Gå til innhold

HDTV: Fra PC til TV


janfredrik

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjenner ikke kapasitetene og/eller begrensningene til din Amitech TV, men det kan hende at TV'ens DVI- eller VGA-inngang (- hvis den har det -) ikke støtter HD-oppløsninger ...

 

På noen TV'er må du bruke komponent-inngangene for å få HD. Mitt 7600GS-kort ble levert med en "S-Video til Komponent-Video"-overgang. (Dvs., det er en S-Video-lignende plugg med 7 pinner e.n.s.) Det kan hende du må bruke noe slikt for å få HD på TV'en din .......

Lenke til kommentar

Pass på at du bruker den faktiske oppløsningen på skjermen (1366x768) når du setter opp skjerminstillingene, siden scaleren i skjermdriveren vanligvis er bedre enn den i TVen. For å få jevne bevegelser bør du også sette frekvensen til et multiplum av filmens frekvens (23.976 Hz for amerikansk/japansk/koreansk kilde og 25 Hz for europeisk/australsk kilde). For film-basert 60Hz kilde bør du også bruke en avspiller som kan gjøre IVTC (inverse telecine) for å redusere frameraten fra 29.97 til 23.976 Hz, og som kan spille av interlaced materiale uten å halvere den vertikale oppløsningen. Jeg vil anbefale TheaterTek for Windows-basert PC.

Lenke til kommentar
På noen TV'er må du bruke komponent-inngangene for å få HD. Mitt 7600GS-kort ble levert med en "S-Video til Komponent-Video"-overgang. (Dvs., det er en S-Video-lignende plugg med 7 pinner e.n.s.) Det kan hende du må bruke noe slikt for å få HD på TV'en din .......

6942188[/snapback]

Ja, det fulgte med en slik en:

 

Kan jeg bruke den? Er den like god som DVI kabel?

post-36642-1159267480_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Oppløsningen fra PC til TV trenger ikke å være en HDTV-oppløsning (720/1080i/p), native oppløsning vil være det beste selv om den ikke har et fancy navn. I dette tilfellet er den vel 1366*768 tipper jeg. Hvis man bruker en annen oppløsning får man dobbelt opp med skalering.

 

Nero Burningwr00m: Analogt er ikke synonymt med dårlig, VGA kan faktisk gi bedre bilder enn DVI/HDMI i enkelte tilfeller. Noen TV-er har veldig dårlig støtte for PC via HDMI, mens de kan støtte perfekt oppløsning via VGA.

 

Før man vet hvordan TV-en oppfører seg med de forskjellige tilkoblingsmulighetene blir det bare gjetting å si hva som er best.

Lenke til kommentar
På noen TV'er må du bruke komponent-inngangene for å få HD. Mitt 7600GS-kort ble levert med en "S-Video til Komponent-Video"-overgang. (Dvs., det er en S-Video-lignende plugg med 7 pinner e.n.s.) Det kan hende du må bruke noe slikt for å få HD på TV'en din .......

6942188[/snapback]

Ja, det fulgte med en slik en:

 

Kan jeg bruke den? Er den like god som DVI kabel?

6942212[/snapback]

Like god og like god .... det er to forskjellige ting vi snakker om her.

 

DVI er en digital overføring av bildesignalet, og sånn sett vil det være "bedre" enn en analog signaloverføring, men det er også andre ting som kommer inn i bildet.

 

Rent generelt vil jeg si at du vil få et bra HD-bilde på TV'en din hvis du bruker den overgangen din og kjøper en Komponent-Video-kabel i tillegg. Forutsatt at TV'en har Komponent-Video-innganger, da.

 

Er det en Amitech 32 L 936 du har? Da ville jeg gått for en DVI-kabel og stilt inn PC'en til 1366x768 på den display-kanalen.

Lenke til kommentar
Nero Burningwr00m: Analogt er ikke synonymt med dårlig, VGA kan faktisk gi bedre bilder enn DVI/HDMI i enkelte tilfeller. Noen TV-er har veldig dårlig støtte for PC via HDMI, mens de kan støtte perfekt oppløsning via VGA.

 

Før man vet hvordan TV-en oppfører seg med de forskjellige tilkoblingsmulighetene blir det bare gjetting å si hva som er best.

6942284[/snapback]

Har jeg sagt at VGA er dårlig?? I så fall har jeg leif'a litt :D

Mente bare å si at et digitalt signal til tv'n vil kunne gi bedre bilder enn vga. Men om du har noen andre erfaringer så er det fint at du deler dem :)

Lenke til kommentar

biohazzard: Det var ikke helt riktig nei.

 

HD Ready, de viktigste punktene:

-Minst 720 fysiske linjer på skjermen, ingen krav til horisontal oppløsning

-Må støtte 720p og 1080i i 50 og 60 Hz via både komponent og DVI/HDMI

 

Det er ikke noe som heter HD-klar, så her må du nesten bare sjekke med forhandler hva de mener.

Det er mye mulig at TV-en faktisk er HD Ready, og at de har brukt HD-klar som en fornorsket versjon. Hvis du har link til den aktuelle modellen blir det litt greiere å si helt sikkert.

Lenke til kommentar
Ikke noe som heter HD Klar?

Hvorfor står det det f.eks her da? http://elprice.no/Product/ProductInfo.aspx?id=17484&cid=5415

6943538[/snapback]

I teksten på den websiden bruker de også uttrykket HD-forberedt. :D

 

Regn med at Ready, Klar og Forberedt i denne sammenhengen står for det samme.

6943598[/snapback]

Får håpe det hvertfall. Om det ikke menes HD-Kompatibel, for det betyr i så fall at den kan vise noe på skjermen når signalene måtte endres. Men IKKE i HD.

 

Skal vi få HD i Norge ? På samme måte som i USA lissom, eller blir det bare sånt enkelt sendinger som går i det?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...