jarroo Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 hei her er kanskje en liten nøtt. er det mulig å defragmentere en raid 5 nettverksdisk? har hatt en ekspert her, men fant ikke ut av det. er det noen måte å lure maskinen til å tro at nettverksdisken er en lokal disk? takknemmelig for svar! mvh jan Lenke til kommentar
xcomiii Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Ja det er mulig og anbefalt på lik linje med enkle harddisker. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 din maskin kan umulig defragmentere en nettverksdisk, hvordan kan den vite noe om de fysiskte dataene til denne? den ser bare kataloger og filer over SMB protokollen. Hvorfor ikke gjøre det fra maskinen som faktisk deler ut sharet? Det er bare den som har tilgang til det fysiske filsystemet. Lenke til kommentar
jarroo Skrevet 25. september 2006 Forfatter Del Skrevet 25. september 2006 Er ikke noe datageni, kanskje noen kan si hvordan jeg gjør dette? har xp. raid-disken er en thecus N4100 jan din maskin kan umulig defragmentere en nettverksdisk, hvordan kan den vite noe om de fysiskte dataene til denne? den ser bare kataloger og filer over SMB protokollen. Hvorfor ikke gjøre det fra maskinen som faktisk deler ut sharet? Det er bare den som har tilgang til det fysiske filsystemet. 6937563[/snapback] Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Sett deg på maskinen som fysisk har diskene koblet i. Hvor har du montert disken? som en stasjon med en bokstav? Høyretrykk denne stasjonen og under tools el. finner du "defragmenter" el. Lenke til kommentar
Pengu Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Han har en Thecus N4100 som er en NAS-boks med sitt eget proprietære OS. Jeg lastet ned manualen, men fant ingeting om defragmentering. Så vidt jeg har skjønt følger det med en egen programvare for å konfigurere og gjøre forskjellige operasjoner på boksen, så hvis det finnes muligheter for defrag må det i så fall ligge på menyene her. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 (endret) vel kjører den windows? med ntfs? hvis den kjører en *nix variant med ext3 så er ikke defragmentering så farlig... EDIT: Jeg ser etter å ha googlet litt at denne boksen kjører med ext3 og antagelig en eller annen linux variant. Defragmentering er mao ikke så interessant og denne eksperten føyer seg i rekken av de mange som kanskje ikke kan så mye likevel. Endret 25. september 2006 av Torbjørn Lenke til kommentar
jarroo Skrevet 25. september 2006 Forfatter Del Skrevet 25. september 2006 Høyreklikk hjelper ikke, får ikke opp noen valg. Virker som defrag ikke er mulig mot denne boksen. Årsaken til at jeg ønsket defrag var at det gikk veldig tregt å jobbe med de store råfilene mot Photoshop fra raid5, mye tregere enn fra en disk i pc-en. En fotokollega har raid5 koblet via usb og firewire og opplevde samme treghet. Han defragmenterte volumet og fikk langt raskere hastighet. Nå har jeg tømt raid5-boksen for filer og skal prøve å konfiguere den på nytt. Jeg tok en firmware-oppdatering ETTER at jeg hadde ført over filene fra en disk i pc-en til raid5. I denne firmwaren står det at hastigheten skal bli langt raskere. Så nå får jeg se om det virker. Takk for all respons! Jan Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Dette er en nettverksoppkobling? Prøv å kopiere over en stor fil og prøv å måle hastigheten (ta tiden f.eks) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå