Gå til innhold

Endre størrelse og farge på deler av en tekst

Anbefalte innlegg

Heisann, sitter her å lager min første side ved hjelp av css.

Går det an å style deler av en tekst ved hjelp av css? For eksempel at jeg vil ha ordet "eple" i denne setningen stort og rødt, mens resten av teksten bare er vanlig tekst?

Takk for all hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke <span class="eple">, og så gi en stil til span.eple:

span.eple {
font-size: 3em;
color: #f00;
font-weight: bold;
}

However, du burde ikke gi klassenavn ut ifra _innholdet_, men ut ifra «hva det er». Hvis du for eksempel vil ha alle uthevelser i den stilen, setter du en stil på <strong> eller <em> i stedet, og bruker dette rundt «eple».

Lenke til kommentar

<h2>16 995,-<span class="inklmva">Inkl mva.</span></h2>

span.inklmva {
font-size: small;
}

Det du gjør når du har mellomrom i et klassenavn, er i praksis at du gir span-elementet to klasser. Det er ikke ønsket i hht. det du vil oppnå. Videre er ikke punktum noe som hører hjemme i klassenavn. Enda videre skal span-elementet inneholde noe, i dette tilfellet tekst, og til slutt avsluttes som de fleste andre HTML-tagger.

Endret av Mr.Berg
Lenke til kommentar

<span class="pris">16 995,-</span>

<span class="mva"> inkl mva.</span>

Sånn ser de 2 span-elementene ut nå, og det funker jo i Firefox og IE utmerket. Problemet kommer når jeg åpner siden i Safari eller Opera, da ser span-elementet ikke ut til å bli stylet.

Edit: jeg ser nå at det bare er pris-span´en som ikke blir stylet i safari og opera.

Edit 2: ser ut som det var jeg som rota når jeg koda eller noe, skrev alt opp igjen og nå funker det i alt :thumbup:

Endret av nacho
Lenke til kommentar

Klarer å rote meg opp i flere problemer jeg :)

Syns at forskjellen på skriften er i største laget mellom firefox/opera/safari og IE. Noe jeg kan gjøre med dette?

Edit: ser også at i IE så ligger teksten i boksen til venstre helt nede ved borderen, mens i firefox og andre browsere så ligger den midt i boksen. Hjelp mottas med takk :)

post-2598-1159520468_thumb.jpg

post-2598-1159520499_thumb.jpg

Endret av nacho
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...