Gå til innhold

Er S3 IS noe tess?

Anbefalte innlegg

Kan vi være så snill å ta diskusjonen i en annen tråd, eller over PM?

Jeg har spurt noen spørsmål, hadde vært fint om noen kunne svare på de.

Blir litt mye off-topic her nå.

6971835[/snapback]

Beklager... måtte bare svare på en ting jeg føler at jeg har en del greie på. Men vi bør ta sånt i PM fremover, helt riktig. Jeg har en lei tendens til å gå off-topic :blush:

Noen som vet om det er mulig å ta bilder med Sport-modusen samtidig som man tar serie-fotografier, altså 2-3 bilder i sekundet?
Ja, det skal gå fint. Sport er en av grunnene til at man har seriefunksjon.

Kan du stille inn fokus, ISO, lukkertid og slikt manuelt? Er det noe som ikke kan stilles inn manuelt, som kameraet automatisk tar seg av?[/
På begge kamera kan du velge om du vil ha full auto, halvmanuelt eller helt manuelt. Du kan altså velge dette selv.

Hvor mange bilder kan man ta med maksimalt anntal bilder i serie?[/
Er jeg faktisk ikke sikker på. Jeg vet at man på noen kamera, med redusert oppløsning og et kjapt minnekort, kan ta bilder til minnekortet er fullt. Men husker ikke om dette gjelder noen av disse to.
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor mange bilder kan man ta med maksimalt anntal bilder i serie?[/
Er jeg faktisk ikke sikker på. Jeg vet at man på noen kamera, med redusert oppløsning og et kjapt minnekort, kan ta bilder til minnekortet er fullt. Men husker ikke om dette gjelder noen av disse to.

6971913[/snapback]

Mener å huske at det er slik med S3IS, at man kan ta til minnekortet er fullt.

Men jeg mener mer hvor mange man kan ta i sekundet?

EDIT: Fant det, 2,3 bilder tar S3IS i sekundet.

Noen som vet hvordan det er med FZ7?

Endret av tissedam
Lenke til kommentar

Husk også på at Canon kameraet bruker SD minnekort. Disse er ofte endel billigere enn andre kortformater som konkurrentene bruker. Feks. xd kort som fuji bruker og memorystick som sony bruker.

Er selv i tvil om jeg skal velge ett S3 kamera eller ett 350D. Hvilket kamera ville dere velge dersom jeg sier at jeg _aldrig_ kommer til å kjøpe en annen linse enn kit linsen, og heller ikke noe stativ eller annet tilbehør? Det som er viktig for meg er bildekvalitet på "auto" i første omgang.

Kameraet jeg bruker nå er et Canon A510 og det duger til festbilder og utendørs bilder i god belysning men ellers er jeg ikke veldig fornøyd med kvaliteten på bildene. En fordel jeg ser ved å velge S3 er jo selvsagt at jeg kan fortsette å bruke SD kortene jeg har investert i.

Lenke til kommentar
Husk også på at Canon kameraet bruker SD minnekort. Disse er ofte endel billigere enn andre kortformater som konkurrentene bruker. Feks. xd kort som fuji bruker og memorystick som sony bruker.

6972231[/snapback]

Ja, er jo ganske mye smartere med SD enn med XD.

Godt argument.

EDIT: Denne burde vel holde? :D

Eller hva med denne?

Er jo ikke ULTRA 2, men hva er forskjellen? Overføringshastigheten?

Har det veldig mye å si i praksis? Prisen er jo ganske annerledes.

Endret av tissedam
Lenke til kommentar

Skal du kjøpe minnekort, kjøp helst et Sandisk kort om du vil unngå problemer. Til S3IS eller FZ7 trenger du ikke et Ultra II kort, det går på hastigheten på kortet. Kameraene klarer ikke å utnytte denne hastigheten uansett. Skal du ha speilfrefleks kan det være nyttig å ha et hurtig kort.

Jeg forstår ikke helt hvorfor du absolutt skal handle på Lefdal, det er vel den minst fotokompetente elektronikksjappa i landet ved siden av Elkjøp. Om du ikke jobber der selv eller kjenner noen som jobber der slik at du får rabatter da...

Lenke til kommentar
Om du ikke jobber der selv eller kjenner noen som jobber der slik at du får rabatter da...

6972549[/snapback]

Kanskje det er tilfelle da. Hvem vet. :hmm:;)

Vi tar ikke diskusjonen rundt det her i tråden, det blir for mye off-topic.

Skal du kjøpe minnekort, kjøp helst et Sandisk kort om du vil unngå problemer. Til S3IS eller FZ7 trenger du ikke et Ultra II kort, det går på hastigheten på kortet. Kameraene klarer ikke å utnytte denne hastigheten uansett. Skal du ha speilfrefleks kan det være nyttig å ha et hurtig kort.
Da går vi for vanlig SanDisk kort da. Hvis ultra II ikke er nødvendig, blir jo ikke minnekort så alt for dyrt heller. Hadde tenk meg rundt 700 kr for 2 GB, men det blir jo billigere hvis jeg ikke trenger Ultra II.

EDIT:

Hvilket kamera synes dere gir best bildekvalitet?

S3IS eller FZ7?

Link 1

Link 2

Link 3

Link 4

Endret av tissedam
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det kommer vel an på hva slags bilder du tar oftest. Bruker du mye/ofte zoom vil S3 IS bli det naturlige valget.

Hvis zoom ikke er vektlagt så høyt kan det nevnes at G7 har litegrann bedre vidvinkel og større CCD-brikke.

Uansett hvilket du velger vil kameraet levere meget gode bilder!

Lenke til kommentar
Det kommer vel an på hva slags bilder du tar oftest. Bruker du mye/ofte zoom vil S3 IS bli det naturlige valget.

Hvis zoom ikke er vektlagt så høyt kan det nevnes at G7 har litegrann bedre vidvinkel og større CCD-brikke.

Uansett hvilket du velger vil kameraet levere meget gode bilder!

7041250[/snapback]

Hva er vidvinkel? :dontgetit:

Lenke til kommentar

Vidvinkel er på en måte "ingen zoom". Når man "zoomer inn" kaller man det "tele", og det motsatte er "vidvinkel". Vidvinkel angir med andre ord hvor mye man får plass til på bildet. Jo dårligere vidvinkel, jo lenger unna må en gå for å få med "store ting".

Nå ble sikkert dette noe kronglete forklart, så da er det kanskje bedre å ta en titt på denne siden. Scroller du en tanke ned på siden vil du se et bilde der prinsippet er forklart.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

har et spørsmål om blitz på canon s3. når jeg setter den på full styrke og så tar bilde, så må jeg nesten vente 5 sek før jeg får tatt neste bilde. skal det være sånn eller gjør jeg noe galt? tenkte på om det var mulig å ta kjappe bilder etter hverandre med blitz på. takker for svar.

Lenke til kommentar

Det er helt normalt. På normalt store eksterne blitser, som ikke har et lite atomkraftverk innebygget, er det også slik at på full effekt må den "helt ned i kjeller'n" for å lade seg opp igjen. På mer normal eller svak modus er den rimelig kjapt klar igjen. Husk også at om batteriene har vært brukt en stund blir blitsen etterhvert også litt tregere etter hvert som kapasiteten synker.

Lenke til kommentar
Det er helt normalt.  På normalt store eksterne blitser, som ikke har et lite atomkraftverk innebygget, er det også slik at på full effekt må den "helt ned i kjeller'n" for å lade seg opp igjen. På mer normal eller svak modus er den rimelig kjapt klar igjen. Husk også at om batteriene har vært brukt en stund blir blitsen etterhvert også litt tregere etter hvert som kapasiteten synker.

7119799[/snapback]

Ja, er jo logisk.

Tenker fortsatt på S3 eller Z7. :hmm:

Lenke til kommentar

Hei, jeg er ny her på forumet, og ser at du har en har Canon Powershot S3 IS. har sett litt på å kjøpe det, så da tengte jag at jeg kunne spørre deg/dere... :)

Er det veldig overeksponering i kamerat? slik at vist du eks. skal ta bilde av et hus eller en lastebil, så blir det ikke oppløst at fargene glir inn i hverandre? evt. går dette ann å stille på?

Er camera bra til å ta fartsbilder, eks rallybiler i et rallyløp?

Kan du annbefale dette kamera, til bruk av nærbilder, utebilder, naturbilder og fartsbilder?

Hilsen Starcraft :)

Lenke til kommentar
Er camera bra til å ta fartsbilder, eks rallybiler i et rallyløp?

7145004[/snapback]

Jeg synes det, ja.

Det har en innegybbet sports-modus, som fremhever det som beveger seg fort (tror det er slik det fungerer, er ikke helt sikker).

Jeg har selv prøvd modusen, og den er ekstremt rå, synes nå jeg da. ;)

I tillegg kan man ta så mange bilder man vil (3 i sekundet elns) til minnekortet er fullt, altså noen timer. :D

Er fint når du skal fotografere ting i fart, slik at man senere kan plukke ut de fine bildene, og "sette dem i album" / ta vare på dem. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...