller å resette asus routeren ved å holde inne den lille knappen bak på routeren i 10 sekunder. Da må du også sette opp wl-500g på nytt igjen! ser andre som sliter med det samme som deg: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=638864 lykke til! Lenke til kommentar
crypt0r Skrevet 28. september 2006 Forfatter Del Skrevet 28. september 2006 Jeg resetta routeren ved å holde inne knappen bak, så har prøvde jeg meg litt videre. Har satt den som access-punkt og satt kabelen i en av lan-portene. Men det jeg ikke helt skjønner er hvor jeg skriver inn den faste ip'en? Under innstillingene på "wireless"? Eller "ip-config"? Jeg skrev endret iallefall fra å få automatisk ip adresse til en fast slik som du sa. Men da kunne jeg ikke koble til nettverket lenger. Jeg fant det osv, kunne bare ikke koble til! Jeg har også sjekket at det trådløse nettverks kortet mottar ip automatisk. Må innrømme at jeg skjønner fint lite av dette her.. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Oboy ... her var det mye som ikke akkurat var klart ... De stasjonære PC'ene dine, hvordan er de koblet opp? Med kabel til SpeedTouch, eller til wl-500g? (SpeedTouch har vel nemlig også en ruter innebygd, i tillegg til ADSL-modemet, hvis du ikke har gjort noe for å koble ut ruter-delen, da.) Hvordan får de stasjonære PC'ene tildelt IP-adresse? Automatisk, eller er de satt manuelt? Hvilke IP-adresser har de, og hvilken Gateway-adresse bruker de? (Alt dette finner du under Status eller Properties/Egenskaper for nettverksadapteret.) Jeg tenker vi begynner her, jeg. Det blir liksom ikke så lett å forklare hva du må gjøre med det trådløse oppsettet når resten av nettverket er ukjent. Lenke til kommentar
crypt0r Skrevet 28. september 2006 Forfatter Del Skrevet 28. september 2006 Oboy ... her var det mye som ikke akkurat var klart ... De stasjonære PC'ene dine, hvordan er de koblet opp? Med kabel til SpeedTouch, eller til wl-500g? (SpeedTouch har vel nemlig også en ruter innebygd, i tillegg til ADSL-modemet, hvis du ikke har gjort noe for å koble ut ruter-delen, da.) Hvordan får de stasjonære PC'ene tildelt IP-adresse? Automatisk, eller er de satt manuelt? Hvilke IP-adresser har de, og hvilken Gateway-adresse bruker de? (Alt dette finner du under Status eller Properties/Egenskaper for nettverksadapteret.) Jeg tenker vi begynner her, jeg. Det blir liksom ikke så lett å forklare hva du må gjøre med det trådløse oppsettet når resten av nettverket er ukjent. 6956339[/snapback] De to stasjonære pc'ene er koblet til wl-5oog via kabel. De får begge ip-adresse automatisk tildelt, og jeg kan fint surfe på nettet, dele filer osv gjennom nettverket. Håper dette hjelper på Lenke til kommentar
The Stig Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Utrolig mye virvar her, skal prøve å klare forklare litt bedre... Det jeg foreslår er å skru av ruter funksjonen til modemet, hvordan du gjør det finner på på www.online.no. Deretter logger du deg inn på ruteren og stiller den opp til å kjøpre PPoE med dynamisk IP-adresse, her skal du også skrive inn brukernavnet og passordet du har fått fra Telenor. I tillegg skal du passe på at DHCP funksjonen i ruteren er påskrudd - også om du finner ut hvordan, prøv å forandre IP-adressen ruteren gir ut til PC-ene fra 192.168.x.x til noe annet (for eks: 211.212.0.1), da Windows i mange tilfeller trenger denne IP-adressen (for delt internettilkobling). Er klar over at det høres veldig teknisk ut, men det burde gå greit. Lykke til, Mvh Stikk =) Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Kan du fra de stasjonære PC'ene komme inn på oppsettssidene for både wl500g og SpeedTouch? Og - litt viktig - hvordan er wl500g koblet til SpeedTouch? Er det med WAN-porten på wl500g, eller er det en LAN-port? (Kanskje det heter noe annet enn WAN ..) Lenke til kommentar
crypt0r Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 huff og uff, jeg gjorde som stikk-kontakten sa og skrude av router modus i modemet. Og vips, funka ingenting lenger! Jeg prøvde og stille modemet tilbake uten hell. Jeg reseta modemet til fabrikk innstillinger og konfigurerte det på nytt, men 0 internett! Power, ethernet og dsl lyser fint som et juletre. Jeg ringte til telenor som igjen fant ut at noe plutslig hadde gått galt på linja mi.. De skulle undersøke og gi meg tilbakemelding... Så det går nok en stund til jeg får prøve igjen! Men før dette skjedde kunne jeg fint komme innpå routeren via de stasjonære pc'ene, og modemet står i en av de vanlige portene, altså ikke WAN-porten, på routeren! Lenke til kommentar
Lars Dongeri Oppholdsnes Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Bare husk at du skal bruke PPPoE, brukernavn@online.no og passord. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Det er (i hovedsak) tre måter du kan bruke SpeedTouch og Asus sammen på: (eller et annet rutermodem og en annen trådløs ruter). 1. SpeedTouch i ruter-modus, koblet til WAN-port på Asus. Alle PC'er koblet til Asus-ruteren's LAN-porter. (Trådløs tilkobling skjer også på LAN-siden.) 2. SpeedTouch i modem-modus, koblet til WAN-port på Asus. Alle PC'er koblet til Asus-ruteren's LAN-porter. (Trådløs tilkobling skjer også på LAN-siden.) 3. SpeedTouch i ruter-modus, koblet til en LAN-port på Asus. Nå brukes ikke ruter-delen i Asus; den funker kun som switch og trådløst aksesspunkt. Med 1) har du 2 rutere i nettverket ditt. SpeedTouch gir ut IP-adresse til Asus (via DHCP), Asus gir ut IP-adresser til PC'ene (via DHCP) . Det er i SpeedTouch du legger inn påloggingsinfo (navn+passord). Med 2) og 3) har du bare 1 ruter i nettverket ditt. Enklere dersom du må åpne porter (=port forwarding) i.f.m. spilling osv. Med 2) vil SpeedTouch oppføre seg som en "dum" HW-boks; all påloggingsinfo o.l. må legges inn i Asus-ruteren. Med 3) vil ikke ruter-delen av Asus bli brukt. Man bør slå av DHCP-serveren i Asus, slik at det bare er SpeedTouch som deler ut IP-adresser i nettverket. Oppsett av det trådløse nettverket gjøres på Asus, så man bør gi denne en statisk IP-adresse innenfor det subnettet SpeedTouch bruker. Dermed er man sikker på å kunne nå Asus fra PC'ene i nettverket. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå