Gå til innhold

Er S3 IS noe tess?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg tenkte først å kjøpe meg et speilrefleks. Etter mye diskusjon i denne tråden, har jeg vippet over på et avansert kompaktkamera.

 

Derfor lurer jeg på om S3 IS fra Canon er et godt kjøp?

 

Ser det er ganske billig på lefdal, samtidig som det fikk en (mildt sagt) god karakter hos DinSide.

 

Er dette et kamera for en amatør fotograf som meg?

 

Speilrefleks blir for proft for meg, da må vel dette være tingen?

 

Er jo et godt kamera, i kompakt-klassen?

 

Tar jeg helt feil, eller er S3 IS et godt kjøp til snaue 4 tusen?

 

EDIT: Fikset link til lefdal.

Endret av tissedam
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Fin tråd!

 

Mener å ha sett en modus som framhever "fast-moving-subjects", men husker ikke om det var S3 IS eller et annet kamera som hadde denne modusen.

 

Er altså en effekt som egner seg fint til sport og slike ting.

 

Noen som kan bekrefte / avbekrefte om det var S3 IS som har denne effekten?

Lenke til kommentar
S3 IS har en egen sportsmodus, hvis det er den du sikter til.

 

Alternativt kan du jo sette ned lukkertiden og.

 

Hvis du fortsatt ønsker å vite mer om kameraet kan du jo lese testen til DPReview.

6938466[/snapback]

Sportsmodusen gjør at det i bakgunnen (som står stille) blir litt "ufokusert" ikke sant?

 

Mener å huske at den framhev det som bevegde seg fort / mye.

 

Kameraet i seg selv er jo en god del mindre enn EOS350D, men en god del større enn f.eks IXUS 800 IS sant?

 

Du som har det Gerske, hvordan er det å bruke med en hånd?

Lenke til kommentar

S3 IS er mye større enn f.eks. 800 IS, men så klart mindre enn et speilreflekskamera (pr. dags dato).

 

Når det gjelder å fotografere med én hånd gjør jeg vanligvis kun det når jeg folder ut skjermen og tar portrettfoto av meg + andre. Men jeg har heller ingen nevneverdige problemer med enhåndsfotografering når jeg er på andre siden av linsa. Hvor mye man fotograferer med én hånd varierer fra person til person, og jeg er blant de som vanligvis bruker begge hendene. For meg er kameraet stort nok til at jeg kan bruke begge hendene på det uten problemer, men det går også greit å bruke kun én hånd.

 

Hvordan andre opplever å holde i det kameraet kan jo for så vidt være stikk motsatt av min mening i visse tilfeller.

Lenke til kommentar
S3 IS er mye større enn f.eks. 800 IS, men så klart mindre enn et speilreflekskamera (pr. dags dato).

 

Når det gjelder å fotografere med én hånd gjør jeg vanligvis kun det når jeg folder ut skjermen og tar portrettfoto av meg + andre. Men jeg har heller ingen nevneverdige problemer med enhåndsfotografering når jeg er på andre siden av linsa. Hvor mye man fotograferer med én hånd varierer fra person til person, og jeg er blant de som vanligvis bruker begge hendene. For meg er kameraet stort nok til at jeg kan bruke begge hendene på det uten problemer, men det går også greit å bruke kun én hånd.

 

Hvordan andre opplever å holde i det kameraet kan jo for så vidt være stikk motsatt av min mening i visse tilfeller.

6938667[/snapback]

Ja. Helt individuelt.

 

Leste på DinSide-testen at det var et forbedret grep for enhånds-fotografering fra S2 IS.

 

Men går det ikke veldig fort ut på strøm når det "kjører" på AA-batterier?

 

Har nemlig et (ganske gammelt) kompaktkamera som bruker AA-batterier.

 

Jeg kan ta maks 6 bilder etter hverandre, med passe mellomrom, før det kutter.

 

Kan ta det på igjen med en gang, og ta bilder videre, men det går veldig fort ut på strøm.

 

Tipper jeg kan ta 30 bilder på 2 AA-batterier før de er ubrukelige. :cry:

 

Det er vel ikke slik i nyere teknologi, og ved dette kameraet?

 

Greit nok at det tar mye strøm å holde et sånn kamera "våkent", men 30 bilder er vel litt lite?

 

Var riktignok Ikea-batterier da, hvis det har så mye å si.

 

Hvor mange bilder kan du ta (sånn ca.) før du må skifte batterier?

 

Lønner det seg å kjøpe oppladbare batterier, istedenfor å bruke utskiftbare AA-batterier du får i dagligvarebutikkene?

 

Skal ikke se på bildene så mye før jeg kommer på pcen, så det er mest hvor lenge kameraet holder i antall bilder.

Lenke til kommentar

Hvor mange bilder jeg nøyaktig kan ta på en full ladning er jeg ikke helt sikker på, men jeg kan gi deg en viss pekepinn. Bare for å ha det sagt; jeg bruker oppladbare batterier. Har 4 stk GP Powerbank 2100.

 

Første gang jeg ladet batteriene tok jeg ca 250 bilder på en lading, medregnet mye bruk av titting på bildene på kameraet, og roting rundt i menyer. Som de fleste er kjent med øker effekten til oppladbare batterier noe etter de første oppladingene, så jeg vil anta at jeg iallfall kan ta 300 bilder på en lading, forutsatt at jeg ikke bruker batterikapasiteten på for mye bildetitting og sånt.

 

På ferieturen i sommer tok jeg 864 bilder, og ladet kameraet 3 ganger. Men jeg ladet kameraet før det egentlig var nødvendig, for å unngå at kameraet skulle blække i viktige øyeblikk (Batteriet i kameraet til ei venninne ble tomt akkurat da vi nådde Eiffeltårnet, og slikt er jo skikkelig kjiper'n når det skjer. Spesielt når kameraet ikke bruker AA-batterier). Så for alt jeg vet kunne jeg kanskje greid meg med 2 ladinger. Jeg hadde også 4 vanlige AA-batterier i kameravesken til reserve i tilfelle "uhellet" skulle være ute.

 

Synes du at ca 300 bilder er lite, finnes det jo flere "utgaver" av AA-batteriene i GP Powerbank-serien. Du har f.eks. 2300, 2500 og 2700.

 

Mener å ha lest en plass at på vanlige AA-batterier kan en ta ca 100 bilder, men det avhenger jo garantert av kvaliteten på disse. Tror en skal være heldig hvis en får tatt så mange bilder med IKEA-batterier.

Lenke til kommentar

Hvis uhellet er ute (de oppladbare blir tomme) og du må bruke engangsbatterier, så lønner det seg absolutt å kjøpe lithium om du får tak i de. Alkaline er en teknologi som passer meget dårlig med digitalkamera, og lithiumbatterier vil vare mange ganger lengre. De er litt dyrere, men de varer såpass mye lenger at du sparer masse penger på det. Tror de skal vare lenger enn nyeste oppladbare ni-mh batteriene på opp mot 3000 mah (pr. lading såklart. Vet ikke om du får tak i oppladbare lithium AA batterier).

Lenke til kommentar
Hvis uhellet er ute (de oppladbare blir tomme) og du må bruke engangsbatterier, så lønner det seg absolutt å kjøpe lithium om du får tak i de. Alkaline er en teknologi som passer meget dårlig med digitalkamera, og lithiumbatterier vil vare mange ganger lengre. De er litt dyrere, men de varer såpass mye lenger at du sparer masse penger på det. Tror de skal vare lenger enn nyeste oppladbare ni-mh batteriene på opp mot 3000 mah (pr. lading såklart. Vet ikke om du får tak i oppladbare lithium AA batterier).

6939677[/snapback]

Ok.

 

Så jeg bør altså ha oppladebare batterier.

 

Disse lades ved hjelp av en adapter i en stikkontakt, ikke sant?

 

Hva er mah?

Lenke til kommentar

mAh:

A measure of a battery's total capacity. The higher the number (ex. 600 mAh, 1,500 mAh) the more charge a battery can hold and usually, the longer a battery will last under a certain load. Typical rechargeable receiver battery packs are in the 500-600 mAh range. Typical R/C car motor batteries are in the 1,200 - 1,500 mAh range.

Lenke til kommentar
mAh:

A measure of a battery's total capacity. The higher the number (ex. 600 mAh, 1,500 mAh) the more charge a battery can hold and usually, the longer a battery will last under a certain load. Typical rechargeable receiver battery packs are in the 500-600 mAh range. Typical R/C car motor batteries are in the 1,200 - 1,500 mAh range.

6942582[/snapback]

Ja.

 

Men hvor mange bilder tilsvarer da 3000 mAh?

Lenke til kommentar
Men hvor mange bilder tilsvarer da 3000 mAh?

Det blir som å spørre "hvor lang kommer jeg med 10 L bensin?". Svaret er avhengig av hvilken bil du putter bensinen i, og ikke minst hvordan du kjører...

6942635[/snapback]

Hehe.

 

Vet det, men er det 100 bilder eller 500 bilder?

 

Bare sånn ca?

 

Bruker du ni-mh-batterier, Gerske?

 

Så, altså.

 

Hvis jeg kjøper en slik pakke vil det "være godt for" kamera, samtidig som det gir meg mulighet til å ta flere bilder enn med vanlige Ikea-batterier?

 

Jeg må ha en adapter også, må jeg ikke?

 

EDIT: Er dette en grei mulighet? Kostet jo litt da, men. ;)

 

15 min ladetid er jo ganske bra, eller?

 

Inkludert 12V ladekabel er jo også greit.

Endret av tissedam
Lenke til kommentar

Batteriene jeg har er Ni-MH, ja (GP Powerbank 2100). Typisk effekt ved en lading er 2050 mAh, og det holder til ca 300 bilder. Skal få testet ut nøyaktig hvor mange bilder det går på en lading når jeg får tid. Dette utklasser jo IKEA-batterier og vanlige alkaliske batterier uten tvil, og på sikt er det langt mer økonomisk.

Lenke til kommentar
Batteriene jeg har er Ni-MH, ja (GP Powerbank 2100). Typisk effekt ved en lading er 2050 mAh, og det holder til ca 300 bilder. Skal få testet ut nøyaktig hvor mange bilder det går på en lading når jeg får tid. Dette utklasser jo IKEA-batterier og vanlige alkaliske batterier uten tvil, og på sikt er det langt mer økonomisk.

6943290[/snapback]

Da satser vi på GP Powerbank 2700. ;)

 

Som jeg linket til over.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...