Gå til innhold

Grunnleggende innføring i FL Studio

Cuneax

Anbefalte innlegg

kompressor på master ekke bra om man ikke vet hva man driver med fordi det kan forvrenge lydbildet helt totalt....

Beste måten(og slik proffene gjør det) er å assigne hver lyd i en egen mixer channel å stille på lydnivået slik at de aldri går over -6db, helst lavere, bass lead og høye lyder kan ligge her...

Kicken er eneste untaket som kan gå noe høyere, men maks -5db. gjør du alt dette riktig vil lyden ligge rundt 0dB når sangen er ferdig og hvis ikke må du stille litt på faderne i miksern. Det tar lang tid å lære seg dette riktig og å få en feilfri miks uten klipping i men når du først kan denne metoden ordntlig vil du aldri noensinne oppleve klipping som ett problem i sangene dine lengre ;) lykke til

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

jeg setter alltid på compressor. forvrenger IKKE lydbildet bare passer på at lyden ikke overstiger 0dB med mindre jeg beveger på master vol faderen. så jobber jeg videre med låta. så klart er hver kanal assignert til en kanal. når jeg er helt ferdig med låta. oppsett og alt sammen. går jeg igjennom hver og en kanal individuelt og setter på fx hvis det skulle trenges eller teste ut nye ting. til slutt er det master. eq eller annet. og da aktiverer jeg compressor eller deaktiverer for å høre om den bør være der eller ikke.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei, håper noen kan hjelpe meg med et problem:

Saken er den at jeg har laget trommer i midi format og lurer på om det finnes en slags VST hvor jeg kan velge mine egne lyder? Det jeg vil er å bruke trommelydene jeg selv har(Drumkit From Hell) og i tillegg bruke midi oppsettet jeg allerede har laget. Så finnes det en VST hvor jeg kan synkronisere hver "linje" på piano roll'en med en lyd? Helst et gratis program som jeg kan få en link til.

Lenke til kommentar

hmm vet ikke helt om det har det du leter etter men nexus har en del pizzicato strings og pianoer, og om du får deg dance orchestra expansionen i tillegg har du enda mer pizzicato (er jo egentlig beregna for å lage trance og sånn, men pizzicato er jo det samma uansett sjanger =P

Om du vet hvor du skal lete finner du de gratis (A) alt jeg kan si =P regner med du klarer å finne det fram selv for link til slike ting er jo ikke lov her :(

Lenke til kommentar

Jeg har en Korg padKontrol. Bare så det ikke er noen misforståelser, jeg vil altså bruke noen av knappene på padKontrol-en til å få FL Studio til å begynne å spille, begynne å ta opp, og kanskje også bytte patterns og lignende? Vanskelig å forklare egentlig.

Edit: Skal jo også ha en Novation Remote Zero snart, og der er det jo allerede knapper til slike ting, men fungerer de som en vanlig MIDI-knapp?

Endret av ehs5
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Det er ikke sekunder men takter, eller hva nå enn det norske ordet måtte være.

Prøv å markere det svarte feltet der det står 1, 2, 3 og 4. Hold ctrl hvis det ikke går å bare markere. Jeg har ikke brukt FL på en god stund.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...