salah Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Ja, her sitter jeg helt frustrert, etter en voldshandling idag på skolen. Meningen med denne tråden er å få ut frustrasjonen, og spørsmålet om hvor borgermedmenneskene er blitt av. Idag i storefri kommer en gjeng ukjente ungdommer på skolen vår, de skal trolig lage bråk. De som skal slåss blir med til en gatehjørne med rundt 20-30 andre folk etter seg som skal heie og oppfordre til kamp. Det hele starter med knuffing, også deretter diskusjon. Under hele opplegget kjører mange trikker forbi, og mange mennesker står der og ser på det hele uten å bry seg. Jeg har ikke mobil med, så jeg går bort til ei dame og spør om hun kan ringe politiet for å få spredt ungdommene. Hun svarer meg med at "slikt skjer blant ungdom" og "at de ordner mellom seg". Jeg går videre til to andre personer for å spørre om de kan ringe poltiet. Alle ignorerer meg. Så starter slåsskampen, rundt 5-7 stk er med i slåsskampen og slåss som faen. Likevel står alle de voksne folka der og ser på. En bil i nærheten kjører forbi, trolig av redsel. Flere trikker kjører forbi, ingen politi kommer. Det ender med masse blod, blåmerker og slag. De som ikke klarte å se at disse folka var på vei mot slåsskamp, må være for dumme til å sitte på en trikk. Ønsker bare å få ut denne tanken, dele det med dere. Hvor er det blitt av medmenneskeligheten? Hvor er det blitt av borgerne som skal bidra med et fredelig samfunn? Jeg krevde ikke at noen skulle blande seg inn, de kunne bare ringt 112, sagt gatenavnet og fortalt hva som skjer. Det er skammelig å se slikt skje. Og please, ikke kom med drittkommentarer om at svartinger står bak alt, de aller fleste av disse ungdommene var etnisk hvite nordmenn. Lenke til kommentar
snarius Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Det fins altfor mange feige folk som ikkje tør å seie ifrå. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Flyttet til rette forum.. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Vi lever i et samfunn i dag som banke det inn i hode på oss at vi bare må tenek på oss selv og ingen andre. Slik har det desverre blitt, og folk tørr rett og slett ikke å stå opp og hjelpe andre mennesker, vi lever i et av de værste egosentriske samfunn, noe som jeg mener er prisen for at vi lever i "verdens beste land". Synd at det er slik, men...det er realiteten. Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Har det ikke alltid vær sån? kan ikke si jeg noen gang har sett noe til disse borgermedmenneskene som du nevner, det kalde sammfunnet som vi opplever i dag har vært i byene i over 20år, ute i tettstedene tok det noe lengre tid men det er en realitet her også nå. De fleste tenker bare at "det angår ikke meg" og går så videre, det skal være rimelig alvorlig før at noen orker å løfte opp mobilen eller prøve hjelpe til. Det eneste jeg har sett som ligner på borgermedmennesker er natteravnene som er ute i gaten når det er helg og de er mildt sagt i mindretall. Om jeg ser noen slåss og så lenge de ikke driver med kniver, håndvåpen o.l så orker jeg ikke ringe politiet eller bry meg på noe vis, ingen vits å ende opp med knuste tenner og blåøye for medmenneskelighetens navn. Lenke til kommentar
NgZ Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Det er ofte utrolig lite som skal til for å få folk til å ta til fornuft, i hvert fall for en liten stund. Man burde ikke være så redd for å bry seg hele tiden. En liten telefon til politiet burde ikke være for mye for langt. Man kan jo alltids ringe 02800 for å snakke med nærmeste politistasjon uten at man trenger å ringe nødnummeret som kanskje er forbeholdt litt mer alvorlige saker enn en slåsskamp I mange tilfeller tror jeg det er tiden som avgjør. Man føler at man ikke har tid til å bry seg med andre problemer - "Jeg har da nok å stri med". Nei, det er for få som bryr seg. Leste med glede for litt siden at politiet tar stadig flere fyllekjørere etter tips fra politiet. Det må vel være et tegn på at noen bryr seg? Jeg har blitt inblandet som "fredsmegler" i slåsskamper noen ganger, men jeg bryr meg ikke på eget initiativ dersom to personer jeg ikke kjenner har lyst til å banke hverandre. Er det en venn av meg derimot, prøver man jo gjerne å stoppe episoden før blodet begynner å flyte. Jeg skjønner at mange ikke vil blandes inn, men en liten telefon er ikke allverden... Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Vi lever i et samfunn i dag som banke det inn i hode på oss at vi bare må tenek på oss selv og ingen andre. Slik har det desverre blitt, og folk tørr rett og slett ikke å stå opp og hjelpe andre mennesker, vi lever i et av de værste egosentriske samfunn, noe som jeg mener er prisen for at vi lever i "verdens beste land". Synd at det er slik, men...det er realiteten. 6940435[/snapback] Tja. Si ikke så enkelt at folk ikke vil stå opp for andre. Mange tør kanskje ikke? Det er blitt ansett som en svakhet å bry seg om andre mennesker. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Problemet i dette tilfellet er ikke mangel på "borgermedmennesker", det er overflod av drittunger. Jeg foreslår atter en gang straffearbeide for å tjene til livets opphold på Svalbard, eller helst Jan Mayen. Og hva var poenget med denne? Og please, ikke kom med drittkommentarer om at svartinger står bak alt, de aller fleste av disse ungdommene var etnisk hvite nordmenn. 6940376[/snapback] En drittsekk er en drittsekk, er det noe som heter. Lenke til kommentar
Gilbert Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Noen som har lest "Den nye sognepresten"? Som en kontrast til dette diktet hvor det heter (fritt sitert) "da de kom for å ta meg, var det ingen igjen for å redde meg". Ungdomsvold er prioritet, og 112 er absolutt ikke noe dårlig telefonnummer, selv om man føler det tryggere å ringe 02800. Mange vil nok slippe å blandes inn i noe, men jeg synes det egentlig er litt egoistisk... La oss si at jeg skal rekke et jobbintervju, men blir bedt om å ringe politiet - da er det imo ikke noe minus å komme på jobbintervju og si at jeg gjorde en simpel borgerplikt og dermed kom for sent. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Hvor er det blitt av medmenneskeligheten? Hvor er det blitt av borgerne som skal bidra med et fredelig samfunn? 6940376[/snapback] Kan det være the bystander effect? Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 En drittsekk er en drittsekk, er det noe som heter. 6940983[/snapback] Jeg sier meg enig i det der. Lenke til kommentar
V-by Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 og politiet hadde heller sikkert ikke gjort noe. Var en fight på kveldstid for en stund siden. en politibil sto ikke så langt unna, og fighten så ut til å gå ille for den ene. Jeg banket på ruta til politibilen, og sa at det var en slosskamp rett bak de, men de sa bare at jeg ikke skulle bry meg. Når de var ferdig med å sloss, og han ene lå mørbanka på bakken, da kom de! Idiotiske politi. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 (endret) Ser ikke problemet jeg. Du sier selv at den andre gjengen med ungdommer fra din skole valgte å sloss. Så lenge rasshøl sloss seg imellom og lar andre være og ikke går over streken synes jeg det er positivt at likesinnede idioter tar ut sin frustrasjon på hverandre. Hadde derimot noen gått til angrep på noen som helt klart ikke vil sloss ville saken vært en helt annen. Endret 26. september 2006 av guardianpegasus Lenke til kommentar
Isbilen Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 De gamle som sier "slik er det mellom ungdom" har jo faktisk et poeng. Problemet er at de kanskje ikke skjønner at vold i dag er noe helt annet enn vold da de var unge. På den tiden var det ikke noe problem å gjøre opp mann mot mann i nevekamp, for da holdt man på til den ene ga seg. I dag er det bare en ting som gjelder: Grisebank. Jeg synes i grunnen det er synd at det er blitt slik, for det er noe nostalgisk koselig med et ekte godt gammeldags basketak. Lenke til kommentar
Snublefot Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 For mange ser de dette hver dag, å har sluttet å reagere. Dessuten er nok mange redd for at de skal være den som "overreagerte" hele greien. Og at de blir sett på så teit som ringte politiet for en bagatell eller noe.. Lenke til kommentar
guardianpegasus Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 For mange ser de dette hver dag, å har sluttet å reagere. Dessuten er nok mange redd for at de skal være den som "overreagerte" hele greien. Og at de blir sett på så teit som ringte politiet for en bagatell eller noe.. For ikke å nevne at de er redde for at de skal hevne seg på dem. Noe som oftere og oftere er en legetim bekymring. Det er ikke det at folk ikke er moralske. De bare gidder ikke risikere sitt eget ve og vel, særlig ikke for noen drittunger som velger å sloss. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Hva gjorde trådstarter i dette tilfellet ? Hadde sikkert sagt ifra om det var snakk om så mange, men om det bare var 2 stk som holdt på , så hadde jeg trolig bare ledd av de. Lenke til kommentar
Cyberfrog Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Hvor er det blitt av medmenneskeligheten? Hvor er det blitt av borgerne som skal bidra med et fredelig samfunn? 6940376[/snapback] Kan det være the bystander effect? 6941050[/snapback] Tenkte det samme, men når noen reagerer med handling (som i dette tilfellet) så burde den bli nøytralisert. Ihvertfall burde det være mulig å få noen til å gå rundt nærmeste gatehjørne (så og si) og ringe politiet. At folk "ikke bryr seg" er derimot en for enkel forklaring, selv om det er lov å mene at folk burde bry seg mer. Lenke til kommentar
Zethyr Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Ser ikke problemet jeg. Du sier selv at den andre gjengen med ungdommer fra din skole valgte å sloss. Så lenge rasshøl sloss seg imellom og lar andre være og ikke går over streken synes jeg det er positivt at likesinnede idioter tar ut sin frustrasjon på hverandre. Hadde derimot noen gått til angrep på noen som helt klart ikke vil sloss ville saken vært en helt annen. 6941241[/snapback] Vel, vil man ta ut sin frustrasjon på noen bør det være høyst frivillig fra begge parter, og da melder man seg gjerne på kampsport. Hadde jeg fått det slik jeg ville i min idealverden skulle alle som noensinne slår (med hensikt å skade) noen andre uten at begge parter har en skriftlig kontrakt om at det er greit fått tennene nappet ut, ballene og kuken fjernet, og bakdelen vrengt. Jeg klarer nok aldri å utrykke min avsky for voldsmenn og kvalme over voldshandlinger sterkt nok. Lenke til kommentar
salah Skrevet 26. september 2006 Forfatter Del Skrevet 26. september 2006 Og hva var poenget med denne?Og please, ikke kom med drittkommentarer om at svartinger står bak alt, de aller fleste av disse ungdommene var etnisk hvite nordmenn. 6940376[/snapback] En drittsekk er en drittsekk, er det noe som heter. 6940983[/snapback] Poenget er at mange er veldig flinke til å fort poste hets mot innvandrere/muslimer så fort det er snakk om vold i Oslo. Hva gjorde trådstarter i dette tilfellet ? Jeg hadde som sagt ikke mobil med, og brukte mye tid på å spørre flere om de kunne ringe politiet. Siden ingen "gadd", orket jeg ikke å se på, da de var ferdige med sitt, kom de tilbake til skolen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå