Gå til innhold

Hvorfor heter det x86?

asad

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er rett og slett derivert fra typebetegnelsen på den første mikroprosessoren i denne serien 8086 eller hva det var (?) senere kom 80286 80386 80486 osv osv basert på samme instruksjonssettet (?) x'en står for den variable modellen ..

uhm :-) når jeg skal forklare bør jeg kanskje ha soga klart for meg.. men ingen andre som har posta her ennå så slenger inn et innlegg :p

Endret av Fjodorgrim
Lenke til kommentar
Har sett flere steder at cpu`er ( 32Bits?) blir referert til som x86. Hva kommer dette av?

6942516[/snapback]

Det er upresist. Det bør skrives som x86-32 om det er spesifikt 32bits, ellers blir det hele x86-arkitekturen (instruksjonssett). Det finnes selvsagt x86-16 (det første) og x86-64 (AMD64 / EM64T)

Hilsen,

efikkan.

Lenke til kommentar

Og 8086 som kom før 8088 (8088 tilhører overraskende samme familie men var 8-bit og simulerte 16-bit). Det var 8088-prosessoren som ble benyttet i den første IBM PCen med opertivsystemet MS-Dos, amdre samtidige maskiner benyttet den betrkatelig dyrere 8086-prosessoren. Det er vel riktigere å si at x86-familien støtter basis x86-instrukser (maskinkode) selv om instrukssettet er utvidet.

Lenke til kommentar
x86 omtaler en prosessorfamilie fra Intel (...)

6942604[/snapback]

Dette er feil.

Intel har aldri laget en prosessorserie som heter X86.

Men, Intel har lansert flere prosessorserier som benytter X86-instrukssettet, akkurat som f.eks AMD, Cyrix, VIA, etc.

X86 har derivert fra utviklingen av Intel 8086-prosessorene, som igjen har sine røtter fra 8008- og 4004-prosessorene til Intel.

Endret av skag1
Lenke til kommentar
er det ike snakk om 50 nye instruksjoner i prosessoren nå? da vil det ikke hete x86 lenger?

x64 har jeg hørt omtalt sammen med xp 64!?

6957318[/snapback]

X64 er vel navnet på Windows XP kompilert for 64-bits CPU'er?

64-bits varianten av X86 heter vel X86-64. Mere om dette her.

Endret av skag1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...