Apekatt78 Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 (endret) Lappene er snart spart og handelen er snart et faktum... Som den fugleinteresserte fotogutten jeg er, står jeg nå ovenfor en viktig besluttning. Tamron AF 200-500mm f/5-6.3 Di LD IF SP eller Sigma AF 50-500mm f/4-6.3 APO EX DG HSM ... Burde jeg kanskje sett på noen andre linser? Noen som har erfaringer med den ene eller andre av de linsene jeg har nevnt ovenfor? MVH Usikker Apekatt fra Trondheim... Endret 28. september 2006 av Apekatt78 Lenke til kommentar
Kigulu Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 læs denne tråd Jeg har haft 50-500 og har været glad for det. Men de billeder tamronen laver er også gode. Så det er lidt smag og behag. Noget andet er, at du til fugle ikke behøver zoom (jeg har lige rundet 23000 billeder og har kun et par gange zoomet ud, ellers har det været på 500 mm) Af samme grund er jeg lige skiftet til canon 400 mm f5,6 fordi fastoptik er skarpere (og lettere) Lenke til kommentar
Doogle Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 (endret) En kamerat av meg har Sigma sin 50-500 men (som du sikkert er klar over..) så er den stor og tung og noe man ikke bruker uten minst en monopod å hvile den på (ok, man kan håndholde den et minutt eller to hvis man har lyst til å bli støl dagen etterpå, men lykke til med å få 1/500 sek eller raskere lukkertid på 500mm (som du må ha for å få det nogenlunde skarpt håndholdt) med blender 6.3 hvis det er mørkere enn sollys ute ) En fast brennvidde med noe mer lysstyrke er kanskje å foretrekke hvis det er fugl/dyreliv du primært skal bruke den til, men skal du på ting som f.eks. motorstevner/idrett og sånn så er det jo greit å kunne variere brennvidden. Endret 25. september 2006 av Doogle Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Har bare testet Tamron 200-500 litt, men den virker som et solid og godt objektiv. Kunne faktisk skyte håndholdt i dagslys på full tele 500 mm (750 mm med Nikon D200) og få et skarpt bilde. Måtte konsentrere meg litt da. Men det er nesten helt nødvendig med stativ, selvsagt. Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Noen som kan gi meg en forklaring med dette med blenderåpningen på 500mm. Den er altså 6.3 men sigma har jukset slik at kamera vil kunne autofokusere? Men det fysiske hullet er fremdeles 6.3? Går også rundt å vurderer å kjøpe dette objektivet. Tar ikke bilder av fugler og dyr. Men litt allround ting.. Vet ikke om bruken kan forsvares! Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Noen som kan gi meg en forklaring med dette med blenderåpningen på 500mm. Den er altså 6.3 men sigma har jukset slik at kamera vil kunne autofokusere? Men det fysiske hullet er fremdeles 6.3? Går også rundt å vurderer å kjøpe dette objektivet. Tar ikke bilder av fugler og dyr. Men litt allround ting.. Vet ikke om bruken kan forsvares! 6938820[/snapback] Den vil vel kunne autofokusere ja.. Objektivet er veldig stort, så å drasse det rundt til alround bruk vil jeg ikke anbefale. Dette er et objektiv man kjøper hvis man ønsker å ta bilde av fugler og dyr, og kanskje fly etc. Lenke til kommentar
Rubyred Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Har meget god erfaring med Sigma 50-500mm. Overaskende god skarphet gjenom hele zoomområdet. Objektivet virker meget solid, med rask autofokus. Det er selvfølgelig tungt, men har tatt masse bilder på frihånd som har blitt skikkelig skarpe. Har testet det mot mitt Nikon 70-200 f:2,8 VR med TC-20 konverter, og syntes Sigma zoomen tok like skarpe bilder. Det er godt nok for meg. Anbefales Lenke til kommentar
Apekatt78 Skrevet 26. september 2006 Forfatter Del Skrevet 26. september 2006 Takk for svar folkens. Virker for meg som de fleste av dere mener jeg burde gå for Sigmaen eller alternativt et fast-objektiv i stede for Tamron. Ingen som har erfaringer med Tamron da? Er veldig interessert i å høre litt om den. MVH Apekatt fra Trondheim Lenke til kommentar
Marzo Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Jeg var også i tvil mellom tamron og sigma objetivet tidligere, men Bigman er den jeg har bestemt meg for igjennom flere anbefalinger fremfor tamron. For det første har bigmaen USM fokus som gir rask autofokus. For det andre har den et mye større brennvidde, noe som kan være kjekt om du tar bilder av fugler etc og har akutt behov for lavere brennvidde. Tamron har største blender 6.3, men har denne samme fiks som sigma med tanke på autofokus? Siden begge objektivene koster det samme nytt, er det beste valget Sigma! Men det ligger Tamron objektiv ute på bruktmarkedet som kan hjelpe på med valget.. Lenke til kommentar
Apekatt78 Skrevet 26. september 2006 Forfatter Del Skrevet 26. september 2006 Ja, jeg ser det er mange som heller mot Sigmaen ja. Når jeg leser hvordan de 2 objektivene gjør det i testen på http://www.photozone.de/8Reviews/index.html er jeg ikke sikker altså. Ser jo ut til at Tamron får bedre skår enn Sigma objektivet der iallefall... Men hva vet vel jeg... Jeg tenker da spesielt på ytelse ved eksponeringer ved 400-500mm. Ser Tamron objektivet går for 7999.- hos Japan Foto og Sigma går vell for et par lapper mer... Hmm Hadde satt stor pris på yttringer fra Tamron eiere også! MVH Apekatta fra Trondheim som fortsatt er i tvil... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå