Aetius Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Fujis semiproffe speilrefleks med Nikon-fatning S3 pro har endelig fått en etterfølger: S5 Pro vil i følge Fuji være tilgjengelig i begynnelsen av 2007. Les mer Lenke til kommentar
dags Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 For dem av oss som tar seg tid til fotografering på den litt mer artistiske måten og ikke har for stort hastverk, tror jeg S5 kan være interessant. Fujifilm briljerer med fargegjengivelsen, kontrast og dynamiskomfang, noe både S2 og S3 viste. Potensial for så vel kraft som tilbakeholdenhet slik de analoge filmene Velvia kontra Provia viste. Internasjonalt ser jeg at mange velger Fujifilm til bla. bryllups- og portrett fotografering. Nikor har dessuten briljert med kvalitetsoptikk i generasjoner. Gleder meg til å se de første bildene. -Men hvor ble det av S4? Lenke til kommentar
Slettet konto Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Om dette er i nærheten av hva det lover, er det absolutt et steg i riktig retning. Problemet i dag er ikke antall megapiksler, men den mangel på dynamisk omfang som de aller fleste kameraer sliter med. Ser absolutt på dette som et alternativ til D200, selv om den sikkert blir en del dyrere, når jeg skal oppgradere på nyåret. Selvfølgelig om den holder hva den lover. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Det skal bli svært interessant å se hva Fuji får til nå. Se bare hva Fuji sitt kompaktkamera F30, har å stille opp mot et speilrefleks... OBS! Et speilreflekskamera leverer ikke ferdige bilder. Med etterbehandling leverer nok D50 et noe annet resultat. Men imponerende er i alle fall Fuji F30. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 S5 blir svært interessant. Selve kamerahuset ser ut som en kopi av D200. Nikon optikk og teknikk, men med Fujifilms bildesensor tror jeg er en vinneroppskrift. Artig. Lenke til kommentar
ovrebekk Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Hvorfor får ikke Nikon fuji til å lage sensorer for seg istedet for Sony? Fuji hadde kanskje tapt litt på salg av kameraer, men burde tatt det igjen på økt salg av sensorer. Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Tja, Fuji vil kanskje holde sin teknologi for seg selv, mens Sony tilbyr sine tjenester til alle som vil ha? Bildebrikken (sensoren) er jo bare en del av teknologien, elektronikken rundt brikken er også viktig. Spennende blir det i alle fall å følge utviklingen. Lenke til kommentar
Republic3D Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Hadde vært artig å prøvd en Fujifilm S5 og en Nikon D200 med lik optikk, feks en 50 mm f.14 i en ukes tid. Tatt masse bilder av alt mulig, altid et bilde med hvert kamera av samme motiv på samme innstillinger. Da kunne man virkelig studert forskjeller, i og med at begge kameraene er veldig like ser man bort ifra bildesensoren. Lenke til kommentar
dags Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Fujifilm S5 skal lages i et Nikon D200 hus. Slik følger de tradisjonen. S3 ble til i et F/N80. Ikke for det. Fujifilm har jo tidligere også bygget egne hus og hus for eksempel Hasselblad. Fujifilm har også fått til bra kompaktkamera som F10, F30 S7000 og S9500. Så litt om S5: Bildesensoren ser ut til å være en foredling av den som sitter i S3, men bortsett fra nytt filter vet vi ikke så mye mer enn at den blir på 6 +6 Mpix. Med et Bayermønster utgjør totalen ikke mer enn 6 Mpix, slik tilfellet også var med S3. Dette trenger dog ikke være noen ulempe. Store sensorer (phosphosites) har evne til å gi mindre støy å således klarere bilder med høyere ISO. Jeg håper også den nye prosessoren vil hjelpe på bildekvaliteten. Jeg tror helt sikkert dynamikken og spennet i farger, kontrast og eksponering blir bedre. Så langt jeg kjenner til i dag er det bare S3 som virkelig kan gjengi de ulike valørene i hvitt på hvitt og ”ekte” hudtoner. Interessant er det også at Fuji legger inn ”simulering” av tre kjente filmtyper. Til portrett fotografering tror jeg ikke man finner så mange bedre alternativer, men vil naturfotografen i like stor grad bli fornøyd, eller vil vedkommende heller velge den tilsynelatende bedre oppløsningen i Nikon D200. (Noen vil nok fortsette å se på denne som originalen, selv om det egentlig er snakk om to ganske forskjellige kamera rent bildemessig.) Det blir i hvert fall spennende å se resultatet en gang på nyåret. Lurer på hva prisen blir? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg