ErlendRU Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Når man finner noe som er stjålet eller mistet eller lignende har man krav på finnerlønn, right? Jeg leste nå på nettet at når verdien til gjenstanden er over 500kroner er det maks 10% finnerlønn, men at det kommer ann på forhold og masse sånt. Greit nok. Men hva er det som er verdien? La oss si at en bil som kostet 100000 for 3år siden er verdt 60000 nå, så blir den stjålet, og noen finner den. Har den som finner den da krav på maks 10% av 100000 eller av de 60000, eller er det noen andre regler for så høye summer elns? Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Stemmer det. Hittegodslova av 1953 § 9 sier at man kan nekte å gi fra seg et hittegods før man får finnerlønn. Det står også at finnerlønna ikke skal være over 10% når verdien på tingen er over 500,- Nå er det en gammel lov, så det kan være rom for tolkning. 500,- var mye mer for 50 år siden, så om ikke annet, så kan det sikkert argumenteres for mer enn 10% dersom tingen er verdt 1000,- f.eks. Det står ingenting i hittegodslova om at bil har en egen lov når det gjelder finnerlønn. Det har derimot vrakgods, berga fiskeredskaper etc. § 9 sier at partene skal forhandle seg frem til en finnerlønn som er "høveleg" men det kan altså ikke overskride 10% av verdien. Finnerlønnutmålingen må nok basere seg på verdien tingen har i dag. Det har jeg ikke noe lovhjemmel om for øyeblikket, men baserer meg blindt på reelle hensyn og rimelighetsvurderinger. Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 25. september 2006 Forfatter Del Skrevet 25. september 2006 Ja jeg ville nå også tro at det er dagens verdi det blir regnet ut i fra. Lenke til kommentar
Han Henning Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Ja jeg ville nå også tro at det er dagens verdi det blir regnet ut i fra. 6938730[/snapback] Da tenker du helt riktig. For de som måtte tvile: En frimerkesamlig stjeles. Verdien er 500.000. Tyven har imidlertid hastverk og klarer å miste noe av samlingen. Du finner dette og leverer det til politiet. Verdien anslås til 10.000. Skal finnerlønnen være kr 1.000 eller 50.000? Du finner et bankkort hvor koden er notert. Skal du da ha finnerlønn i forhold til: a) hva kontoen sto på akuratt da b) beløpet på tidspunktet for opprettelsen av kontoen (ny lønnskonto, null - arveoppgjør, 3 mill) c) beløpet på tidspunktet da eieren fikk feriepenger og tilbakebetalt skatt Du finner en laptop fra 1995. Intel 486 cpu. Ny pris i 1995: kr 41.995,- Verdi i dag: 200,- Skal du ha 4.200 kr eller et par, tre tiere? Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Men fins det en hjemmel for det? Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Hittegodsloven §9 (3) første punktum: "Når finnarløn vert fastsett, skal det takast omsyn til kva slag gods det gjeld, kva verde det har, kva stad det er funne og andre omstende i samband med funnet. " Dessuten så kunne man også begrunne det i reelle hensyn at man skal bruke verdien nåt gjenstanden ble funnet. Se bare på Han Henning sitt frimerkeeksempel, så skjønner du raskt ut at det ville vært urimelig å betalt ut 50. 000 kr. Eller følgende eks: Peder Aas kjøper i 1985 en bil til 250 000 (bare et eksempel). I 2005 så stjeler Marte Kirkerud bilen mens den står parkert. Bilens verdi i 2005 settes til 1500 (som er det ma nfår igjen når man hogger en bil, var uansett noe Peder skulle sende til hvile). Når Pål finner bilen og krever finnerlønn på 25. 000 så ser man fort at det slår uheldig ut. Så hjemmel er nok en tolkning av hittegodsl. § 9 (3) siste punktum ville nok jeg mene. Men da har jeg ikke sjekket ut rettspraksis eller forarbeid for å nevne det. Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 26. september 2006 Forfatter Del Skrevet 26. september 2006 Såå noen som har noe formening om hvor mye jeg kan få hvis jeg skulle tilfeldigvis ha funnet en Honda mt5 og en gul knight ett eller annet, som begge var stjålet?^^, Lenke til kommentar
aklla Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 så er det det med politiet da, kan bli konfiskert av dem, bevismateriale f.eks, da får du ingenting... det har skjedd meg en gang... eller noen som vet om regler for det? Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Nå ble jeg faktisk litt overrasket, jeg visste ikke at det fantes en egen lov om dette. Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 26. september 2006 Forfatter Del Skrevet 26. september 2006 så er det det med politiet da, kan bli konfiskert av dem, bevismateriale f.eks, da får du ingenting... det har skjedd meg en gang... eller noen som vet om regler for det? 6941945[/snapback] Jeg driter lange faen i hva de gjør med det, jeg fant det, jeg har krav på finnerlønn.. Er det en lov som gjør at de kan gå rundt det blir jeg pokker meg sur altså.. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 så er det det med politiet da, kan bli konfiskert av dem, bevismateriale f.eks, da får du ingenting... det har skjedd meg en gang... eller noen som vet om regler for det? 6941945[/snapback] Jeg driter lange faen i hva de gjør med det, jeg fant det, jeg har krav på finnerlønn.. Er det en lov som gjør at de kan gå rundt det blir jeg pokker meg sur altså.. 6942639[/snapback] For en utrolig respektløs holdning. Uansett, du har meldt fra til politiet? Noe du er pålagt å gjøre så fort du finner noe som kan være hittegods. Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 26. september 2006 Forfatter Del Skrevet 26. september 2006 så er det det med politiet da, kan bli konfiskert av dem, bevismateriale f.eks, da får du ingenting... det har skjedd meg en gang... eller noen som vet om regler for det? 6941945[/snapback] Jeg driter lange faen i hva de gjør med det, jeg fant det, jeg har krav på finnerlønn.. Er det en lov som gjør at de kan gå rundt det blir jeg pokker meg sur altså.. 6942639[/snapback] For en utrolig respektløs holdning. Uansett, du har meldt fra til politiet? Noe du er pålagt å gjøre så fort du finner noe som kan være hittegods. 6943776[/snapback] Ja kanskje, men jeg mener jeg har rett til å bli litt sur hvis jeg ikke får noe jeg egentlig har krav på. Ja ringte til politiet med en gang, de sa de skulle hente syklene og kontakte oss etterhvert. Senere på dagen var syklene borte. Lenke til kommentar
Articfare Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Ja jeg ville nå også tro at det er dagens verdi det blir regnet ut i fra. Du finner en laptop fra 1995. Intel 486 cpu. Ny pris i 1995: kr 41.995,- Verdi i dag: 200,- Skal du ha 4.200 kr eller et par, tre tiere? 6940060[/snapback] Jeg tror ingen ville betalt 4.200 kr for en ræva pc fra 1995 som finnerlønn til en person som finner laptoppen min når jeg egentlig kan få 21 splitter nye for samme prisen. Og tar jeg ikke helt feil er det ikke straffbart å ikke betale finnerlønn for å få tilbake hittegodset? Det er frivillig for eiern? Men bare for å si en liten ting, så kunne jeg ha vedda 10.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000.000 på at rike folk hadde krevd finnerlønn av den tiden prisen var høyest og hvis noen hadde funnet deres ting hadde de krevd den laveste prisen. Og siden rike har så stor makt hadde de fått det som de ville, jeg hadde blitt verdens rikeste mann og kunne fått løst en god del problemer som f.eks fattigdommen, som noen ikke har prøvd fullt ut enda. Lenke til kommentar
Plomma2 Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 *snip* 6947978[/snapback] Den som finner noe kan nekte å levere det fra seg før han får finnerlønn. Så eieren kan nekte å betale finnerlønn, men da får han heller ikke tingen. Hvis de ikke blir enige om finnerlønnens sum, så er det politiet som avgjør hva den skal være. Og hva i alle dager er dette tullet du drar inn med rike folk? Er du høy? Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 27. september 2006 Forfatter Del Skrevet 27. september 2006 (endret) Er det noe forskjell hvis det tilfeldigvis er kommunen som eier syklene? ^^ Da kan de vel ikke nekte å betale. *håpe på koffert med penger* Endret 27. september 2006 av ErlendRU Lenke til kommentar
iChristian Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 Er det noe forskjell hvis det tilfeldigvis er kommunen som eier syklene? ^^ Da kan de vel ikke nekte å betale. *håpe på koffert med penger* 6949941[/snapback] Har du så mange av kommunens sykler da? Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 27. september 2006 Forfatter Del Skrevet 27. september 2006 Jaja har mange.. Neida, fant to sykler uti skauen som så veldig mistenkelige ut, så ringte politiet og de sa de var stjålet, og at det var kommunen som eide de. De hentet syklene senere på dagen, og sa de skulle kontakte oss. Håper da selvfølgelig på litt penger. Lenke til kommentar
Articfare Skrevet 27. september 2006 Del Skrevet 27. september 2006 *snip* 6947978[/snapback] Og hva i alle dager er dette tullet du drar inn med rike folk? Er du høy? 6949852[/snapback] Ja, jeg er høy. 190,4 cm høy og var ganske trøtt. Ikke høy høy dopahøy (noe jeg aldri har vært), men som jeg sa er jeg høy i høyden og jeg var trøtt da... Lenke til kommentar
MyBigMouth Skrevet 28. september 2006 Del Skrevet 28. september 2006 så er det det med politiet da, kan bli konfiskert av dem, bevismateriale f.eks, da får du ingenting... det har skjedd meg en gang... eller noen som vet om regler for det? 6941945[/snapback] Jeg driter lange faen i hva de gjør med det, jeg fant det, jeg har krav på finnerlønn.. Er det en lov som gjør at de kan gå rundt det blir jeg pokker meg sur altså.. 6942639[/snapback] Nei. Er noe stjålet, så er det ihvertfall ikke ditt. Uten å kjenne den loven så godt, så vil jeg tippe at du da vil bli tiltalt for medvirkning til tyveri... Lenke til kommentar
ErlendRU Skrevet 28. september 2006 Forfatter Del Skrevet 28. september 2006 (endret) så er det det med politiet da, kan bli konfiskert av dem, bevismateriale f.eks, da får du ingenting... det har skjedd meg en gang... eller noen som vet om regler for det? 6941945[/snapback] Jeg driter lange faen i hva de gjør med det, jeg fant det, jeg har krav på finnerlønn.. Er det en lov som gjør at de kan gå rundt det blir jeg pokker meg sur altså.. 6942639[/snapback] Nei. Er noe stjålet, så er det ihvertfall ikke ditt. Uten å kjenne den loven så godt, så vil jeg tippe at du da vil bli tiltalt for medvirkning til tyveri... 6960840[/snapback] Hva er det du snakker om? Jeg har krav på finnerlønn hvis det er det du siktet til. Jeg kunne holdt tilbake det som var stjålet til jeg fikk det også jeg. Edit: Har ikke hørt noe fra politiet enda, ringer i morgen for å forhøre meg hvordan det ligger ann hvertfall tenker jeg. Endret 28. september 2006 av ErlendRU Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå