Gå til innhold

er det lett og få stipend?

just_me

Anbefalte innlegg

Som regel, med mindre den man bor hos tjener en million i året.

6939414[/snapback]

Tull, mine foreldre har en samlet inntekt på mellom 600k og 700k, og jeg får kun bostipendet som alle borteboere får, uavhengig av inntekt.

6939941[/snapback]

Om foreldra er skilt kan din hovedforsørger tjene rundt 300'-350' før du ikke får stipend.

Skarstad, om foredra dine til sammen tjener 600'-700' som jeg regner med er normalt til foreldre som holder sammen, så får du aldri i livet fullt bostipend.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som regel, med mindre den man bor hos tjener en million i året.

6939414[/snapback]

Tull, mine foreldre har en samlet inntekt på mellom 600k og 700k, og jeg får kun bostipendet som alle borteboere får, uavhengig av inntekt.

6939941[/snapback]

Du bor jo borte? Jeg tenkte mer på hjemmeboerstipend, og en million var en liten overdrivelse.

Lenke til kommentar

Syntes mange av de som får stipend strengt tatt aldri burde fått det. Kjenner uuutrolig mange som har skilteforeldre. Moren tjenten feks dårlig. Men samboeren over sånn 10 år tjener masse. Denne "stefaren" betaler stort sett i alt husholdningen, og de lider ingen nød. Likevel får ungen massevis av stipend, som bare går rett i lommen

Får meg som har foreldre som tjener bra, så får jeg likevel ikke noe mer av dem. Jobbet hele sommeren for å tjene opp penger til resten av skoleåret. Og jobber ved siden av skolen. Merker jeg blir sint når folk bare "lurer" systemet slik at de slipper dette. Urettferdig...

Lenke til kommentar

Du må se hvor mye foreldra dine tjente i 2005, så bruker du kalkulatoren til lånekassen. Enkelt og greit.

@ CrazyKimmi. For meg som har litt kjennskap til lånekassen, kan si deg at det systemet er teitere enn George Bush.

Endret av Neppe
Lenke til kommentar
De her stipendgreiene er virkelig snodig. En i klassen min bor sammen med mora og stefaren. Mora har en middels inntekt, og stefaren har rundt en mill i året. Klassekameraten min fikk full pott, 21k i stipend.

6939916[/snapback]

Hvis dem ikke er gift så er det kun moren som står som forsørger.

Lenke til kommentar
Merker jeg blir sint når folk bare "lurer" systemet slik at de slipper dette. Urettferdig...

6941707[/snapback]

"Lurer" systemet? Man fyller inn en søknad og sender inn.

Men jeg forstår hva du mener. For tre år siden, arvet en i klassen rundt en halv million, og moren en million. Det står jo ikke oppført som inntekt, så han fikk 20 800,- i stipend. Det har han absolutt ikke behov for.

Lenke til kommentar

Syntes det er helt okei med folk som virkelig trenger disse pengene. Men jeg tror det er innmari mange som strengt tatt ikke trenger dem. Seff vist moren er aleineforsørger og ikke har en fast kjæreste. Men jeg kjenner folk som har hatt samme "stefar" eller "stemmor" i mange mange år. Da syntes jeg det er rart. Og sinnsykt irriterende når de kommer å gnir det inn at de har fått masse penger uten egentlig trenge det. Sliter av assen min for noe som andre bare får. Irriterende...

Lurer på hvor mye dette koster samfunnet generelt. HVor mye penger som går med på sløseri, nye mobiler og annet tull. Det hadde det vært spennede å vist.

Endret av CrazyKimmi=)
Lenke til kommentar
Skarstad, om foredra dine til sammen tjener 600'-700' som jeg regner med er normalt til foreldre som holder sammen, så får du aldri i livet fullt bostipend.

6941304[/snapback]

Jeg får det minste bostipendet, det er vel 3150 kroner i måneden eller noe der omkring, og det får alle borteboer, uavhengig av forsørgers inntekt.

Det som plager meg er at det er noen hjemmeboere som får så mye som 1500 kroner i måneden. Kan noen fortelle meg hva de pengene skal gå til? De må ikke kjøpe mat selv, ikke betale husleie og ei heller må de betale for transport.

Endret av Skarstad
Lenke til kommentar
Det som plager meg er at det er noen hjemmeboere som får så mye som 1500 kroner i måneden. Kan noen fortelle meg hva de pengene skal gå til? De må ikke kjøpe mat selv, ikke betale husleie og ei heller må de betale for transport.

6941853[/snapback]

Det lurer egentlig jeg også på. Jeg får 1500,- i måneden, og jeg har kjøpt skolebøker til rundt 3000,-, mat til 50 - 100,- om dagen. Resten går til tull, sparer noe osv.

Men noen må faktisk kjøpe mat på skolen selv, betale for transport, hvis de ikke bor så veldig langt unna skolen, 6km gjelder her.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...