Gå til innhold

Kamera med GenLock

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Veit ikkje kva prisklasse du tenkte på, men Canon XH G1 skal ha Genlock:

http://www.digit.no/wip4/detail.epl?id=97832

6937404[/snapback]

Takk for svaret.

Jeg skal i første omgang kartlegge hvilke alternativer som finnes, så jeg vil egentlig ha tak i alt fra billigst til dyrest. Jeg har funnet noen kameraet fra Canon, Sony, JVC og Panasonic. Er det noen andre produsenter jeg burde sjekke ut da? Veit du om det finnes noen andre alternativer for å sette klokka på et kamera?

Lenke til kommentar

Eg hadde so vidt høyrd om Genlock før eg las denne tråden, so det er ikkje det eg kan mest om. Andre løysingar har eg ikkje peiling på. Dei fire produsentane der er nok "dei fire store", kanskje med unnatak av dei aller høgaste prisklassane, der Arriflex og Thomson Viper er sterke konkurrentar (trur eg...). Det nye RED-kameraet som kjem kanskje til neste år ein gong skal ha noko liknande, og kan kanskje vurderast, om du har tid til å vente. Kameraet skal koste $17500USD utan objektiv, og so treng ein lagringsplass m.m. i tillegg. Les meir om kameraet på http://www.red.com/, DVXUser og litt på Wikipedia.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om det er noen der ute som kjenner til kameraer med GenLock funksjonalitet? Eventuelt noe annet som gjør det mulig å synkronisere klokka i kameraet mot en ekstern klokke.

6937236[/snapback]

Det er vel i grunn bare de store proffkameraene som har genlock inn.

Canons nye HDV kamera som ble nevnt her er vel det rimeligste nye kameraet på markedet som har Genlock muligheter.

Alternativet for å få låst et usync signal blir ofte å bruke en syncronizer, men de er ikke akkurat gratis de heller.

Hva skal du bruke dette til ?

Om den enheten du skal koble dette til her ref/sync/genlock inn kan du ofte jukse med å bruke signalet fra kameraet som sync inn på den andre enheten.

/Avo - lever av å løse slike problemer :roll:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Genlock brukes i utgangspunktet til å synke bilder fra flere kameraer når du klipper med mikser (analog). Nå til dags har de aller fleste miksere innebygget synkronisering (f.eks. live-klipping med dv-kameraer). Å ha samme tidskode på flere taper har (etter min erfaring fordeler og ulemper, for det meste ulemper. Når du klipper kan du uansett ikke stirre deg blind på tall, da er det bildet som bestemmer når du kan klippe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...