Gå til innhold

min IDE port fungerer ikke.

tjassa

Anbefalte innlegg

hei.

har nada peil på data; så throw me a bone here.

Kjøpte meg en en slike serial sata harddisk.. er det det heter, eller er det kanskje ata? hmm... anyways, dere skjønner hva jeg mener. Før det har jeg bare hatt slike som dyttes inn i ide-porten. til da har alt funket som det skulle. men etter at jeg fikk meg denne hardisken, funket plutselig ikke cd/dvd rommet mitt, så jeg klaget på den og greier og greier.

Men det viser seg at den ene Ide porten ikke fungerer etter at jeg fikk denne hardisken. det jeg lurer på da er om denne porten er ødelagt, for det kan jeg ikke skjønne hvordan den har blitt, ellerhar den blitt disablet på en eller annen måte når jeg tok i bruk min nye harddisk..?

uvisst på om jeg satte dette problemet i rette kategori, men det er vel hovedkortet det dreier seg om når IDE porten min tar seg en god lur?

hoved kortet mitt er en abit IC7 ..muligens en G etter 7 tallet.. :p

Endret av tjassa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Velkommen til forumet!

Visst det er en SATA disk du har skaffet deg, så skal ikke denne ha innvirkning på CD/DVD Rom og eventuelle ATA disker som bruker IDE grensesnitt. SATA disken kobles til en av hovedkortets SATA kontakter. Du må også installere SATA drivere visst det er en SATA disk.

PS: Endre emnetittelen til noe som beskriver problemet ditt. Tråder med en emnetittel lik den du har blir som oftest stengt!

Lenke til kommentar
bytta denna tittelen nå.. men har jeg egentlig fått svar på spørsmålet mitt?

6943847[/snapback]

Kan du ikke stille og rolig forklare oss hva du har av disker og CD/DVD drives og på hvilken måte disse er koblet til hovedkortet. (Dvs. hvilken disk er koblet til hvilken kontakt på hovedkortet osv.)

Hvordan var dette tidligere ? (Da jeg antar at alt fungerte.)

Hva er forandret?

Kjører du Windows? Får du startet Windows i det hele tatt?

Lenke til kommentar
bytta denna tittelen nå.. men har jeg egentlig fått svar på spørsmålet mitt?

6943847[/snapback]

Kan du ikke stille og rolig forklare oss hva du har av disker og CD/DVD drives og på hvilken måte disse er koblet til hovedkortet. (Dvs. hvilken disk er koblet til hvilken kontakt på hovedkortet osv.)

Hvordan var dette tidligere ? (Da jeg antar at alt fungerte.)

Hva er forandret?

Kjører du Windows? Får du startet Windows i det hele tatt?

6943881[/snapback]

skal vi se. før jeg hadde alt via IDE portene hvor den kabelen kun gikk til gikk til en harddisk som er masterhardisken min, den andre kabelen gikk til en annen harddisk(som nå er byttet ut med sata hardisken) og til cd/dvd rommen min.

eneste forskjellen så vidt jeg husker er at den ene hardisken er byttet ut, og at jeg nå må ha dvd rommen i samme kabel som min master harddisk. Fordi når jeg prøver å koble noe som helst inn i den andre IDE porten blir det ikke registrert at det er noe som helst der.

alt fungerer, bortsett fra porten selvfølgelig, er ikke noe stort problem, bortsett fra at jeg har dvdrommet liggende uten for sin plass fordi jeg ikke når plassen den skal stå på pga at jeg ikke får brukt den andre porten. herregud bare repeterer meg selv her. har v

data..cant live with it :p

jeg klarer ikke forklare dette noe bedre jeg.. sorry..

Lenke til kommentar

Hmm .. Da du hadde HD + DVD på samme IDE-kabel, regner jeg med at HD var satt som Master og DVD var satt som Slave?

Hva om du setter DVD som Master og forsøker å bruke den (alene) på den IDE-porten der den var før? Det kan hende maskinen din ikke liker at det bare er en enslig Slave tilkoblet en IDE-port.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...