Gå til innhold

Mistet plutselig harddisk plass

Anbefalte innlegg

(D:)

Kapasitet: 14.1GB

Ledig: 574MB

Brukt: 13.6GB

Alt virker greit, ikke sant?

Så sjekker jeg størrelsen på alle filer om mapper. Det kommer på 12.4GB.

13.6 - 12.4 = 1.2

Hvor har det blitt av 1.2GB?

Her er hva som skjedde: Jeg hadde 1.4GB (+-100MB) ledig på disken. Jeg sletter deretter ca 2.5GB og kopierte ca 2.5GB over fra C: (backup av filer C: til D: - to forskjellige fysiske harddisker). Nå så jeg at jeg bare hadde 470MB igjen på disken! Jeg tenkte at windows hadde hengt seg opp litt (feks at søppelkurv sier den er tom selv om den ikke er det) så jeg slettet en fil på ca. 100MB. Nå har jeg 574MB ledig.

Hva har skjedd? Skulle gjerne hatt tilbake 1.2GB. Nå har jeg ikke plass til noe. Har også sjekket mange filer, og ingen er korrupte (så harddisken virker helt fin bortsett fra forsvinningsnummeret til 1.2GB).

Noen som kan hjelpe?

PS: Ja, jeg har søkt litt rundt på forumet, og lest flere poster om slike ting. Har også prøvd SpaceMonger1.4 og alt ser bra ut. Og før noen spør: Papirkurven er tom.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har ikke noe fra Norton eller noe slikt. Jeg har heller ikke brukt Partition Magic (brukte fdisk for 3 mnd siden - dette problemet skjedde igår). Det skjedde bare plutselig under/etter kopiering av filer.

Da ser det heller ut som harddisken går ned. Får prøve å redde så mye som mulig før jeg mister resten også (men 12GB på CD'er er liksom uaktuelt)

Lenke til kommentar

Det er ikke et dumt forslag å kjøre scandisk, men det var det første jeg prøvde når jeg sto opp idag tidlig. Har også prøvd Diskopprydding og defragmentering.

Nå har jeg forresten fjernet det meste som er av filer - og nå mangler jeg 2GB!

Tenker jeg gjør det veldig greit: formaterer hele dritten på nytt. (har tatt backup av det meste over til C: - håper virkelig ikke at den kræsjer nå!).

Skal like godt kjøpe meg en 60 eller 80GB harddisk - 20 er for lite uansett...

Men takk for alle forslag. Det er helt utrolig hvor fort folk hjelper en her på forumet :smile:

Lenke til kommentar

Bruker du filsystem FAT/FAT32?

Går ut ifra dette:

Disse støtter et maks antall filer pr. disk.

F. eks. har jeg en 45 GB disk, da blir minste filstørrelse 32 kB. Hvis du da har masse filer på 1 kB, f.eks 1000, vil de til sammen ta 32000 kB og ikke 1000 som filstørrelsen skulle tilsvart.

Eneste måten er å oppgrader filsystem til NTFS.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...