Admiral1 Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 hei lurte på en ting, dere som klager på folks skrivefeil og ordelingsfeil, tenker dere på at personen kanksje har dysleksi? jeg har "dysletiske feiltyper av auditiv art", altså jeg sliter med ordeling, dobbel konsonanter og generell retskrivning. så skriver jeg litt på kødd "mei" i et gledesutbrudd, og ja, det andre innlegget er dissing av norsk kunskapene mine... har sett det tidligere også, folk påpeker mine skrive feil og gjør narr av dem.. vill bare si at jeg gjør mitt yterste for å skrive rett, men det er vansklig mvh michael Lenke til kommentar
Sink Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 beste er vel å ikke ta seg nær av det? er ikke så hardt om du prøver.. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Flaming grunnet dårlig norsk rapporterer man så tar moderator seg av det. Har man dysleksi så er det en fordel å gi beskjed om dette i signaturen så folk er oppmerksom på det, men det er ikke noe krav fra forumets side. Men man slipper endel unødvendige innlegg om folk blir gjort oppmerksom på dette. Vi tar oss av det som vi kommer over, men vi kan ikke være overalt hele tiden. Det er et velkjent problem og alle "grammatikkrunkerne" vil bli tatt tak i, slik at trådene ikke sklir ut fordi noen har problemer med at folk ikke skriver korrekt norsk. Flytter denne til tilbakemeldinger om forumet, hvor den hører bedre hjemme Lenke til kommentar
Goliath Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 (endret) NB: Dersom du har et skriveproblem, men ønsker allikevel å benytte forumet, ser vi at du helst bruker en elektronisk ordbok før du poster, f. eks. den du finner i Word. Vi vil oppfordre til at du legger til informasjon i signaturen din om ditt skriveproblem, slik at du ved en senere anledning vil slippe at kanskje noen tar det opp. Vi vil påpeke at du verken trenger bruke Word eller signaturen slik vi her foreslår dersom dette ikke er ønskelig. Vi opplyser kun om at det er teknisk mulig, slik at vi kan slippe eventuelle uheldige situasjoner i fremtiden. Situasjoner som kan skape et unødvendig problem både overfor moderatorene og deg selv. Vel, har folk med skrivevansker problemer med 1 fremfor !, problemer med to komma etter hverandre og problemer med dobbel "space"? Hvis så, beklager jeg utsagnet mitt men det virket temmelig ut som ren slurve/fjortisfeil. Endret 26. september 2006 av Zande Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 hei lurte på en ting, dere som klager på folks skrivefeil og ordelingsfeil, tenker dere på at personen kanksje har dysleksi? ... mvh michael 6944177[/snapback] Det er fint at du faktisk prøver så godt du kan for å skrive forståelig, og jeg skjønner jo alt hva du skriver over alt Jeg har dog ett tips til deg: prøv å aldri skrive mer enn ett (eller høyst to) utropstegn/spørsmålstegn etter hverandre, eller ikke overdriv smileybruk (har ikke sett du har gjort det enda, kun et generelt tips) o.l. Dette gjør at du blir tatt litt mer seriøst, og da gir man fort blanke i om du har noen rare orddelinger eller bommer på et par grammatiske bøyinger. Lenke til kommentar
Admiral1 Skrevet 26. september 2006 Forfatter Del Skrevet 26. september 2006 takk takk takk vel kan være enig at overdrevende mange uttropstegn og sånnt kan virke litt useriøst. og tar det som konstruktiv kritikk Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 (endret) Å forvente at alle skal skrive perfekt norsk blir for dumt og ikkje noko folk burde ha problemer med. For ein som kan ordboka inn og ut kan det nok være irriterande å lese så mange skrivefeil, men det er ikkje vedkommande sin jobb å henge ut folk av den grunn. Eg har sett meg rimelig lei av alle som skal påpeike ordfeil i hytte og gevir. Blir rimelig oppgitt når eg ser tilfeller der dei 5 første svarene i ein tråd har kommentert skrivefeil. Å skrive ein liten PS til trådstartar i eit innlegg der du kjem med noko konstruktivt til tråden er greit, ein PM endå betre, men å lage ein post dedikert til formålet og samtidig slenge inn ei teskje sarkasme er så forbanna unødvendig. Overdreven bruk av utropstegn, 1337-språk, SMS-språk eller liknande er også noko å irritere seg over, men som dykk ser tok disco 808 dette til seg, og kjem kanskje til å revurdere det i framtida. Ingen er tent av at du kjem med krasse svar til ein som skriv på ein av nevnte måtar, ein liten notis i eit innlegg der du kjem med noko konstruktivt til tråden, eller ein PM er derimot fint. I dagens internettsamfunn er den typen språk akseptert i ei mykje større grad enn på dette forumet, noko eg synest er positivt, det hever seriøsitetsnivået fleire hakk. Likevel må folk skjønne at det er heilt normalt for ein gjennomsnittleg norsk ungdom å skrive «lol r d så klt elr?» og at vedkommande i dei fleste tilfeller kjem til å revurdere heile opplegget på dette forumet om problemstillingen blir lagt fram på ein grei måte, ikkje med krasse ord og eit par tre . Endret 26. september 2006 av zeph Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Ingen er tent av at du kjem med krasse svar til ein som skriv på ein av nevnte måtar, ein liten notis i eit innlegg der du kjem med noko konstruktivt til tråden, eller ein PM er derimot fint.6944507[/snapback] Det med krasse svar er vanskelig å definere; det noen ser på som en tydelig beskjed med en dose humor iblandet ser andre gjerne på som krass og fæl kritikk. Jeg må virkelig unnskylde om noen tror jeg er direkte sint hvis jeg kommenterer et eller annet utover hovedinnholdet i posten, men jeg vil være unnskyldt: Det er omtrent like vanskelig å lage internett-humor som alle skjønner som det er for en dyslektiker å skrive en hel stil uten feil. Likevel må folk skjønne at det er heilt normalt for ein gjennomsnittleg norsk ungdom å skrive «lol r d så klt elr?» 6944507[/snapback] R D D? O RLY? Jeg trodde over hodet ikke det var "normalt" å skrive annet enn bokmål eller i enkelte tilfeller nynorsk, jeg. Jeg kjenner hvertfall kun én person som skriver noen slike forkortelser på sms eller msn, ellers skriver alle mine venner normal bokmål for det meste, ispedd et par-tre dialekt-ord. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+6132 Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Har man dysleksi så er det en fordel å gi beskjed om dette i signaturen så folk er oppmerksom på det, men det er ikke noe krav fra forumets side. Men man slipper endel unødvendige innlegg om folk blir gjort oppmerksom på dette.At det er en fordel er kanskje sant, men det burde ikke være nødvendig. Har man et problem så er det ikke så mye man kan gjøre med det, vi gjør alle vårt beste og ingen kan kreve mer enn det. Jeg irriterer meg over massevis av skrivefeil og lignende, men har innsett at om jeg slenger ut kommentarer om det blir det bare verre for meg selv, ingen liker å bli retta på hele tiden, spesielt hvis de ikke kan noe for feilene de gjør. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Likevel må folk skjønne at det er heilt normalt for ein gjennomsnittleg norsk ungdom å skrive «lol r d så klt elr?» 6944507[/snapback] R D D? O RLY? Jeg trodde over hodet ikke det var "normalt" å skrive annet enn bokmål eller i enkelte tilfeller nynorsk, jeg. Jeg kjenner hvertfall kun én person som skriver noen slike forkortelser på sms eller msn, ellers skriver alle mine venner normal bokmål for det meste, ispedd et par-tre dialekt-ord. 6944676[/snapback] Kanskje litt overdreve, men så er også du 19 år, målgruppa eg siktar til ligg rundt 12-16. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Kanskje litt overdreve, men så er også du 19 år, målgruppa eg siktar til ligg rundt 12-16. 6945692[/snapback] Det var ikke så veldig mange som skrev sånn på ungdomsskolen heller Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Times change, min erfaring med dagens ungdom i den alderen er at norsk er blitt invadert av forkortelser, 1337 og diverse. Mykje har skjedd dei siste 4 åra, tvilar på du finn ein person på ungdomsskulen i dag som ikkje har MSN for eksempel. Det var uansett ikkje poenget mitt, poenget var at du ikkje kan forvente alle som kjem til dette forumet skriv perfekt norsk. Lenke til kommentar
Pingla Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 ....poenget var at du ikkje kan forvente alle som kjem til dette forumet skriv perfekt norsk.Men de kan jo iallefall prøve da, istedenfor overdreven bruk av utropstegn, 1337-språk, SMS-språk, etc. Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Times change, min erfaring med dagens ungdom i den alderen er at norsk er blitt invadert av forkortelser, 1337 og diverse. Og det slår vi fremdeles ned på her, det vil og hende at moderatorer endrer poster med feil som gjør at hele innlegget blir uleselig. Da tenker jeg spesielt på det nye fenomenet med at personer blander om på hvem/hva/hvilken. Lenke til kommentar
deleder Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Synes ikke det gjør noe at man blir rettet på, så lenge det ikke ødelegger hele tråden. Synes det bør være et minimum at man starter en setning med stor forbokstav, og avslutter med punktum. Dette var tross alt noe jeg lærte da jeg var 6 år. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg