nacho Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Heisann, sitter her å lager min første side ved hjelp av css. Går det an å style deler av en tekst ved hjelp av css? For eksempel at jeg vil ha ordet "eple" i denne setningen stort og rødt, mens resten av teksten bare er vanlig tekst? Takk for all hjelp Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Du kan bruke <span class="eple">, og så gi en stil til span.eple: span.eple { font-size: 3em; color: #f00; font-weight: bold; } However, du burde ikke gi klassenavn ut ifra _innholdet_, men ut ifra «hva det er». Hvis du for eksempel vil ha alle uthevelser i den stilen, setter du en stil på <strong> eller <em> i stedet, og bruker dette rundt «eple». Lenke til kommentar
nacho Skrevet 26. september 2006 Forfatter Del Skrevet 26. september 2006 hmm hørtes bra ut, men jeg har sikkert gjort noe feil. her er html-koden: <h2>16 995,-<span class="inkl mva."></h2> og her er css´n: span.inkl mva. { font-size: small; } Sikkert noe rot inni der:) Lenke til kommentar
nacho Skrevet 26. september 2006 Forfatter Del Skrevet 26. september 2006 Glem det, jeg tok den nå Lenke til kommentar
nacho Skrevet 28. september 2006 Forfatter Del Skrevet 28. september 2006 Ok, span class fungerer som bare det i Firefox og IE, men den ser ikke ut til å ha noen effekt i safari eller opera. Noen som har peiling? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 (endret) <h2>16 995,-<span class="inklmva">Inkl mva.</span></h2> span.inklmva { font-size: small; } Det du gjør når du har mellomrom i et klassenavn, er i praksis at du gir span-elementet to klasser. Det er ikke ønsket i hht. det du vil oppnå. Videre er ikke punktum noe som hører hjemme i klassenavn. Enda videre skal span-elementet inneholde noe, i dette tilfellet tekst, og til slutt avsluttes som de fleste andre HTML-tagger. Endret 28. september 2006 av Mr.Berg Lenke til kommentar
nacho Skrevet 28. september 2006 Forfatter Del Skrevet 28. september 2006 (endret) <span class="pris">16 995,-</span> <span class="mva"> inkl mva.</span> Sånn ser de 2 span-elementene ut nå, og det funker jo i Firefox og IE utmerket. Problemet kommer når jeg åpner siden i Safari eller Opera, da ser span-elementet ikke ut til å bli stylet. Edit: jeg ser nå at det bare er pris-span´en som ikke blir stylet i safari og opera. Edit 2: ser ut som det var jeg som rota når jeg koda eller noe, skrev alt opp igjen og nå funker det i alt Endret 28. september 2006 av nacho Lenke til kommentar
Steinmann Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 Lukter jeg en liste og ikke spans her? Lenke til kommentar
Haraldson Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 16995 inkl. mva. Njeeeh. Ikke ofte man ser sånt formatert i lister, nei. Lenke til kommentar
nacho Skrevet 29. september 2006 Forfatter Del Skrevet 29. september 2006 (endret) Klarer å rote meg opp i flere problemer jeg Syns at forskjellen på skriften er i største laget mellom firefox/opera/safari og IE. Noe jeg kan gjøre med dette? Edit: ser også at i IE så ligger teksten i boksen til venstre helt nede ved borderen, mens i firefox og andre browsere så ligger den midt i boksen. Hjelp mottas med takk Endret 29. september 2006 av nacho Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå