Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Regler for finnerlønn..?

ErlendRU

Anbefalte innlegg

så er det det med politiet da, kan bli konfiskert av dem, bevismateriale f.eks, da får du ingenting...

det har skjedd meg en gang...

eller noen som vet om regler for det?

6941945[/snapback]

Jeg driter lange faen i hva de gjør med det, jeg fant det, jeg har krav på finnerlønn.. Er det en lov som gjør at de kan gå rundt det blir jeg pokker meg sur altså.. :nei:

6942639[/snapback]

Nei. Er noe stjålet, så er det ihvertfall ikke ditt. Uten å kjenne den loven så godt, så vil jeg tippe at du da vil bli tiltalt for medvirkning til tyveri...

6960840[/snapback]

Hva i alle? Er du høy?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har funnet 3stk lommebøker. Leverte de til politiet. Det skulle jeg aldri ha gjort! Søk opp eieren og si at du fant lommeboken eller mobiltelefonen så går det greit ;) Fikk 500kr for en Sony Ericsson T610 , men det var nok pga telefonlista osv. Lå også noen bilder av en fin dame innpå der ,men bare synd displayet på en T610 er såpass dårlig :!:

Lenke til kommentar
Hva er det du snakker om? Jeg har krav på finnerlønn hvis det er det du siktet til. Jeg kunne holdt tilbake det som var stjålet til jeg fikk det også jeg.

6960890[/snapback]

Ahh. Så hvis jeg 'finner' noe så er det mitt hvis eieren ikke vil betale 'løsepenger'?

Tror nok politiet ser litt annerledes på det. Faktisk like strengt som tyveri.

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar

Djises altså.. Kan nok ikke beholde tingen da!

Etter hittegodsloven § 9 har finneren krav på godtgjørelse av eieren før han tilbakeleverer tingen. Ved uenighet avgjør politiet størrrelsen på finnerlønna. Hittegodsloven § 9 inneholder også retningslinjer for beregningen av finnerlønna

Lenke til kommentar
Hva er det du snakker om? Jeg har krav på finnerlønn hvis det er det du siktet til. Jeg kunne holdt tilbake det som var stjålet til jeg fikk det også jeg.

6960890[/snapback]

Ahh. Så hvis jeg 'finner' noe så er det mitt hvis eieren ikke vil betale 'løsepenger'?

Tror nok politiet ser litt annerledes på det. Faktisk like strengt som tyveri.

6961546[/snapback]

Er du høy?

Du bare synser i vei!

Du har rett til å beholde tingen frem til eieren betaler finnerlønn.

Dersom finneren og eieren ikke blir enige om en sum, så trer politiet inn og bestemmer en sum.

Undersøk litt før du svarer.

Edit:

Err.. ErlendRU hadde svart alt. :/

Endret av Plomma2
Lenke til kommentar
Er du høy?

Du bare synser i vei!

6961625[/snapback]

Herregud som du slenger dritt idag da. Stått opp med feil ben?

6961625[/snapback]

Bullshit. En ting blir ikke din bare fordi eieren ikke vil / kan betale finnerlønn.

Eks: Du vil ha 10.000 for å ha funnet en bil verdt det tidobbelte. Politiet går inn og sier at du bør ha 7500. Eieren har ikke penger.

Tror du det da bare er fritt fram for deg å beholde bilen?

Endret av Nonsens
Lenke til kommentar
Er du høy?

Du bare synser i vei!

6961625[/snapback]

Herregud som du slenger dritt idag da. Stått opp med feil ben?

6961625[/snapback]

Bullshit. En ting blir ikke din bare fordi eieren ikke vil / kan betale finnerlønn.

Eks: Du vil ha 10.000 for å ha funnet en bil verdt det tidobbelte. Politiet går inn og sier at du bør ha 7500. Eieren har ikke penger.

Tror du det da bare er fritt fram for deg å beholde bilen?

6961675[/snapback]

Hvis politiet har fastsatt en sum, så må du levere fra deg bilen.

Du har fortsatt krav på 7500,- fra eieren.

Dette kan bli betalt gjennom f.eks tvangsfullbyrdelse eller at bilen blir solgt.

Lenke til kommentar
Hvis politiet har fastsatt en sum, så må du levere fra deg bilen.

6961787[/snapback]

Nettopp. Du har ikke rett til å beholde tyvegods til eieren betaler 'løsepengene'. Bra du koblet den.

6961845[/snapback]

Du kan beholde den til han betaler hvis politiet ikke er blandet inn i saken.

Hvis han gir deg 10 % av verdien, så må du levere fra deg tingen, men frem til da kan du beholde den eller til at politiet trer inn i saken.

Lenke til kommentar

Hva om man da stjeler en ting og påstår at man fant den, f.eks. Man ser en person som snakker i en mobiltelefon og man tar den fra han og sier man ikke gir den tilbake før man har betalt finnerlønn (10% av verdien).

Eksempelet gjelder begge veier, hva om eieren beskylder finneren for tyveri?

Jeg gav fra meg en mobil jeg fant på et busstopp til en bussjåfør for litt sia, fikk ikke finnerlønn da :\

Lenke til kommentar
Ringte politiet i dag, og det viste seg at finnerlønngreia ikke er greia i dette tilfellet. Det gjelder bare hvis man finner en ting, og kontakter eieren elns, og ikke hvis man bare tilfeldigvis ser noe, og ringer til politeit.. Pokker altså.. :( *skuffa* :p

6964633[/snapback]

Hørtes ut som en særdeles dårlig bortforklaring.

I mange tilfeller er det umulig å vite hvem eieren er uten hjelp fra staten.

Og hvem ringer man når man finner noe som tilhører staten?

Lenke til kommentar

Aldri tenkt på finer lønn jeg, har riktig nokk ikke funnet annen en noen hundrelapper og slikt... noe jeg har beholdt.

Hadde jeg funnet en bil eller sykkel så hadde jeg nokk levert den tilbake uten å kreve no finner lønn. Blir så frekkt og kreve det sytes nå jeg. Men om eieren hadde tylbydd finner lønn hadde jeg tatt imot. Hadde det vert mye stress for meg angående den tingen jeg fant, masse tid tapt, så hadde kanskje tonen vert en annen da.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Tenker helt det samme som Lord-KGA. Selv om jeg trenger penger, alle gjør da det, så er det ingen grunn til å kreve tilbake penger fra folk for å gi tilbake en ting du har funnet. Bedre å se dem glad når du leverer tingen tilbake, og skal så får du sikkert litt finnerlønn uten å ha spurt er det bare pent. Det å finne noe så stort som en bil og keve penger for den høres bare urimlig ut, tenk om det var deg som hadde mistet en bil, hadde ikke du blitt glad om det var en som ville gi deg den enn å kreve 20 000 kroner? Nordmenn altså..

Lenke til kommentar
så er det det med politiet da, kan bli konfiskert av dem, bevismateriale f.eks, da får du ingenting...

det har skjedd meg en gang...

eller noen som vet om regler for det?

6941945[/snapback]

Jeg driter lange faen i hva de gjør med det, jeg fant det, jeg har krav på finnerlønn.. Er det en lov som gjør at de kan gå rundt det blir jeg pokker meg sur altså.. :nei:

6942639[/snapback]

Nei. Er noe stjålet, så er det ihvertfall ikke ditt. Uten å kjenne den loven så godt, så vil jeg tippe at du da vil bli tiltalt for medvirkning til tyveri...

6960840[/snapback]

Edit: Har ikke hørt noe fra politiet enda, ringer i morgen for å forhøre meg hvordan det ligger ann hvertfall tenker jeg.

6960890[/snapback]

tror ikke du må regne med en stor koffert med penger iallefall :dribble:

komuner har for å være gniene serr u..

Lenke til kommentar
Tenker helt det samme som Lord-KGA. Selv om jeg trenger penger, alle gjør da det, så er det ingen grunn til å kreve tilbake penger fra folk for å gi tilbake en ting du har funnet. Bedre å se dem glad når du leverer tingen tilbake, og skal så får du sikkert litt finnerlønn uten å ha spurt er det bare pent. Det å finne noe så stort som en bil og keve penger for den høres bare urimlig ut, tenk om det var deg som hadde mistet en bil, hadde ikke du blitt glad om det var en som ville gi deg den enn å kreve 20 000 kroner? Nordmenn altså..

7063241[/snapback]

Akkurat hva jeg tenkte også.

Jeg viste ikke at det fantes dem som utnyttet hittegodsloven for hva den er verdt lengre en gang.

Lenke til kommentar

En liten oppsummering etterhvert? Dette var svært morro informasjon :)

Slik eg har forstått det tidligere, dersom man finner noe som man mistenker er stjålet, er man pliktig til å ringe politiet. Dersom politiet sier det er stjålet er det opp til politiet om du får finnerlønn eller ikke(men du får uansett ikke beholde gjenstanden), og i forhold til gjenstanden så klart. Dersom politiet sier at den ikke er stjålet står man selv fritt til å enten prøve å oppsøke eier, eller å beholde gjenstanden selv. Finner man eier kan man kreve finnerlønn(maks 10% var ny for min del) innenfor rimelige grenser.

Men alt dette beror jo mye på moralen til folk rundtom da... noe som kan variere veldig.

Eg har selv mistet et par Oakley solbriller til en verdi av 3800,-(nypris, ikke gamle heller). Eg informerte butikkene i nærheten av hvor de ble mistet om det, samt navn og nummer, i tillegg til å informere informasjonen på senteret, og politiet. Har enda ikke hørt noe, og det er 1 år siden. Noen måneder etter fant eg et par RayBam solbriller på gulvet ved kassen på en tom bensinstasjon. Eg tok disse med meg, samtidig som eg la igjen navn og nummer til kassabetjeningen. Eg har enda ikke hørt noe derifra. Men RayBam brillene er supre de, men ikke så bra som Oakley ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...