k-ryeng Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 (endret) Da har Sigma lagt ut en del mer info om sitt nye SD-14, med Foveon-sensor... Kort sammendrag: - 14MP (interpolert, 3x4.64MP (2640x1760)) - Støvfjerning - Søker med 0.9x forstørrelse, 98% (!) søkerdekning - 5 pkt. autofokus - Mirror lockup - Støtte for jpeg rett fra kamera (har ikke hatt det på tidligere Sigma-kameraer Dette blir med andre ord et spennende kamera, og det kan bli virkelig interessant å se en sammenlikning mellom dette, Fujifilm S5 Pro og Pentax K10D, som trolig også skal ha bedre fargegjengivelse enn "normalt" på digitalkameraer i dag... Link: http://www.sigma-sd14.com Endret 26. september 2006 av k-ryeng Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 ooh... foveon... jegvilha... synd det sikkert er vanskelig å få tak i mye sigma-sigma objektiver her til lands til en "billig penge" (brukt) Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Dette blir dyrt. Finner strengt tatt ingen mangler. Foveon er spennende! Gleder meg til tester av dette. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 26. september 2006 Forfatter Del Skrevet 26. september 2006 Dette blir dyrt. Finner strengt tatt ingen mangler. Foveon er spennende! Gleder meg til tester av dette. Spørs jo i hvilken målestokk de blir dyrt da... Slett ikke sikkert det blir så mye dyrere enn Nikon D200 kostet da den kom, selv om det jo er tvilsomt at mange har store mengder optikk med Sigma-fatning liggende da :o) Lenke til kommentar
Håkki Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Ineteresangt, men jeg ville ikke kjøpt det. Første generasjon Foveon X3, venter heller til andre eller noe lignende. Håper Canon/Nikon kommer med Foveon X3 sensor. Syntes også skjermen har lav oppløsning: 150000 pixler mot 230000 som Canon og Nikon har. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 26. september 2006 Forfatter Del Skrevet 26. september 2006 Ineteresangt, men jeg ville ikke kjøpt det. Første generasjon Foveon X3, venter heller til andre eller noe lignende. Håper Canon/Nikon kommer med Foveon X3 sensor. Det er jo ikke første generasjon; det er tredje. Sigma brukte vel første generasjon i SD9 (3x3MP), andre generasjon i SD-10 (3x3.3MP) og nå tredje generasjon i SD14 (3x4.64MP). Skjermen er noe annet, men uansett spiller ikke skjermen så stor rolle på et DSLR som den gjør på et kompaktkamera... Lenke til kommentar
Onkel Kompost Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Hmm. Et par gode ting der. F.eks. at man nå har 5 autofokuspunkt i stedet for det ene som man har på SD10. Det er noe jeg har savnet. Tror ikke Mirror Lockup er noe nytt, det har SD10 også. Men jeg er spent på hva de mener med støvfjerning. Er det på sensor? Det var det ikke vits med på SD10, siden de hadde lagt et støvfilter utenpå sensoren. Veldig praktisk det. Blir i alle fall SVÆRT spennende å se prisen det havner på, for ikke å snakke om hvilken pris Sigma SD10 havner på... Lenke til kommentar
Anew Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 (endret) - Søker med 0.9x forstørrelse, 98% (!) søkerdekning 6942579[/snapback] Bare en liten saksopplysning: Foveon har en cropfaktor på 1.7. Det betyr at 0.9x forstørrelse er mindre enn feks. Canon 20D (som også har 0.9x, men cropfaktor på 1.6). 98% dekning er veldig bra! Uansett er jeg veldig spent på dette. Gledelig å se at det fortsatt er liv i Foveon. Endret 27. september 2006 av Anew Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 27. september 2006 Forfatter Del Skrevet 27. september 2006 Uansett er jeg veldig spent på dette. Gledelig å se at det fortsatt er liv i Foveon. Enig. Vi får bare håpe at noen av de store tør å prøve seg, f.eks. Nikon eller Pentax, så kan det kanskje bli litt fortgang i dette. Canon, Sony og Fujifilm lager jo egne sensorer, så det er vel neppe sannsynlig at de kjøper noe fra andre... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå