Tokse Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 (endret) Som det tidligere er sagt her kanskje, så vil Norge og andre nordiske land oppleve permafrost, noe som vil ødelegge levemuligheter, dyrkemuligheter og landbruksmuligheter for en del av verden... 7231767[/snapback] Det motsatte er ihvertfall sagt tidligere i tråden, som jeg selv har skrevet litt lenger opp: Noen konsekvenser av global oppvarming ifølge nesteklikk.no:• Tining av permafrost: Permafrosten er varmet opp med opptil to grader de siste tiårene og dybden i laget som tiner hvert år øker i mange områder. Permafrostens sørlige grense beveger seg nordover med noen hundre kilometer dette århundret. EDIT:I tillegg har vi jo problemet at så mye CH4, som er en 23 ganger så virkningsfull drivhusgass som CO2, er lagret i permafrosten, slik at når denne tines og frigjøres så øker temperaturen enda mer. Endret 7. november 2006 av Tor79 Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Det er vel litt feil. Hvis det skjer drastiske klimaendringer, betyr det at vi VIL få permafrost. Golfstrømmen vil endre retning, og det vil bli islagte kalde forhold i norge... Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Det er vel litt feil. Hvis det skjer drastiske klimaendringer, betyr det at vi VIL få permafrost. Golfstrømmen vil endre retning, og det vil bli islagte kalde forhold i norge... 7237021[/snapback] Når det gjelder forandringer i Golfstrømmen tror jeg man skal nøye seg med å si "kan skje" og ikke "vil skje". Det er tross alt veldig usikkert om den kommer til å fortsette som før, komme med litt mindre styrke, stoppe helt opp, komme i en retning som gagner Europa mer eller mindre. Sannsynligheten for at temperaturnedgangen i Nord- og Vest-Europa pga nedsatt Golfstrøm vil være kraftigere enn temperaturøkningen som følge av andre aspekter ved den globale oppvarmingen har jeg ikke sett noen anslag på ennå, og de er uansett svært usikre så tidlig som nå. Men du har har helt rett i at det det kan skje at den stopper helt opp. Beregninger tyder på at det skjedde for ca 12000 år siden og at det forårsaket et temperaturfall på ca 8 grader i Europa på bare noen få tiår. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Det er vel litt feil. Hvis det skjer drastiske klimaendringer, betyr det at vi VIL få permafrost. Golfstrømmen vil endre retning, og det vil bli islagte kalde forhold i norge... 7237021[/snapback] Det spørs jo helt hvordan klimaendringer som oppstår! kanskje vi blir de nye tropene :!: Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Det er vel litt feil. Hvis det skjer drastiske klimaendringer, betyr det at vi VIL få permafrost. Golfstrømmen vil endre retning, og det vil bli islagte kalde forhold i norge... 7237021[/snapback] Nei men det er ikke helt sikkert at golfstrømmen vil stoppe eller endre retning. Hvor har du fått det fra? Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Det er jo det forskning viser, men det er jo ikke sikkert, men hvis det skjer, endres det norsdiske klima radikalt... Lenke til kommentar
Frijazz Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 At golfstrømmen skifter retning vil nok neppe skje, den vil fortsette å gå fra vest til øst. Men den kan flytte seg lenger sør. Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Det er jo det forskning viser, men det er jo ikke sikkert, men hvis det skjer, endres det norsdiske klima radikalt... 7238066[/snapback] Har du en kilde jeg kan lese på? bare lurer. Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Det er jo det forskning viser, men det er jo ikke sikkert, men hvis det skjer, endres det norsdiske klima radikalt... 7238066[/snapback] Har du en kilde jeg kan lese på? bare lurer. 7239709[/snapback] Du kan få nummeret til Geo læreren min Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Det er jo det forskning viser, men det er jo ikke sikkert, men hvis det skjer, endres det norsdiske klima radikalt... 7238066[/snapback] Har du en kilde jeg kan lese på? bare lurer. 7239709[/snapback] Du kan få nummeret til Geo læreren min 7240126[/snapback] Spør han om det har skjedd noe som får forskerne til å tro at golfstrømmen kommer til å snu. Konkrete ting isteden for teorier som følger global oppvarming. Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 7. november 2006 Del Skrevet 7. november 2006 Skal gjøre det neste gang jeg har Geo fag... Lenke til kommentar
SKAÐI Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 (endret) Vi så dokumentarfilmen med Al Gore på Kine i går, og der var det mye som fikk meg til å tenke angående klimaendringer.. Verdt å se ! Edit: Golf strømmen kommer ikke til å snu, men å stoppe opp. Endret 8. november 2006 av Best0 Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Vi så dokumentarfilmen med Al Gore på Kine i går, og der var det mye som fikk meg til å tenke angående klimaendringer.. Verdt å se ! Edit: Golf strømmen kommer ikke til å snu, men å stoppe opp. 7245238[/snapback] Det er verre at den stopper helt opp, enn snur... Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Vi så dokumentarfilmen med Al Gore på Kine i går, og der var det mye som fikk meg til å tenke angående klimaendringer.. Verdt å se ! Edit: Golf strømmen kommer ikke til å snu, men å stoppe opp. 7245238[/snapback] Det er verre at den stopper helt opp, enn snur... 7245524[/snapback] Den filmen er kritisert verden over av forskere, mange av temaene tatt opp i filmen er diskutert om tidligere i denne tråden. Filmen bruker personen Al Gore og hans livserfaringer for å nå frem til publikum, noe jeg synes nedverdiggjør hele filmen sett fra et vitenskapelig synspunkt. Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 8. november 2006 Del Skrevet 8. november 2006 Er det snakk om filmen hvor han bruker ordet Karbon neutral hvertfall 20 ganger i løpet av et minutt? Lenke til kommentar
OddZen Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Det spørs jo helt hvordan klimaendringer som oppstår! kanskje vi blir de nye tropene Hvis ikke jeg har hört helt feil, så har altså det värt regnskoglingnende klima her oppe i nord, eller i nordsjöen for å spsifisere litt mere. Det er derfor vi har så store mengder med gass og olje utenfor norskekysten. Og da kommer vi jo frem til at det faktisk har värt et tropisk klima her oppe för. Men hvordan det har gått til er jeg ikke så sikker på. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 10. november 2006 Forfatter Del Skrevet 10. november 2006 Dette ser ikke bra ut for våre barnebarn... http://www.aftenposten.no/nyheter/miljo/article1527383.ece Lenke til kommentar
AT1S Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Hvis det i det hele tatt blir en tid for mine barnebarn... Lenke til kommentar
Tokse Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Hvis det i det hele tatt blir en tid for mine barnebarn... 7257753[/snapback] Det kommer ann på om det er noe liv i rognpåsan din det vettu Lenke til kommentar
Latskap Skrevet 10. november 2006 Del Skrevet 10. november 2006 Det spørs jo helt hvordan klimaendringer som oppstår! kanskje vi blir de nye tropene Hvis ikke jeg har hört helt feil, så har altså det värt regnskoglingnende klima her oppe i nord, eller i nordsjöen for å spsifisere litt mere. Det er derfor vi har så store mengder med gass og olje utenfor norskekysten. Og da kommer vi jo frem til at det faktisk har värt et tropisk klima her oppe för. Men hvordan det har gått til er jeg ikke så sikker på. 7255407[/snapback] Jordens kontinentale plater beveger seg hele tiden, det tar millioner av år selvsagt men de beveger seg hele tiden. Så alle land i verden har hvert sånn ca rundt om hele jordkloden, så vi har hvert ved antarktis, nordpolen, equator ja you name it. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå