Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

defrag av raid5 nettverksdisk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er ikke noe datageni, kanskje noen kan si hvordan jeg gjør dette?

har xp. raid-disken er en thecus N4100

jan

din maskin kan umulig defragmentere en nettverksdisk, hvordan kan den vite noe om de fysiskte dataene til denne? den ser bare kataloger og filer over SMB protokollen.

Hvorfor ikke gjøre det fra maskinen som faktisk deler ut sharet? Det er bare den som har tilgang til det fysiske filsystemet.

6937563[/snapback]

Lenke til kommentar

Han har en Thecus N4100 som er en NAS-boks med sitt eget proprietære OS. Jeg lastet ned manualen, men fant ingeting om defragmentering. Så vidt jeg har skjønt følger det med en egen programvare for å konfigurere og gjøre forskjellige operasjoner på boksen, så hvis det finnes muligheter for defrag må det i så fall ligge på menyene her.

Lenke til kommentar

vel kjører den windows? med ntfs? hvis den kjører en *nix variant med ext3 så er ikke defragmentering så farlig...

EDIT: Jeg ser etter å ha googlet litt at denne boksen kjører med ext3 og antagelig en eller annen linux variant. Defragmentering er mao ikke så interessant og denne eksperten føyer seg i rekken av de mange som kanskje ikke kan så mye likevel.

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar

Høyreklikk hjelper ikke, får ikke opp noen valg. Virker som defrag ikke er mulig mot denne boksen.

Årsaken til at jeg ønsket defrag var at det gikk veldig tregt å jobbe med de store råfilene mot Photoshop fra raid5, mye tregere enn fra en disk i pc-en. En fotokollega har raid5 koblet via usb og firewire og opplevde samme treghet. Han defragmenterte volumet og fikk langt raskere hastighet.

Nå har jeg tømt raid5-boksen for filer og skal prøve å konfiguere den på nytt. Jeg tok en firmware-oppdatering ETTER at jeg hadde ført over filene fra en disk i pc-en til raid5. I denne firmwaren står det at hastigheten skal bli langt raskere. Så nå får jeg se om det virker.

Takk for all respons!

Jan

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...