klilleng Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Prøver meg på litt synsing her. § 4-1. (erstatningsutmålingen) Erstatning for tingskade og annen formuesskade skal dekke den skadelidtes økonomiske tap. Med andre ord skal skolens faktiske økonomiske tap dekkes. Det vil si kostnaden av en tilsvarende ting som er ødelagt. § 4-2. (skadevolderens stilling når skaden er dekket ved forsikring) 1. I det omfanget det er på det rene at en skade kan kreves dekket av forsikring for tingskade eller annen formuesskade, kan den skadelidte bare gjøre gjeldende sitt erstatningskrav mot den ansvarlige skadevolder dersom skaden er voldt: a) ved forsett eller grov uaktsomhet av den ansvarlige selv, eller .. Hvis uhellet dekkes av noen forsikring (sjekk alle muligheter!) kan ikke skolen kreve noe av deg, dersom de får dekket det av forsikring. § 4-3. (forsikringsselskapets regress for utbetalt erstatning) I den utstrekning selskapet ved forsikring for tingskade eller annen formuesskade har betalt erstatning til skadelidte, kan det kreve regress hos den ansvarlige skadevolder så langt skadelidte kunne ha krevd erstatning hos skadevolderen etter § 4-2. Dessverre kan forsikringsselskapet gå på deg igjen for å få dekket sin kostnad. Har du sjekket om dine foreldres innboforsikring kan dekke dette? § 5-2. (lemping av erstatningsansvar) Erstatningsansvaret kan lempes når retten under hensyn til skadens størrelse, den ansvarliges økonomiske bæreevne, foreliggende forsikringer og forsikringsmuligheter, skyldforhold og forholdene ellers finner at ansvaret virker urimelig tyngende for den ansvarlige. Det samme gjelder når det i særlige tilfelle er rimelig at den skadelidte helt eller delvis bærer skaden. Man skal ikke se helt bort i fra at din økonomisk dårlige stilling kan innvirke på beløpet. Jeg ville ihvertfall prøvd meg på det overfor skolen. Lenke til kommentar
Yois111 Skrevet 26. september 2006 Forfatter Del Skrevet 26. september 2006 Takker for mangen gode svar. Men, om skolen har forsikring for denne skaden, så slipper jeg å betale for dette? Lurer på om jeg skal få noen til å sjekke hva det koster å reparere den. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Etter et halvt år så klarte jeg å søle en blanning av Is-te og sprit ned i tastaturet, dermed kortslutta den maskina. Jeg skulle sende den inn på reperasjon for å få dette fikset. Og det har du ikke gjort? Nå har jeg fått en regning hvor skolen krever 12.000kr av meg, noe som jeg ikke har råd til nå. 6938597[/snapback] Da har du vel fått regning på en ny PC, ettersom du ikke har fått reparert den andre? For meg høres det ut som om du har blitt enig med skolen om at du skulle få reparert PC'en. Dette innebærer jo en muntlig avtale - som du ikke har fulgt opp. Det er amatørmessig av skolen å ikke ha klare regler/avtaler omkring utlån av PC'er, og på en eller annen måte burde de ha hatt en forsikringsordning, men hvis de ikke har det ...? Kan du få til en deal med skolen om at de får undersøkt hva det evt. vil koste å reparere PC'en, så kan dere evt. bli enige om fordeling av reparasjonsutgiftene etterpå? Hvis jeg som utenforstående ved et uhell forårsaker skade på en skoles eiendom, så er det sikkert en vanlig erstatningssak, men gjelder det samme for en elev? Er man ikke som elev en del av "systemet"? Ikke som ansatt, men nesten som "innsatt"? Hvis en elev søler saltsyre på gulvbelegget, er det da skolens vedlikeholdsbudsjett eller pappas pung som får svi? Vel, alt dette kommer vel an på hva slags skole det er også - på en privat skole ville jeg trodd det er et mer avklart kontraktuelt forhold mellom skole og elev. Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Takker for mangen gode svar.Men, om skolen har forsikring for denne skaden, så slipper jeg å betale for dette? Ja, ihvertfall til skolen. Men forsikringsselskapet kan evt gå på deg etterpå. Lurer på om jeg skal få noen til å sjekke hva det koster å reparere den. 6942414[/snapback] Sikkert ikke dumt. Det kan også lønne seg å prøve å komme til en enighet med skolen. Si at du overhodet ikke er i stand til å betale 12.000,- (obs: dersom dette faktisk er verdien av PC'en. Du skal _ikke_ betale mer enn PC'ens verdi uansett! Hva var specsene på maskinen?), så kanskje dere kan bli enige om halvparten eller noe sånt. Lenke til kommentar
bLoOdFiSh Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 (endret) http://www.jus.uio.no/jussbuss/ Skader ikkje å ringe desse. Men eg har tidligere send mail til juss studenter, som hjelper gratis, og fått veldig godt svar tilbake. Finner ikkje igjen denne sida, men jussbussen er noe av det samme. Ta eit søk kanskje du har bedre lykke en meg Mi meining, er at skulen ikkje kan kreve noe som helst av deg. Deirans egen feil. Endret 26. september 2006 av bLoOdFiSh Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Mi meining, er at skulen ikkje kan kreve noe som helst av deg. Deirans egen feil. 6946585[/snapback] At de låner ut en PC som skal brukes til skolearbeid? Kan ikke akkurat se at de dermed må påregne at den blir herpa. Lenke til kommentar
-alias- Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Mi meining, er at skulen ikkje kan kreve noe som helst av deg. Deirans egen feil. 6946585[/snapback] At de låner ut en PC som skal brukes til skolearbeid? Kan ikke akkurat se at de dermed må påregne at den blir herpa. 6946812[/snapback] Er det rart dette landet går til helvete? Her låner en student en PC hos skolen på eget ansvar. Han ødelegger den uten hjelp fra noen andre . Konklusjon: Han er ansvarlig for hva som har skjedd med maskinen, og har innrømmet det overfor skolen. Klart at skolen krever erstatning. Etterpå forsøker han på alle måter også ved hjelp av å rådføre seg med andre (blant annet forumet) å vri seg unna å erstatte maskinen. Moralen må og bør være at hvis jeg ødelegger andres eiendom så erstatter jeg selvsagt dette. En sak som er nevnt er at han skal selvsagt ikke betale mer enn maskinen er verdt. Kjenner jeg skolens administrasjon rett så har de oppgitt nypris som verdi, og dette blir jo feil. La oss anta at maskinen er ett år. Da blir automatisk verdien halvert. Er den to blir verdien kanskje bare 4.000. Er den tre år eller eldre har den ingen reell verdi lenger. Lenke til kommentar
Serqevx Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Du må nok betale, men som vidaremil på peker, burde du prate med de om beløpet. Ca 5000,- er nok mer på sin plass enn nypris på den aktuelle maskinen. Lenke til kommentar
-kga- Skrevet 29. september 2006 Del Skrevet 29. september 2006 Ødelegger man noe så erstatter man det, sån er det men den saken. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå