Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

2 Internett-tilkoblinger. Fordele lasta?

Anbefalte innlegg

Jeg har 2 forskjellige internett-tilkoblinger. Den ene via et trådløst kort hvor meg og et par kompiser deler en ADSL-linje, og en annen som går på TP rett i veggen (studentnett).

Det jeg lurte på var om om det var noen enkelt måte å fordele lasta ved å la spilling på internett går på det ene kortet, og alt annet går på den andre? Enten ved å spesifisere portene som programmene bruker, eller IPen de bruker for å koble seg til?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Dette har jeg allerede svart på mange ganger før, så du kunne funnet det ved å søke. Det du kan bruke er en SMC Barricade BR24Q. Den fordeler lasten over to internett linjer. Dette er nok en av de få billigeste løsningene jeg vet om bortsett fra å sette opp en boks med Linux/BSD.

Endret av TheBoz
Lenke til kommentar

Kjører løysninga som theboz skisserer opp med SMC.

SMC-routeren har to modem tilkobla (canal digital og adsl2+linje)

Det einaste "herket" med det er der motparten kreve autorisering (https, ssh o.l) Dette må ein bestemme at skal gå over eine linja ellers blir det veldig for stengt nettbank ;)

Lenke til kommentar

"Det einaste "herket" med det er der motparten kreve autorisering (https, ssh o.l) Dette må ein bestemme at skal gå over eine linja ellers blir det veldig for stengt nettbank"

Når en skal på nettbank da.

Er det så enkelt å bare ta strømmen på det ene modemet?

Lenke til kommentar

Herket var at ein må konfe det slik at trafikk på port 443 går berre vore eine linja og ikkje blir delt mellom linjene. 5 min og så er det gjort men det var å finne ut av det som var dritten.

No har eg ingen problem og trafikken går som det suser etter, to nedlastninger samtidig er garantert å havne på to forskjellige linjer, og den strupinga som CD gjer på torrenttrafikk om kvelden blir ikkje noko særleg synleg då trafikken då blir routa over til den andre linja ( måtte jo berre sjekke med å laste ned fedora Core 5 frå uio)

Å nappe eine modemet er også ein løysning, men veldig upraktisk ;)

Lenke til kommentar

qos-funkjsonen ser ganske kapabel ut, men eg har ikkje hatt bruk for den så den konfigen har eg ikkje kødda noko med.

SMCen har to forskjellige moduser : home og SOHO, home er skitt mens soho blir litt meir morro.

Qos har tre muligheiter, ratekontroll, prioritet eller begge.

Dermed kan du både sei kor mykje kvar port/ tjeneste skal bruke og ein kan sette inn prioterten på kven som skal gå først.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...