Gå til innhold

Paypal, kortinfo og ikke-reel ebayhandel

Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe noe småtterier fra USA og paypal var greieste måten å betale på. Så jeg går inn på paypal.com og begynner å registrere meg, helt greit en stund og så får jeg beskjed: (gjengitt etter hukommelse og oversatt) "Vi ser på epost-addressen din at du har handlet gjennomebay før. Vennligst oppgi kredittkortinfo for å verifisere dette"

Tror de at jeg er helt dum? Det der er da det eldste trikset i boka... Dersom de bare skal verifisere at jeg er meg, skulle det holde med noen sifre i kortetnummeret og litt annen info, når de ber om fullt kortnummer, utløpsdato og cvc2 for å verifisere sier jeg takk for meg. Jeg har heller aldri handlet på ebay, om enn jeg har kanskje vært registret der en gang. Jeg lurer også på om jeg registrerte en paypal konto for noen år siden som jeg aldri har brukt, men å be om passord på de par email addressene jeg kunne har registrert meg på førte ikke fram.

Har noen andre fått tilsvarende spørsmål når de opprettet paypalkonto?

M.

(Mulig denne er postet i feil kategori, men jeg fant ikke noe annet mer relevant, flytt gjerne)

edit: Jeg fant bedre kontaktinfo, det var bare litt rart satt opp..

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

6939763[/snapback]

PayPal er knyttet opp mot bankkonto eller Visa/Mastercard. Hvordan hadde du forestilt deg at de skulle få pengene sine? At du sender til dem i en konvolutt?

Lenke til kommentar

Selvfølgelig må de ha kredittkort infoen din. De må jo trekke penger noe steds fra når du sender penger! Dessuten er det sikekrt også en sikkerhetssperre mot at masse deadbeats lager fake paypal kontoer.

Uansett... hvorfor har du tenkt å bruke paypal når du ikke stoler på dem til å behandle pengene dine? Alle tjenester hjennom paypal har jo med penger å gjøre. Om du ikke stolder dem med kredittkortnummeret ditt så kan du jo ikke stole på dem anngående noe annet heller.

Men kort og greit - det er helt normalt. Hvis du ikke er komfortabel med det så må du holde deg til bankoverføringer (wire-transfers), men det er langtifra alle steder som aksepterer det, og betalinger tar mange dager å nå fram.

-Stigma

Lenke til kommentar

Joda, jeg ser jeg formulerte meg litt teit i utgangssaken, hadde de spurt etter vanlig visa-info uten noe videre om og men, hadde jeg ikke reagert på det, jeg forventet å måtte oppgi kortinfo

problemet var to ting:

• De koblet det mot en presumtivt tidligere e-bay handel hvor min mail-addresse var brukt. Jeg ar aldri før kjøpt noe på e-bay.
  • De kom med formuleringen om at 'dette er bare for verifikasjon, kontoen din vil ikke bli belastet' og ba om alt de trengte for å belaste kortet..

Da var det jeg fikk full stopp...

Vel, får se om jeg får noe svar på den ene setningen jeg sendte inn. Bare for å få bekreftet, det er paypal.com som er den virkelige paypal addressen?

M.

Endret av mysjkin
Lenke til kommentar
Joda, jeg ser jeg formulerte meg litt teit i utgangssaken, hadde de spurt etter vanlig visa-info uten noe videre om og men, hadde jeg ikke reagert på det, jeg forventet å måtte oppgi kortinfo

problemet var to ting:

•  
  • De koblet det mot en presumtivt tidligere e-bay handel hvor min mail-addresse var brukt. Jeg ar aldri før kjøpt noe på e-bay.

• De kom med formuleringen om at 'dette er bare for verifikasjon, kontoen din vil ikke bli belastet' og ba om alt de trengte for å belaste kortet..

Da var det jeg fikk full stopp...

Vel, får se om jeg får noe svar på den ene setningen jeg sendte inn. Bare for å få bekreftet, det er paypal.com som er den virkelige paypal addressen?

M.

6941024[/snapback]

Ja, det er paypal.com som er den riktige.

Med forbehold om at de fortsatt gjør det som for to år siden:

Verifiseringen foregår slik at de trekker et mindre beløp fra ditt kredittkort (tror det var en dollar eller to). Deretter kommer det en kode på din neste kontoutskrift som du bruker for å verifisere at du er den du oppgir at du er. Beløpet du ble trukket godskrives din paypalkonto, slik at du kan benytte beløpet i forbindelse med betalinger.

Lenke til kommentar

Nå vet jeg nok hva du må trådstarter...

De trenger å "verifisere" deg.

Det som skjer er at du oppgir kontoinformasjon og etter 2-3 dager så vil du bli betastet med 2$ og på banklappen så vil det stå en 3-sifret kode du skal bruke for å få verifisert kontoen. De 2$ blir trekt ifra neste kjøp du gjør på paypal.com så det går opp i opp. ;)

Lenke til kommentar
Jeg skal kjøpe noe småtterier fra USA og paypal var greieste måten å betale på. Så jeg går inn på paypal.com og begynner å registrere meg, helt greit en stund og så får jeg beskjed: (gjengitt etter hukommelse og oversatt) "Vi ser på epost-addressen din at du har handlet gjennomebay før. Vennligst oppgi kredittkortinfo for å verifisere dette"

Tror de at jeg er helt dum? Det der er da det eldste trikset i boka... Dersom de bare skal verifisere at jeg er meg, skulle det holde med noen sifre i kortetnummeret og litt annen info, når de ber om fullt kortnummer, utløpsdato og cvc2 for å verifisere sier jeg takk for meg. Jeg har heller aldri handlet på ebay, om enn jeg har kanskje vært registret der en gang. Jeg lurer også på om jeg registrerte en paypal konto for noen år siden som jeg aldri har brukt, men å be om passord på de par email addressene jeg kunne har registrert meg på førte ikke fram.

M.

(Mulig denne er postet i feil kategori, men jeg fant ikke noe annet mer relevant, flytt gjerne)

edit: Jeg fant bedre kontaktinfo, det var bare litt rart satt opp..

6939763[/snapback]

Du må nok fylle dette feltet inn ja. Gjordet det selv, og har brukt PayPal kontoen min siden mars i år veldig flyttig. Du oppgir selvfølgelig VISA eller annet kort sitt nummer. Dette gjør du en gang. Hver gang du handler med noen over e-bay vises kun -emailen din ikke VISA kort-numeret ditt :)

Endret av Wooho
Lenke til kommentar

Ok, Takk,

da er vel ting i orden... Det var bare formuleringen 'vi skal bare ha kortinfo for å verifisere deg' (spesielt i kombinasjon med et for meg ukjent ebay kjøp) som fikk alle hårene på hodet mitt til å reise seg.

(de som kjenner meg, vet at da må jeg ha en svært stor dør for å komme meg ut...)

M.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...