Yois111 Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Vi som gikk på IT linja på skolen fikk låne en PC av skolen i VG2 frem til skoleslutt for å kunne arbeide hjemme med skolearbeid. Etter et halvt år så klarte jeg å søle en blanning av Is-te og sprit ned i tastaturet, dermed kortslutta den maskina. Jeg skulle sende den inn på reperasjon for å få dette fikset. Midlertidig så hadde rektor funnet ut at en kontrakt var nødvendigt så vi ikke kunne stjele disse PC'ene. Greit nok. Denne kontrakten ble aldri skrevet, og derfor ikke signert. Nå har jeg fått en regning hvor skolen krever 12.000kr av meg, noe som jeg ikke har råd til nå. Derfor lurer jeg på om skolen egentlig har rett til disse pengene? Dersom ikke, hvor lang tid går det før jeg står fremfor inkasso? Frist for betaling av regningen er 27. September. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 (endret) Første gangen eg har høyrt at eit tastatur kortslutter ein PC. Har du ingen som kan sjå på den? Kan aldri tenke meg det er så store skadar. Edit: Bærbar ja, falt meg ikkje inn at det var ein bærbar. Endret 25. september 2006 av zeph Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 (endret) Hvis du ikke har signert noe, så går du nok klar! (Seriøst... må du gjøre!) Hvis skolen ikke har hatt forsikring er de som har besja på leggen uansett. Edit: Bærbar blir ødelagt ikke stasjonære? Endret 25. september 2006 av chills Lenke til kommentar
M-J Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 er det en bærebar så kortslutter den! Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Kontrakten kan ha blitt inngått muntlig. Da er den like bindende. Dersom du forsto at nå blir jeg trolig bundet til å måtte erstatte pcen, så sitter du nok i fella. Hvis det ble sagt at "en kontrakt vil bli trykt opp som dere må skrive under på" eller noe lignende, så kan du nok slippe unna. Men reelle hensyn og rimelighetsvurderinger forteller meg at skolen bør ha rett til å kreve et vederlag av et eller annet slag. Men det er bare min mening. Rart at dere fikk utlevert maskinene uten å ha inngått en eller annen form for avtale. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 (endret) Er du sikker på at den er helt død? Denne kontrakten ble aldri skrevet, og derfor ikke signert. 6938597[/snapback] Hvorfor ble den aldri skrevet? Nå har jeg fått en regning hvor skolen krever 12.000kr av meg, noe som jeg ikke har råd til nå. Derfor lurer jeg på om skolen egentlig har rett til disse pengene? 6938597[/snapback] Du hadde ikke noen innboforsikring du kunne tatt maskinen på da? Lenge siden den ble ødelagt? Dersom ikke, hvor lang tid går det før jeg står fremfor inkasso? Frist for betaling av regningen er 27. September. 6938597[/snapback] Vel, du har 14 dager på deg før de kan sende ut purring, den skal ha 14 dagers betalingsfrist, og etter det kan de sende den til inkasso, så jeg ville ringt skolen og bedt om utsettelse på fakturaen. Første gangen eg har høyrt at eit tastatur kortslutter ein PC. Har du ingen som kan sjå på den? Kan aldri tenke meg det er så store skadar. 6938617[/snapback] Regner med at det var snakk om en laptop Hvis du ikke har signert noe, så går du nok klar!(Seriøst... må du gjøre!) 6938631[/snapback] Hvilket land lever du i? Hvis skolen ikke har hatt forsikring er de som har besja på leggen uansett. 6938631[/snapback] Hva har deres forsikring med hans bruk av datamaskinen å gjøre? Endret 25. september 2006 av Lomz Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Hvis du ikke har signert noe, så går du nok klar!(Seriøst... må du gjøre!) 6938631[/snapback] Hvilket land lever du i? Hvis skolen ikke har hatt forsikring er de som har besja på leggen uansett. 6938631[/snapback] Hva har deres forsikring med hans bruk av datamaskinen å gjøre? 6938673[/snapback] Norge. Ja, skolen min har forsikring som dekker den slags faenskap. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Hvis du ikke har signert noe, så går du nok klar!(Seriøst... må du gjøre!) 6938631[/snapback] Hvilket land lever du i? 6938673[/snapback] Norge. 6938710[/snapback] Kontrakten kan ha blitt inngått muntlig. Da er den like bindende.Dersom du forsto at nå blir jeg trolig bundet til å måtte erstatte pcen, så sitter du nok i fella. Hvis det ble sagt at "en kontrakt vil bli trykt opp som dere må skrive under på" eller noe lignende, så kan du nok slippe unna. 6938669[/snapback] Lenke til kommentar
Pastafarian Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Trodde det var vanlig å kreve forsikring før eventuelle PCr ble utlevert. Gjerne innboforsikring eller noe. Om du har fått kravet og bor hjemme kan du sikkert ta det på foreldrenes innboforsikring. Synes det virker noe urimelig å stille deg fullt ut økonomisk ansvarlig. Synes du skal ta kontakt med skolen og høre hva de mener og la dem foreslå eventuelle løsninger. Det burde ikke være mulig å slenge en regning på 1200 i ansiktet på en skoleelev. Evt ta en telefon til forbrukerombudet, tror de vil kaste seg over saken. Litt mye synsing... Lenke til kommentar
Gjakmarrja Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Hvis det ble sagt at "en kontrakt vil bli trykt opp som dere må skrive under på" eller noe lignende, så kan du nok slippe unna. 6938669[/snapback] Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Hvis det ble sagt at "en kontrakt vil bli trykt opp som dere må skrive under på" eller noe lignende, så kan du nok slippe unna. 6938669[/snapback] 6938852[/snapback] Det vet vi ikke noe om. Jeg kan umulig tenke meg at skolen leverte ut maskinene uten å ha fått en underskrift fra elevene eller inngått en eller annen muntlig avtale. Lenke til kommentar
ChristR Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Er du under 18? Lenke til kommentar
Yois111 Skrevet 25. september 2006 Forfatter Del Skrevet 25. september 2006 *Det var en bærbar maskin (laptop) det er snakk om ja! *Jeg fyllte 18 år det året (høsten) vi fikk laptoppene utdelt. Det har nå gått 1 år siden jeg fikk den. Den skulle inn i juni. Læreren & Rektor fortalte oss at det skulle bli lagd en kontrakt så vi ikke kunne stjele/herpe pc'ene uten å måtte stå ansvarligt for det, men vi fikk aldri noe kontrakt. Jeg er ikke ute etter å stjele fra skolen, men tenkte at siden jeg aldri inngikk en formel muntlig kontrakt (ala "Når du tar imot denne PC'en så er du klar over at du må erstatte den dersom noe ryker, sant?") så kansje jeg slipper denne rekninga på 12.000kr? Burde jeg snakke med forbrukerombudet eller advokat? Eller trekker jeg dette litt for langt da? Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Jeg vil ikke tro at du slipper unna. Har du ikke skrevet under på NOE i forbindelse med laptopen? Det er vel skolen som eier laptopen, så et erstattningskrav vil nok komme inn i bildet. Få skolen til å begrunne kravet sitt. Så finner du ut om det er hjemlet i en kontrakt du ikke visste om eller et erstattningskrav. Lenke til kommentar
Aldrack Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Dersom ikke, hvor lang tid går det før jeg står fremfor inkasso? Frist for betaling av regningen er 27. September. 6938597[/snapback] Fra den dato varsel om inkasso sendes deg, har du minimum 4 uker før inkassator har et rettslig tvangsgrunnlag overfor deg, jf. inkassoloven §§ 9 og 10. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 hvis du sier deg uenig i regningen, så går de ikke til inkasso... ta kontakt med de som har sendt deg den og si at du ikke vil betale før du har sjekket om du må betale den eller ikke, og regler rundt dette. Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 hvis du sier deg uenig i regningen, så går de ikke til inkasso...ta kontakt med de som har sendt deg den og si at du ikke vil betale før du har sjekket om du må betale den eller ikke, og regler rundt dette. 6941929[/snapback] Da går den heller direkte til forliksrådet. Lenke til kommentar
Propofol Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Hei. Forstår situasjonen du har kommet opp i, og jeg mener også at det blir helt galt å stille deg primært økonomisk ansvarlig. Jeg foreslår at du tar en telefon til skolen og avtaler et møte med de. Om du ikke er myndig får du med deg foresatte. Der forklarer du akkurat det du har skrevet her, at de pengene er noe du ikke har økonomi til å betale. Kansje dere da kan inngå en avtale? Jeg har god tro på det. Men for å se det hele fra et annet perspektiv: det er jo du som har vært uheldig, derfor er du erstatningspliktig så lenge du ikke har skrevet under på noen kontrakt. Jeg tviler veldig sterkt på at summen er så stor som du oppgir i første post, men uansett så skal du ha lykke til. Oppdater oss med fremgangen i denne posten! Lenke til kommentar
Wlffrsether Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Ta kontakt med forbrukerombudet, så får du et mye bedre svar enn det du antageligvis vil få her. Det blir vel mye synsing. Tlf 23 40 06 00 Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Ta kontakt med forbrukerombudet, så får du et mye bedre svar enn det du antageligvis vil få her. Det blir vel mye synsing.Tlf 23 40 06 00 6941970[/snapback] Hva har forbrukerombudet med dette å gjøre? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå