b-duvaland Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Quote: Den 2002-11-04 02:43, skrev DrDoogie:not important Quote: Den 2002-11-04 02:43, skrev DrDoogie:Fascinerende aa se psykologien bak historie-forfalskning i praksis.Fordi M$ har oekonomisk suksess, saa tror du tydeligvis at de har bidratt vesentlig til utviklingen av "data".Kan du fortelle litt mer om hva du mener M$ har gjort for godt for forbrukerne? *lener seg fremover med stivt Hannibal Lector - blikk og stirrer* De har klart å gjøre det slik at alle og enhver kan bruke en pc i dag, enkelt og reit - resten vet du. Kan ikke du heller fortelle hva f.eks Linuxfolkene har gjort som er så fantastisk? Hvilke nyvinnger de har funnet på. Hvorfor skal Ola Nordmann/Joe Average bruke Linux fremfor Windows XP som desktop OS i dag ? Jeg ser forresten ingenting som stopper de, gjør du? Quote: Hm. Hvis man "har kontrollen", hvilken interesse har man da av aa utvikle nye ting?"Faa det ut til massene"? Kan du utdype hva "det" er for noe? Virus? Det var ment som et eksempel. Så du mener det heller er bedre å ha 1098 forskjellige os der ute, uten mål og mening ? Lenke til kommentar
StudInc Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Quote: Den 2002-11-04 02:14, skrev b-duvaland:Istedet for å klage på MS, hva med å heller komme med noe positivt om Linux? Linuxfolk kan en ting - og det er å klage. Slik jeg ser det er Linux venstresiden i norsk politikk, mens Windows er høyresiden. Slik som i politikken gjør ikke venstresiden annet enn å klage, uten å komme med konstruktive løsninger/ideer selv. Hva er det som gjør linux så spesielt da? De kopierer jo bare windows. Lindows anyone? Tåpelig spør du meg, og se på alle de vindusbehandlerne som er kopiert av explorer. eh... var vel mac som var først ute med GUI.... dessuten er det vel ikkje så mange måter å behandle vinduer på??? Quote: Nei, hadde linux vært så bra så hadde flere brukt det, men som desktop-OS er det ubrukelig etter min mening, og det blir bare for de "røde" entusiastene. problemet er vel ikkje linux, men at dei store programleverndørane ikkje leverer programmene sine til denne plattformen..... lite vits med OS utan program.... Quote: Hadde ikke det vært for MS, hadde det skjedd null og niks i dataverdenen. Noen må ha styringen/kontrollen og utvikle nye ting, gjøre det enkelt, og få det ut til massene, enkelt og greit. kanskje dumt at styringen ligg i hendene på kapitalistane i M$??? er vel ikkje M$ som er mest nyskapande i dataverdenen... windows er vel kanskje ikkje enkelt når du må hente og installere oppdateringer hele tiden, eller når det dukkar opp ein blåskjerm med ein uforståeleg feilmelding... M$ er bra på ein ting, og det er brukarvennlighet.. DERFOR er det elendig sikkerhet i M$-program... alt skal være så "enkelt"... trur M$-fansen bør lese dette: http://folk.uio.no/gisle/essay/ms05.html viss du skal blande inn politikk er det typisk høgresida å seie at alle andre kopierer dei :wink: (er verken rød eller blå, sidan det er byråkratane som styrer norge :sad: ) Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Quote: Den 2002-11-04 03:06, skrev b-duvaland:De har klart å gjøre det slik at alle og enhver kan bruke en pc i dag, enkelt og reit - resten vet du. Interessant argumentering - dette maa jeg og proeve! :smile: Quote: Kan ikke du heller fortelle hva f.eks Linuxfolkene har gjort som er så fantastisk? Hvilke nyvinnger de har funnet på. Hvorfor skal Ola Nordmann/Joe Average bruke Linux fremfor Windows XP som desktop OS i dag ? Jo, altsaa, de har klart aa gjoere det slik at alle og enhver kan bruke en pc idag. Dette er enkelt og greit, og saa vet du resten. Quote: Så du mener det heller er bedre å ha 1098 forskjellige os der ute, uten mål og mening ? POSIX er en standard. Programmer skrevet under denne standarden kan kjoere under OS2, WinNT-versjoner, Unix-versjoner, og litt til. Videre har man Java som et eksempel paa bytekode og virtuelle maskiner, hvor et standard spraak kan delvis kompileres og kjoere paa forskjellige maskiner. Protokoller for kommunikasjon er jo ogsaa standardisert - eksempelvis TCP/IP, som masse forskjellige maskiner kan bruke. Frister aa ramse opp mer her, men det er vel ikke saa viktig. Poenget er at vi lever ikke lenger paa 60-tallet, hvor forskjellige datamaskiner ikke kunne brukes isammen. Saa hvordan du kan forestille deg at operativ-systemer som ikke kommer ifra M$ er "uten maal og mening" er jeg svaert interessert i aa hoere mer om. Lenke til kommentar
StudInc Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Quote: De har klart å gjøre det slik at alle og enhver kan bruke en pc i dag, enkelt og reit - resten vet du. Kan ikke du heller fortelle hva f.eks Linuxfolkene har gjort som er så fantastisk? Hvilke nyvinnger de har funnet på. Hvorfor skal Ola Nordmann/Joe Average bruke Linux fremfor Windows XP som desktop OS i dag ? Jeg ser forresten ingenting som stopper de, gjør du? kven er alle?? dei som har masse pengar?? kostar ein del med winXP og office.... linux-folk har laga eit OS som er gratis, sikkert og stabilt! etterkvart som hw-produsentane har merka dette er det kommet drivarar slik at installasjonen er "piece-of-cake" samanlikna med for tre år sidan... snart vil sw-produsentane gjere det samme, og komme med program til linux-plattformen :wink: gledar meg!! dessutan har linux-folket laga eit ÅPENT system, som alle kan studere, kritisere og fikse!! dette i motsetning til det windows som er properitært og lukka... folk brukar ikkje linux fordi programmene som dei brukar ikkje finst for linux (enda) :sad: Lenke til kommentar
b-duvaland Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Joda Drdoogie, men du svarte jo ikke på spm. mitt. Jeg syntes Linux er tungvindt og bruke, og det er gammeldags, for meg er Windows det perfekte OS, det gjør alt det jeg krever, er helt stabilt og jeg har til nå aldri hatt problemer med det. Hvorfor skal jeg da bruke 'nix ? De store programvareselskapene lager ikke programvare til linux, fordi de vil jo tjene penger. Linuxfolkene vil jo ha alt gratis, og de jeg har snakket med er jo imot akkurat det der, om Corel f.eks lager en stor programpakke til Linux, vil de ha det gratis. Poenget er at hva skal Corel tjene penger på da? Skjønner heller ikke hvordan noen skulle gidde å utvikle programvare - gratis. (Tenker da self. ikke på hobbycodere, men store selskap. Adobe, Microsoft, Corel, IBM, Sun ???). Lenke til kommentar
SnowDOG_ Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Yup! Tanken er fin om at det skal være gratis men det går rett og slett ikke. Uansett litt pussig at folk hater MS fordi hadde det ikke vært MS hadde det vært en annen. Takk bill gates for windows! Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 EDIT: Greit. Du har helt rett. [ Denne Melding var redigert av: DrDoogie på 2002-11-04 06:37 ] Lenke til kommentar
b-duvaland Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Jeg liker ikke holdningen din Drdoogie, ser ikke noe poeng i å fortsette en debatt med deg, når du har en slik innstilling. Hvis du hadde lest innlegget mitt, så sa jeg ikke det. Det jeg sa var at Linuxfolket er vant med gratis ting, og de jeg har pratet med er ikke villig til å betale for programvaren, det er en av hovedgrunnene til at de bruker linux nemlig. Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Quote: Den 2002-11-04 02:14, skrev b-duvaland:Slik jeg ser det er Linux venstresiden i norsk politikk, mens Windows er høyresiden. Slik som i politikken gjør ikke venstresiden annet enn å klage, uten å komme med konstruktive løsninger/ideer selv. Synes det er for drøyt å sette folk i bås som sosialister fordi de ikke logrer for MS. Det finnes folk på høyresiden i politikken som er opptatt av frie markeder, og ikke minst individuell frihet, og da er det naturlig å være skeptisk til MS, som kjemper mot begge deler. Edit: skrivefeil [ Denne Melding var redigert av: AlexK på 2002-11-04 11:49 ] Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Quote: Den 2002-11-03 20:30, skrev Afseth: Quote: Den 2002-11-02 19:05, skrev StudInc: trur du M$/INTEL/AMD gidder å bruke milliarder for å utvikle noko slikt for å hindre dette??? Smart du.... Dessuten kan du hindre brukerene å installere program ved å sette rettigheter for dei i gblant anna win2000... Tja... spørsmålet er vel om de i det hele tatt får lov til å implementere noe slikt? Eller om de tør? MS sliter jo i retten om dagen. De sliter vel ikke nevneverdig nå lenger. Så vidt jeg vet, har de inngått forlik. Bush-regjeringen er heller ikke så opptatt av reell konkurranse som Clinton-regjeringen, de er mer opptatt av å tekkes storselskapene som sponset valgkampen deres. Quote: Quote: All informasjon om korleis ein slik hack fungerer vert rekna som terror i følge DMCA! Lykke til! Nja, har ikke tenke å hacke selv, så jeg bryr meg egentlig ikke. En fantastisk holdning. Fordi det ikke (i første omgang) går direkte ut over deg selv, bryr du deg ikke. Et lite Øverland-sitat hvisker i bakhodet mitt... Apropos sitater, kanskje du (og en del amerikanske politikere) burde tenke litt på dette (tenk "Trusted computing"/Palladium): "They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety deserve neither liberty nor safety." - Benjamin Franklin Lenke til kommentar
LeD Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Quote: Den 2002-11-04 04:39, skrev b-duvaland:Jeg syntes Linux er tungvindt og bruke, og det er gammeldags, for meg er Windows det perfekte OS, det gjør alt det jeg krever, er helt stabilt og jeg har til nå aldri hatt problemer med det. Hvorfor skal jeg da bruke 'nix ? Og dessuten får du en ekkel, kvalmende følelse ved å ikke betale for programvare? Prisen betyr jo mye (dersom du ikke allerede bruker Windows "gratis"). For bedrifter kan dette ha stor betydning. Hva er det som er tungvint og gammeldags med Linux? Det er kanskje litt ekkelt at du kan velge og bestemme ting selv? Du kan gjerne få fargerik desktop med dobbelklikking og wizarder og startknapp hvis du vil det. Selvsagt tar det tid å venne seg til et nytt system, spesielt etter mange år med bruk av et system som har som hovedmål å gjøre dette så vanskelig som mulig for deg. Jeg angrer ikke på at jeg gikk over til Linux, selv om jeg var "fornøyd" med Windows. Hvordan kan du forresten vite hvor "fornøyd" du er når du ikke har prøvd noen alternativer? (Og "prøve" er mer enn å installere RedHat en helg og så kaste det fordi startknappen var en fot.) Quote: De store programvareselskapene lager ikke programvare til linux, fordi de vil jo tjene penger. Jeg tror du sitter i Microsoftstolen din og ser på alle Linuxbrukere som hackende nerder. Da er det på tide å løfte på XP-rompa og ta en titt ut av vinduet. Flere og flere bedrifter både bruker Linux og utvikler programvare for Linux. Oracle (verdens største innen databaseprogramvare, nr 2 i softwareverdenen etter MS) satser tungt på Linux. IBM bruker mye penger på sponsing av fri programvare. (Ja, de betaler folk som lager "gratis" programmer!) Quote: Skjønner heller ikke hvordan noen skulle gidde å utvikle programvare - gratis. Det finnes altså ingen andre måter å tjene penger på programvare enn å selge "lisenser"? Da er det på tide å tenke litt igjen. Det finnes mange som tjener mer penger enn du noen gang kommer til å gjøre på utvikling av programvare som de gir bort. Hvordan er det mulig? LeD Lenke til kommentar
Black Star Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Quote: Quote: Quote: All informasjon om korleis ein slik hack fungerer vert rekna som terror i følge DMCA! Lykke til! Nja, har ikke tenke å hacke selv, så jeg bryr meg egentlig ikke. En fantastisk holdning. Fordi det ikke (i første omgang) går direkte ut over deg selv, bryr du deg ikke. Et lite Øverland-sitat hvisker i bakhodet mitt... Hallooo... så fordi jeg ikke har tenkt å gjøre noe ulovlig så er jeg sjølopptatt? Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Quote: Den 2002-11-04 19:48, skrev Afseth: Quote: Quote: Nja, har ikke tenke å hacke selv, så jeg bryr meg egentlig ikke. En fantastisk holdning. Fordi det ikke (i første omgang) går direkte ut over deg selv, bryr du deg ikke. Et lite Øverland-sitat hvisker i bakhodet mitt... Hallooo... så fordi jeg ikke har tenkt å gjøre noe ulovlig så er jeg sjølopptatt? Hack betyr så vidt jeg fikk med meg i dette tilfellet å omgå et system som har blitt presset på deg, loven har ikke alltid rett. Lenke til kommentar
AlexK Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Quote: Den 2002-11-04 19:48, skrev Afseth:Hallooo... så fordi jeg ikke har tenkt å gjøre noe ulovlig så er jeg sjølopptatt? Nå tar du det fullstendig ut av konteksten, som var som følger: Man diskuterte Palladium, et system designet for å frata folk grunnleggende friheter til fordel for monopolselskapenes/myndighetenes interesser - et system som er planlagt snikinnført ved hjelp av forlokkende løfter om en sikrere datahverdag. Du mente da at man sikkert ville finne en hack til dette systemet. Da du ble informert om at den som prøvde å hacke det - i et forsøk på å sikre din og min frihet til å bruke datamaskiner slik vi vil, uten overvåkning og kontroll - blir ansett som terrorist, og kan dømmes deretter, slang du ut av deg at det ikke var ditt problem. Jeg vil si at dette vitner om en ganske kortsiktig tankegang, kanskje mer bevisstløs enn egoistisk. Lenke til kommentar
klingtai Skrevet 4. november 2002 Del Skrevet 4. november 2002 Quote: Den 2002-11-04 14:08, skrev LeD:Jeg tror du sitter i Microsoftstolen din og ser på alle Linuxbrukere som hackende nerder. Da er det på tide å løfte på XP-rompa og ta en titt ut av vinduet(tm). Flere og flere bedrifter både bruker Linux og utvikler programvare for Linux. Oracle (verdens største innen databaseprogramvare, nr 2 i softwareverdenen etter MS) satser tungt på Linux. IBM bruker mye penger på sponsing av fri programvare. (Ja, de betaler folk som lager "gratis" programmer!) Og de pengene som IBM sponset Linux med i år 2000 (var det vel?), har de faktisk tjent inn igjen for lenge siden. Noe å tenke på, for de som tror det ikke går an å tjene penger på Linux? runmad Lenke til kommentar
Calm Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 Jeg er ganske sikker på at utviklingen av PC-software ville gått sin gang uten MS. Det er jo ikke verre enn at noen andre ville gjort det! Bill Gates har jo tross alt ikke vært den eneste med visjoner! Som svar til det folk sier om at MS har "kopiert" andre og motsatt, så må jeg jo si NATRULIGVIS! Det er jo umulig å være 100% nyskapende i denne verden da! Bruken av ikoner og viduer er jo utrolig smart! Hvorfor skulle ikke MS bygge sin programvare på disse geniale "grunnstenene"? Hva skulle de ellers gjort? Mange av de funksjonen MS har implementert i Windows de siste årene er jo smarte... baksiden er jo det monopolet de har bygget seg opp, som hindrer andres ideer og nytenkning i å nå frem, eller i det hele tatt å oppstå! MS har tjent vanvittige summer på sitt OS og sin programvare, så spørmålet man må stille seg er jo hva f*** de har fått til for disse sinnsyke summene? I så måte er Windows et ganske dårlig produkt! Pengene har gått dem til hodet! De har blitt kontrollfriker og grådige! Tenk hva idealistiske programmerere kunne fått til med bare brøkdelen av det de har dratt inn? Det er jo faktisk helt sinnsykt å selge et produkt for så mange penger som IKKE fungerer riktig! Det er vel nesten bare i PC-verdenen slikt går ann! [edit] legger til følgende: Nå skal det sies at jeg kjører Windows 2000 über-stabilt, og har gjort det en stund! Windows 2000 er et stabilt OS, men det krever litt erfaring og den rette kunnskapen (da mener jeg i forhold til hvem-som-helst-brukeren som noen nevner her, sier ikke at jeg er noe geni altså :smile: ) for å kjøre det riktig! [ Denne Melding var redigert av: Calm på 2002-11-05 01:42 ] Lenke til kommentar
DrDoogie Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 Quote: Den 2002-11-05 01:34, skrev Calm:...[edit] legger til følgende:Nå skal det sies at jeg kjører Windows 2000 über-stabilt, og har gjort det en stund! Windows 2000 er et stabilt OS, men det krever litt erfaring og den rette kunnskapen (da mener jeg i forhold til hvem-som-helst-brukeren som noen nevner her, sier ikke at jeg er noe geni altså :smile: ) for å kjøre det riktig!<font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: Calm på 2002-11-05 01:42 ]</font> Hvis jeg faar komme med to innskudd: 1. AA si at Windows kjoerer stabilt paa nettopp sin egen maskin, fordi man har "litt erfaring og den rette kunnskapen", blir aa trekke logikken rundt "det er brukerens feil at windows krasjer, fordi hun installerer programmer paa det" for langt. Jeg vil hevde at det er mer en tilfeldighet at noen har problemer med windows, enn at folk som ikke opplever krasj er gode system administratorer / whatever. 2. La oss ikke trekke spoersmaalet om stabilitet inn i diskusjonen. Dette er et spoersmaal om smak og behag, noen liker "core dumps" og andre liker "illegal operations". Lenke til kommentar
b-duvaland Skrevet 5. november 2002 Del Skrevet 5. november 2002 Du har mange gode poenger LeD, og det er jo kjekt at Linux også eksisterer, slik at ikke Microsoft har fullstendig monopol. Men for meg passer Microsoft best, av mange grunner. Du nevnte også pris, jeg gav tusen kroner for min XP versjon, det er ikke mye syntes jeg, når jeg bruker tusenvis av kroner i året på komponenter osv. Neste gang blir vel Longhorn, om noen år, og det blir sikkert til rundt tusen kroner også. Lenke til kommentar
Akelbee Skrevet 6. november 2002 Del Skrevet 6. november 2002 Quote: Den 2002-11-02 17:48, skrev Akelbee:Hva er det - helt konkret angitt -- MS har bidratt med f.eks. de siste 5-10 årene (som var den tidsperioden noen meneer vi ville ligget bakover i leksa uten MS)? Og etter noen dagers reisefravær, kan jeg nok en gang bare konstatere (som vanlig) at disse ignorantene som heveder at verden hadde stått stille (eller gått under) uten MS, ikke kommer opp med et eneste konkret argument for den historieløse påstanden som de titt og ofte fremsetter her i forumet. En ting er at hele denne bøttegjengen i bunnen har et historiesyn som er fullstendig statisk -- ta bort et element, og ingen ting annet forandrer seg! Det andre er at de ikke klarer å se et så enkelt faktum at driftsikre og brukervennlige PCer eksisterte før Windows kom på banen. Det tredje er at man ikke klarer å se at svært mange (for ikke å si de fleste?) av verdens eksisterende standarder har blitt til nettopp uten at det var en gigant som dikterte det hele på egne vilkår, men i et samarbeid mellom flere som ser egeninteressen av å lage noe som har felles bruker-nytte. Se på ISO-standarder, EEEI, W3C-standarder. UnitedLinux for å nevne noen av de som er mest relevante for data -- og se at riktignok kan produktet til en dominierende markedsaktør ligge under en god del av dem, men mye er rent komitearbeid -- og der hvor utgangspunktet er en "de facto" standard blir den dokumentert for almenheten og videreutviklet i fellesskap. Det fjerde er at man nok en gang sporer av debatten med å diskuttere for eller mot Linux osv. Og til slutt gjentar jeg meg selv (fordi det er nødvendig): Bruk litt tid på å sette deg inn i hva Palladium/TCPA innebærer og hva Digital millennium Copyright Act faktisk er for noe. Disse elementene er ikke bare tankespinn, men helt konkrete lover og standarder som er i sving. Gjør så et lite forsøk på å se hvor disse initiativene kan føre verden hen. (Er det noe du seriøst lurer på, kan du bare spørre her i forumet -- jeg tror du kan regne med et skikkelig svar.) Se dere tilbake i historien: Ser dere at det har blitt bygget store imperier med omfattende kontrollmekanismer som f.eks. Romerriket og det fortsatt eksisterende Kina. Er det i et historisk lys som skulle tilsi at nye imperier og kontrollstrukturer fortsatt kan bli etablert, om nødvendig med teknikkens hjelp? Er det lettere å få til dette for et stort dominerende teknolgi-selskap støttet av ledelsen i verdens eneste super-makt, enn i et åpent mer demokratisk styrt teknologi-regime? Kan det hende at du er med å legge tilrette for et nytt kontroll-imperium hvis det eneste du nå gjør er er å leke kjempefornøyd med det ny super-dupre-mega-stasjy-3D-spillet ditt, og forøvrig sitter stille og lar alt skje rundt deg uten at du utøver noen motmakt mot de som vil øke kontrollen? For det er utvilsomtnoen som vil ha mer kontroll over deg -- de sier det selv, f.eks. (tilfeldig valgt) både Microsoft og amerikanske sikkerhets- myndigheter. Kan det være et fornuftig bidrag til den historiske utviklingen og støtte opp under overgang til en åpen, demokratisk utvikling av den grunnleggende data-infrastruktur i samfunnet (herunder de mest vanlige desktop-applikasjonene)?? (Og når du skal svare må du forlenge perspektivet ditt litt lenger enn til å se hvilken desktop-pakke du ønsker deg under juletreet i 2002.) Kan det det???????? Svar nå, for om kort tid kan det være for sent å svare . Sover du i timen nå kan du ikke si at den som sover synder ikke -- det er den som sover nå som er den verste synderen! PS. Dette er ikke noe venstreving-innlegg. Jeg har i alle år stemt Høyre og fortsetter med det. PPS. Og dette er heller ikke et barnslig forsøk på prøve å sikre meg at jeg kan fortsette å tyvkopiere opphavsrett-beskyttet materiale. (Jeg har ikke tyvkopiert noe annet enn MS-programmer -- som en politisk nødvendig handling -- og har ikke tenkt å fortsette med den engang.) PPPS. Og hvis du tviler på at MS og Det Hvite Hus forener krefter, så kan du lure på hvordan det er mulig for presidentembete i USA å publisere en rapport om data-sikkerhet og sårbarhet, uten med ett ord å nevne alle de sikkerhetsproblemene som er forårsaket av det mest utbredte operativsystemet?! Lenke til kommentar
Linuxguru Skrevet 10. november 2002 Del Skrevet 10. november 2002 Hvorfor i alle dager blir bestandig *nix'er sammenlignet med kommunisme og venstresiden i politikken, mens MS Windows liksom er høyresiden?! Dette er jo helt snudd på hodet! Er det jo noe som virkelig er anti-amerikansk, så er det jo MS Windows! De fryder jo seg over at de kan kontrollere massene, og vet hva som er best for deg - og samtidig ønsker de å slå ned på enhver tanke som ikke sammenfaller med MS sitt syn. Og får de alle til å bli like, så har de virkelig nådd målet sitt: Verdensherredømme. Synes dette lukter kommunisme på lang vei jeg... *nix derimot, og spesielt open-source bevegelsen, inspirerer til et fritt marked, der alle har mulighet til å konkurrere mot hverandre på like premisser - og der de beste løsningene til enhver tid vil tvinge seg frem! Det er jo dette som virkelig er grunnideene i "The American Dream!" Så de som påstår at MS Windows er ur-amerikansk og sammenligner det med høyresiden i politikken, beviser nok en gang sitt manglende historiske perspektiv. Jeg er derimot enig med 1 av dere pro-MS tilhengere så langt: Microsoft er flinke! Sabla flinke! Men ikke flinke i det dere nødvendigvis tror. Nei, de er flinke til å skape inntrykk av at "ting skal være slik". De har rett og slett prestert genistreken med å få forbrukeren til å *akseptere* alle feil og mangler i Windows som "features" !!! Jeg må bare le meg skakk når noen sier at Windows er så stabilt, bare du ikke installerer masse drittprogrammer - "for det er jo de som gjør Windows ustabil." Da har du virkelig misforstått hensikten med et godt designet OS. Og nei, jeg sier absolutt ikke at f.eks. Linux er løsningen på alle verdens problemer. Jeg tror ikke at det finnes noe slikt som et perfekt OS. Og når alt kommer til alt, så irriterer OSet GNU/Linux meg. MEN: MS Windows irriterer meg eksponensielt mye mer!! Faktisk er det pr.idag så ille at hvis jeg uheldigvis skal gjøre noe fornuftig på en MS Windows maskin (les: annet enn spill), så føler jeg meg helt handicappet. Så overlegen og enkel - både mtp tekniske designen og brukervennligheten - er GNU/Linux sammenlignet med Windows. Og skal vi diskutere brukervennlighet, så må vi ha premisser for hvordan man definerer brukervennlighet. Å ha et OS som forsøker å tenke for deg - og samtidig gjør denne jobben utrolig dårlig - det kaller jeg knapt brukervennlig. Brukervennlighet for meg er 100% kontroll. Men smaken er som baken... Vil dere bli "stupified" hver dag av deres OS, be my guest :smile: Nei, gjør som meg: Løp ut i butikken og kjøp MS XBox! (Koster bare 1690,- på Elkjøp nå med spillene Halo og Dead or Alive 3!) Så kanskje vi kan overbevise MS om at framtiden deres ligger i å utvikle spill og spillbokser, så kan de la andre som forstår seg på hvordan et OS bør fungere, gjøre den jobben. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå