uno_eier Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 lurer på om noen her jkenner til ex.phil. Er selv i militæret nå, men har kommet inn på Uio og vet at ex.phil er en stor del av pensum det første året. Så jeg lurer på om noen her kanskje er i samme situasjon som meg, eller kanskje har vært det. jeg vet heller ingenting om ex.phil og lurtre på om noen kunne hjelpe meg med en generell innledning i hva det er o.s.v.? Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Ex.phil. er filosofi og er ganske hardt hvis du ikke er spesielt interessert. Hadde ex.phil og ex.fac på UiS, og dette er fag jeg mener du bør vise respekt for. Følg med på forelesningene fra første stund, og les om de aktuelle filosofene. Hvis ikke kan du fort ramle av lasset. Lenke til kommentar
uno_eier Skrevet 26. september 2006 Forfatter Del Skrevet 26. september 2006 men det å gjøre oppgaven hjemmefra eller fra et kontor uten særlig veiledning, er det umulig? Lenke til kommentar
Tandamram Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Ja, det er det sikkert. Men jeg hadde ikke gjort det. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Hvis du skal lese selv, så bør du lese pensumet minst tre ganger og skrive alle oppgaver du kommer over på nettet. Selv da vil du trolig ha problemer. Uten å få "knagger" å henge det på av foreleseren, så er det, for meg, uforståelig. Exphil er knalltøft og ikke noe man spøker med. Strykprosenten er på over 30% ifølge foreleseren min. Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Når jeg var i militæret (haslemoen som artilerist) kunne vi ta ex.phil som kveldskurs. Det var i regi av UiO, men eksamen ble avholdt på hamar. Jeg husker ikke hvor mange kvelder det gikk over, men det var 3 timers økter. Jeg synes forsåvidt ikke at det var så veldig vanskelig. Andre fag på UiO har vært værre Kanskje det går kurs på din leir også, snakk med noen og finn ut. Btw, ex.phil skal være ca halvparten av et semester om det ikke har forandret seg. Strykprosenten på UiO var vel rundt 50% før, men det er nok pga at mange flytter på hybel for første gang og ikke klarer å omstille seg fra VGS hverdagen. Lenke til kommentar
dravisher Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 EXPHIL03 på UiO er 10 studiepoeng (dvs. 1/3 av et semester). Gruer meg nesten til jeg skal ha det faget jeg nå. Tror det var i 4. eller 5. semester det er satt opp for meg. Faget høres egentlig ikke så uinteressant ut, men ser likevel for meg at det blir kjiipt. Lenke til kommentar
Mr-CEO Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Da er det senket i forhold til hva det var før. Når jeg tok det i 97 var det 5 vekttall (15 studiepoeng). samme med ex.fac også. Ex.phil er ikke så farlig. Litt historie og litt logikk Lenke til kommentar
magicus Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 (endret) ex-phil er griselett og under 1% stryker forutsatt at du tar seminarmodellen og ikke skole eksamen. Det er ex-phil a og b a er filosofihistorie b er argumentasjonsteori a= hva var platon sitt syn på ungdommen, eller hva mente kant om moral og etikk? b= du får en tekst finn standpunkt, holdbarhetsargument, relevanseargument i teksten EDIT: dette er hva du må gjøre på skoleeskamen. Tar du seminar modellen slipper du unnamed multiple choice! Iallefall ved UiB Visste du at ved uib slipper du unna med å ta 2-3 fag per semester, mens Bi ntnu osv må du som oftest ta mer for å være fulltidsstudent.. Endret 26. september 2006 av magicus Lenke til kommentar
trøls Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Hvis du skal lese selv, så bør du lese pensumet minst tre ganger og skrive alle oppgaver du kommer over på nettet.Selv da vil du trolig ha problemer. Uten å få "knagger" å henge det på av foreleseren, så er det, for meg, uforståelig. Exphil er knalltøft og ikke noe man spøker med. Strykprosenten er på over 30% ifølge foreleseren min. 6942245[/snapback] Ikke hør på foreleseren din. Exphil og nynorsk er ganske like - de er fagområder med få, men fanatiske tilhengere. Lenke til kommentar
Evleos Skrevet 3. oktober 2006 Del Skrevet 3. oktober 2006 Om du tar exphil med seminarmoddelen er det umulig å stryke, såfremt du møter opp. Du må ha to multiple choice tester (får lov til å ha med deg alle notater) Og et foredrag. I tillegg må du skrive to oppgaver (hjemme), og det er disse som bestemmer karakteren din. Du får t.o.m veiledning før endelig innlevering ... Lenke til kommentar
flippant Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 (endret) Jeg tok ex.phil på UiO høsten 2005. Seminarvarianten da var 1 oppgave og en 80-spørsmåls multiple choice eksamen hvorav 30 var åpne spørsmål. I tillegg kom det et gruppeforedrag under seminaret, men denne var så lite krevende at jeg knapt vil kalle den nevneverdig. Oppgaven trakk seminarlederen ut av en database, og loddet ut til de som ville ha. Noen fikk i filosofi, andre i etikk - litt etter ønske og litt etter flaks. Den skulle etter det jeg husker være middels lang, rundt 6 sider(?). Eksamenen opplevde jeg som fryktelig enkel, med alternativer som mer ofte enn ikke gjorde at svaret ga seg selv. Dette forutsetter at du har en grunnleggende forståelse for de forskjellige filosofene og etikerene på pensum. For å stryke seminarvarianten må du vel ikke levere inn oppgaven eller ikke møte opp til nok seminarer (du kan vel være borte i 2?). Faget er ikke noe særlig å bekymre seg over så lenge du legger litt innsats i det. Ex.fac på den andre siden Endret 4. oktober 2006 av flippant Lenke til kommentar
snoemann Skrevet 4. oktober 2006 Del Skrevet 4. oktober 2006 Jeg hadde seminar varianten i 2004, men da gikk jeg på NTNU. Og endte opp med skriftlig eksamen. Synes ikke ex.phil i segselv er så vanskelig. Men det er mulig det krever litt interesse... Lenke til kommentar
:utakt Skrevet 5. oktober 2006 Del Skrevet 5. oktober 2006 (endret) Møtte ex.phil / ex.fac høsten 2002 på UiO. Makan til uinteressant og uengasjerende visvas.. Jeg sovna på forelesning! Fakta! Jeg sov! Kommer vel ikke som noe sjokk at jeg strøk til eksamen og forlot Blindern raskere enn du kan si Frederikke baklengs. No more. Det har da blitt student av meg også, en riktig flittig en faktisk, men nytteverdien i å vite hva før-Sofistene og hva de nå het alle sammen tenkte, det kommer jeg aldri til å skjønne. "Alt er vann". "Nei, alt er luft". "Tøys gutter, alt er jord". Hvorfor skal vi sitte og lære oss resonnement og tankesett rundt en riv, ruskende gal konklusjon? Makan til søppel.. Dog, argumentasjonsdelen var gøyal. Lær å unngå selvmotsigelser. Hvis P, så Q. Det artigste var egentlig alle de i "klassen" min som ikke forsto prinsippene. Haha...tider... Endret 5. oktober 2006 av JLa Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå