Gå til innhold

Hjelp til ombygging av stasjonær til HTPC

Anbefalte innlegg

Hei..

Jeg har noen spørsmål angående bygging av en HTPC..

Har fått tilbud om hjemme-pc fra jobben, og kan kjøpe en billig stasjonær med en e6600 cpu, 3078 mb ram 533, gforce 7600 gs og atx hovedkort..

tenkte å kjøpe et htpc kabinett og bygge om pcen men lurer litt på skjermkortet..

ser at mange htpc-kabinett kommer med scart kontakter bak, men er litt usikker på skjermkortet jeg trenger for å bruke dette.. vil nødig kjøpe nytt skjermkort, men tven min har bare scart inngang og komponent inngang (hvis det er komponent som er s-video, høyre lyd og venstre lyd, er litt usikker)..

gforce 7600 gs har for øvrig dvi-i og hdtv utgang.. tenker også å bruke vista rc-1 på den, tror dere skjermkortet duger til det?

jeg har ikke hdtv..

noen som har en grei løsning som kan opplyse meg litt?

noe jeg burde vite som jeg absolutt ikke har tenkt på?

ellers noen som har noen anbefalinger på et HTPC kabinett? har gjerne litt god plass, men ikke monster-stort.. gjerne ikke så dyr prislapp heller :)

takker for svar

Endret av johnterje
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei..

Jeg har noen spørsmål angående bygging av en HTPC..

Har fått tilbud om hjemme-pc fra jobben, og kan kjøpe en billig stasjonær med en e6600 cpu, 3078 mb ram 533, radeon 7600 gs og atx hovedkort..

tenkte å kjøpe et htpc kabinett og bygge om pcen men lurer litt på skjermkortet..

ser at mange htpc-kabinett kommer med scart kontakter bak, men er litt usikker på skjermkortet jeg trenger for å bruke dette.. vil nødig kjøpe nytt skjermkort, men tven min har bare scart inngang og komponent inngang (hvis det er komponent som er s-video, høyre lyd og venstre lyd, er litt usikker)..

gforce 7600 gs har for øvrig dvi-i og hdtv utgang.. tenker også å bruke vista rc-1 på den, tror dere skjermkortet duger til det?

jeg har ikke hdtv..

noen som har en grei løsning som kan opplyse meg litt?

noe jeg burde vite som jeg absolutt ikke har tenkt på?

ellers noen som har noen anbefalinger på et HTPC kabinett? har gjerne litt god plass, men ikke monster-stort.. gjerne ikke så dyr prislapp heller :)

takker for svar

6937380[/snapback]

Jeg tror du må ha skrevet litt feil angående skjermkortet ditt.

Radeon er såvidt jeg vet noe ATI kaller GPU'ene sine, 7600 gs er et NVIDIA basert kort.

Gjetter på at det kanskje var GeForce 7600 gs du mente?

Ofte kommer disse kortene med en mini-Din utgang som du kan bruke for å koble til s-video inngangen på TV'en din, i noen tilfeller via en adapter. Jeg vet jo ikke om akkurat det kortet som står i din maskin har dette, men mener å ha sett at det er veldig vanlig. Kalles veldig ofte for TV-out.

Samme utgang kan også ofte brukes med en adapter for å koble til eventuelle komponent innganger på TV'en hvis den har det.

Komponentkomponent er ikke det samme som S-videos-video.

Kort sagt kan en kanskje si:

Komponent - tre kabler for video

s-video - 1 kabel med 4-pin mini-DINmini-din.

Ikke peiling på bra htpc kabinett for ATX kort, er selv litt på utkikk etter det (med en stille PSU).

Lenke til kommentar
hehe.. rettet på skjermkortet nederst i posten, men glemte øverst..

jeg har sjekket, og vet at kortet har 2 utganger, HDMI og DVI-I..

vet du eller noen andre om en adapter som gjør om en av disse til komponent eller scart? har ikke funnet noen.. :/

6940124[/snapback]

du har hørt om google ikke sant? :)

vel har søkt på "hdmi to component converter" for deg og funnet en butikk som selger en sånn converter

Den er skrekkelig dyr (193 euro), da må det være bedre å kjøpe et nytt skjermkort som kan levere component direkte om det er det du skal ha.

Gjetter på at de fleste sånne konvertere vil være dyre da du må konvertere et digitalt signal til et analogt og det må da være noe prosessering i en sånn boks.

Dersom dvi-i utgangen kan settes til å levere et analogt signal kan du sette på en dvi til vga adapter og da er du nærmere tror jeg.

Her har de en vga til component convertor, men du er jo fremdeles oppe i 100$ før frakt og toll/moms.

Hvis du finner en i norge så kanskje du er i mål, men du nærmer deg jo fort prisen på et nytt skjermkort.......

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...