Gå til innhold

Hvordan blir jeg Brannmann?

Poor Leno

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg går nå på idrettslinja, VK1. Den siste tiden har jeg tenkt tanken på å bli brannmann, og lysten blir bare større jo mer jeg tenker på det..!

Jeg har hørt at man må ha en toårig yrkesfaglig utdannelse før man kan starte som brannmannaspirant.

Jeg har også hørt at det går ann å søke om å bli brannmannslærling, eller noe lignende. Er det noen som har hørt noe om dette?

Leno :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du må gå på norsk brannskole :)

http://www.nbsk.no/

6937148[/snapback]

Det har ingenting med å "bli" brannmann å gjøre, det eneste som finnes er aspirant og når man er aspirant blir man og kurset via NBSK. Men for å bli aspirant må man kontakte det lokale brannvesenet å høre om de har noe ledig. Men minimumskravenene veldig mange steder nå er klasse B og C sertifikat, gjerne og med utrykningskjøretøyer, at man bor OG arbeider/studerer i umiddelbar nærhet av brannstasjonen.

Snakker man samtidig og om fulltidsbrannvesen så gjelder de overnevne krav, samt minimumsalder på 22, forruten enda tyngre krav.

Endret av Ueland
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Hehe.. HAr tenkt tanken! Tror nok jeg tar et kurs rettet mot en evventuell brannmannkarriere i løpet av tjensesten. Men jeg skal ikke ha noe sløv militærtjeneste, nei! Her skal det jobbes =D

7004933[/snapback]

En venn av meg satt som brannvakt oppe i bodø inne i en hule i fjellet, uten mobildekning. Der var det sånn at hvis noe skulle brenne, var det så konfidensielt at visse plasser fikk dem ikke lov til å gå inn. Så der fikk det bare brenne ned.

Så han hadde etter rekruttperioden tjenestetid bestående av å sitte på ræva og se på svisj, sove, se på svisj, sove, se på svisj.

MEN han har brannkurs og slikt i baklommen han kan slenge på bordet hvis han skulle søke på en stilling da :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...