Gå til innhold

Grunnleggende innføring i FL Studio

Cuneax

Anbefalte innlegg

• 4 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har 4 forskjellige stemmer fra en MIDI-fil som ikke stemmer helt med takta. Altså ikke synkronisert korrekt med åttendedelene i sangen. Bassen kommer f.eks. noen tidelssekund før vokalen for hver gang bassen bytter tone. Problemet er at den ikke kommer AKKURAT 0,2 sekunder før vokalen hver gang (da hadde jeg bare merket hele basstemma, og forsøvet den 0,2 sekunder bortover).

èn tone kommer den en åttendedel for tidlig, andre ganger er den litt på etterkant.

Det jeg lurer på: Finnes det en funksjon i FL Studio (eller i et tilleggsprogram) som får notene til å plassere seg på den nærmeste åttendedelen?

For eksempel å få notene avbildet under...

post-77163-1204466057_thumb.jpg

...til å bli sånn cirka slik...

post-77163-1204466082_thumb.jpg

...ved hjelp av noen få tastetrykk? (Merk at når tonen slutter ikke er så viktig, det går ann å fikse ved hjelp av Legato-funksjonen. Det som er viktig er som sagt når tonene begynner.)

En slik funksjon hadde i alle fall hvert enDel (med stor D) enklere enn å manuelt justere hver [settinnbanneordher] note. Noe jeg gikk lei av halveis gjennom pianostemma :)

For de som skulle være interesserte, så skal jeg lage en remix av Beatles' Yesterday. Kanskje.

Edit: Løst her

(Uferdig Yesterdaysang her)

Endret av BorN
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Hvorfor hører jeg ikke den første tonen på instrumentet (melodien) på låten når jeg bruker f.eks. Legacy Cell-synthen? Hører første tonen når alt loopes, men ikke første gang jeg spiller sekvensen. Litt irriterende nå man vil høre partier hyppig omigjen og "justere" harmonien...

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
Hvorfor hører jeg ikke den første tonen på instrumentet (melodien) på låten når jeg bruker f.eks. Legacy Cell-synthen? Hører første tonen når alt loopes, men ikke første gang jeg spiller sekvensen. Litt irriterende nå man vil høre partier hyppig omigjen og "justere" harmonien...

Vet dette svaret kommer seint men leste tråden først nå. Du må nok gå inn i audio settings og slå av "reset plugins on transport"

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...
  • 2 uker senere...

Åja, eg leste ikkje så langt - ein heller vanleg problemstilling her på forumet antek eg! Beklager det, men la oss sjå positivt på det; begge får opp postcounten ytterligare!

Nei men frå spøk til revolver - veldig fin tråd. Velskreven og nyttig som oppslagsverk. Eg føler eg "kan" FL Studio, men ikkje i detalj for å seie det slik. Så dette er ein nyttig ressurs og godt oppslagsverk. Takk. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Om man drar en lyd til å erstatte kick'en (den som er der ved oppstart), hvordan kan jeg bytte tilbake til den kicken igjen? Hvor finner jeg de "standard" instrumentene/lydene. Altså, de fire standard'ene.

Og linker til hvor jeg kan skaffe mere instrumenter/lyder? ..

Lenke til kommentar
Om man drar en lyd til å erstatte kick'en (den som er der ved oppstart), hvordan kan jeg bytte tilbake til den kicken igjen? Hvor finner jeg de "standard" instrumentene/lydene. Altså, de fire standard'ene.

Og linker til hvor jeg kan skaffe mere instrumenter/lyder? ..

Da må du nesten finne den tromma du vil ha igjen, ved å gå på "packs" og finne den. Jeg bruker også FL, og syns det er et fantastisk program. Hvis noen trenger hjelp til ting der er det bare å si fra.

Er heller ikke lenge til FL 9 kommer ut, og det ser ut som det følger med en del jævlig kule plugins der :D

Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...
  • 2 måneder senere...
Det jeg lurer på: Finnes det en funksjon i FL Studio (eller i et tilleggsprogram) som får notene til å plassere seg på den nærmeste åttendedelen?

For de som skulle være interesserte, så skal jeg lage en remix av Beatles' Yesterday. Kanskje.

Ah, det gjorde jeg også for noen dager siden faktisk. :p Men bare for moro skyld.

Det finnes en funksjon som gjør dette. Du finner den i piano roll, om du trykker på "options" knappen (trekant i venstre hjørne oppi der) og leter under "tools". Husker ikke hva den heter nå i farta.

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...