Gå til innhold

Grunnleggende innføring i FL Studio

Cuneax

Anbefalte innlegg

Grunnleggende innføring i FL Studio

Denne guiden er ment for de som er totalt ukjente med FL Studio, men kan også fungere som en referanse for de som er relativt ferske med programmet. Guiden antar at du har klart å installere programmet selv.

For de som vil vite mer om selve programmet, ta en titt her. For de som vil vite mer om VST, teknologien som gjør at man kan laste inn "digitale instrumenter/instrumentpakker" i FL Studio, ta en titt her.

Guiden tar utgangspunkt i FL Studio Producer Edition 6.

Innhold

Steg 1: Bli kjent med utseende og virkemåte

Piano roll

Step sequencer

Playlist

Channel settings

Mixer

Steg 2: Litt videregående funksjoner

Sette inn ny kanal og VSTi

Sette inn ekstern audio

Endre tempo, volum og panning

Hvordan få inn nye VSTier

Steg 1: Bli kjent med utseende og virkemåte

Når jeg åpner FL.exe, ser programmet slik ut:

purrint052bj0.th.jpg

De interne vinduene (funksjonene) som er oppe er: Playlist (midten), Step sequencer (oppe til høyre), Browser (oppe til venstre) og Mixer (nede til høyre). I denne guiden skal vi kun konsentrere oss om playlist, step sequencer og mixer, sammen med to andre vinduer; Piano roll og Channel settings. Programmet fungerer slik at musikken lages gjennom et samarbeid mellom disse funksjonene. Hvis du vil se hvilket vindu som er hvilket på en enkel måte, gå opp til hovedverktøylinja og trykk "View", under "Windows" ser vi navnene på alle de funksjonene som har blitt nevnt. Hak av eller på for å se hvilke som er hvilke.

Nå skal vi forklare hva hver enkel funksjon gjør (browser utelates i denne guiden). Vi følger beskrivelsene i funksjonell rekkefølge, dvs den rekkefølgen man vanligvis lager en melodi eller rytme i:

Piano roll

pianorollny5.jpg

Piano roll er som et noteark, det er her man legger inn hvilken tone man vil ha, i hvilke rekkefølger man vil ha tonene i sin melodi, varighet osv (det samme gjelder slagverk, bare her er det slagverklyder og ikke toner som som oftest gjelder).

Vi kommer oss inn i Piano roll via Step sequencer (se bilder for gjenkjennelse). Hvis vi venstreklikker på boksen der navnet på VSTien står, får vi opp Channel settings. Høyreklikking får opp en meny. Øverst står det "Piano roll". Trykker man på denne kommer man inn på kanalens og VSTiens piano roll.

I bildet nedenfor bruker vi Kick, som gir en stortrommelyd (den dype dunkinga man som oftest hører i låter). Det har blitt "skrevet" inn fire stortrommesignaler, hvor lenge de skal vare og hvilken "pitch" de skal ha (pitch bestemmer hvor mørkt eller lyst det høres ut). I dette tilfellet er Kick aleine i VSTien, noe som gjør at de ulike pianotangentene representerer pitch istedenfor ulike instrumenter (f.eks. stortromme, skarptromme, symballer osv).

Hvis dere gjør det samme som i eksempelet under, vil dere raskt skjønne tegninga. Det vi har lagd gir en standard 1/4-takt.

playlist2hq4.jpg

La oss sjekke videre hvordan step sequencer fungerer.

Step sequencer

stepsequencerjh2.jpg

I step sequencer har man man én eller flere channels (kanal). En kanal inneholder en VSTi (digitalt instrument/instrumentpakke). I bildet ovenfor har vi fire kanaler, disse kanalene inneholder VSTiene Kick, Clap, Hihat og Snare. Alle disse er slagverkinstrumenter. Det er i slike VSTier vi bestemmer rytme og melodi gjennom Piano roll.

Vi har allerede lagd en 1/4 rytme med stortromma. Hva om vi vil legge til en akkompagnerende skarptromme? Det kan vi gjøre i step sequencer.

Åpne piano roll for snare (høyreklikker på boksen). Da kommer vi inn i en tom piano roll. Skriv inn det følgende (på riktige tangenter også, i dette tilfellet C5):

pianoroll2nk8.jpg

Hvis vi trykker på Play nå (øverst i midten), vil vi høre en ganske standard takt, med en stortromme på hvert slag og en skarptromme på annenhvert. Hvis du ikke hører noe når du trykker play, se rett til venstre for playknappen. Der er det to små knapper, den øverste er Pat, den nederste er Song. Hvis vi vil høre på det vi lager i step sequencer, må "pat" være haket av her (dvs den må lyse rødt).

playar7.jpg

Hvis vi haker av "song", vil vi høre det som vi legger ut i playlist. Det kommer vi til nå.

Playlist

playlistqk5.jpg

I playlist bestemmer vi rekkefølgen på de melodier og rytmer vi lager ved hjelp av step sequencer. Playlist består av Patterns. Hver pattern har en egen step sequencer. Det vi har lagd hittil har blitt gjort i pattern 1. Hvis vi trykker på pattern to, vil vi se at step sequenceren blir tom igjen (ikke for kanaler, men for det vi har lagd inne i kanalene). Hvis vi trykker play nå (og har pat haka av), hører vi ingenting. Hvis vi lar play gå og trykker på pattern 1 igjen, hører vi trommerytmen vår.

Som oftest bruker man forskjellige instrumenter for hver pattern. Vi kan f.eks. ha trommer i pattern 1 og bass i pattern 2. Men hvis man vil ha en annen trommerytme utover i låta enn det som allerede har blitt lagd, så må man benytte seg av en annen pattern.

Vi kan illustrere dette ved å trykke på pattern 2, gå inn på de ulike kanalene og tegne inn andre rytmer. Bruk fantasien! Nå har vi to patterns med forskjellige rytmer. Vi ser på de to følgende bildene at de to patternene har forskjellige rytmer i step sequenceren:

Pattern 1:

purrint059ad1.th.jpg

Pattern 2:

purrint060my8.th.jpg

Poenget med playlist er å arrangere ulike rytmer og melodier med mer inn i en låt. Nå har rytmen i pattern 1 blitt lagt til de fire første taktene i playlist (dvs den går 4x4) og rytmen i pattern 2 har blitt lagt til de fire taktene etter:

purrint061bi8.th.jpg

Hvis vi haker av "Song" og trykker play, vil vi først høre det vi har lagd i pattern 1 i fire takter, for så å høre fire nye takter med innholdet i pattern 2. Nå er det på tide å gi våre trommer litt effekter.

Channel settings

channelsettingsgp2.jpg

Channel settings kan gjøre mye rart, men i denne guiden skal vi bare se på én funksjon den har. For å lage ulike effekter til våre instrumenter, må vi tilegne en kanal til en miksekanal. Dette gjøres i channel settings. Venstreklikk på Kick, så dukker channel settings opp.

Øverst til venstre i dette vinduet ser vi dette:

channelsettings2go3.jpg

Vi vi fører musepila over og venstreklikker, kan vi tilegne kanalen en miksekanal (FX/mix channel) ved å dra pila opp eller ned. Vi tilegner Kick miksekanal nr 1.

mixer2et2.jpg

Da skal vi vise hva vi kan gjøre i mikseren.

Mixer

mixerqx1.jpg

Mikseren brukes til å gi instrumenter ulike effekter som ekko, filter, equalizing, bass boost osv. Vi har tilegnet kanalen og VSTien Kick miksekanal 1. Nå skal vi gi den en effekt, la oss si reverb. Da trykker vi på denne knappen:

mixer3ux6.jpg

Gå deretter inn på Select i menyen, så skal du i teorien få fram en liste med effekter du kan legge til. Her er det egentlig bare å bruke fantasien, men vi velger reverb (Fruity reverb). Vi får dette vinduet opp:

mixer4df7.jpg

Når man drar knappene rundt ved hjelp av musa, får man ulike virkninger. Her er det bare å leke seg. Trykk på play for å høre endringene samtidig som man driver på. Vi kan jukse litt ved å gå inn på forhåndsbestemte innstillinger slik:

purrint064vu5.th.jpg

Steg 2: Litt videregående funksjoner

Da har vi lært de grunnleggende funksjonene og hvordan ting ser ut. Nå skal vi gå litt videre med å lære å sette inn nye kanaler, sette inn wav-filer, endre tempo, volum og panning og hvordan få inn nye VSTier.

Sette inn ny kanal og VSTi

Nå har du sikkert gått lei av å bare høre på slagverk. Hva med litt piano ved siden av?

Trykk på Pattern 3 i Playlist (for å separere pianoet fra de andre Patternene). På hovedverktøylinjen ser vi "Channels", trykk på den. Gå inn på "Add one" og velg "FL Keys" fra lista.

Illustrasjon:

purrint065rt6.th.jpg

Nå ser vi dette:

purrint066np8.th.jpg

Dette er VSTi-pluginens vindu. Her kan du justere hvordan du vil at det digitale instrumentet skal låte (i tillegg til FL Studios mikser):

vstijl1.jpg

Gå inn på Piano roll til "Keys" på step sequencer (sørg for at du er i Pattern 3). Lag en melodi og hør på den og bare den gjennom å trykke Pat ved siden av Play. Når du er fornøyd, skriv den ut i Playlist:

purrint067vi3.th.jpg

Jeg har lagt melodien over både rytmen i Pattern 1 og 2. Vi ser at boksen til min melodi er dobbelt så lang som de andre. Grunnen er at jeg lagde en melodi over 8 slag, mens rytmenen jeg lagde bestå av 4 slag hver. Husk at du også kan lage pianomelodier i Pattern 1 og 2, men da er de ikke separert, dvs de vil alltid spilles av sammen i dette prosjektet.

Sette inn ekstern audio

Det går ikke an å spille inn vokal i FL Studio. Derfor er det greit å kunne sette inn ekstern audio, som wav og mp3. Dette er også nyttig for sampling. En enkel metode er å finne din audio på harddisken, og bruke drag&drop-metoden. Men hvor skal man droppe audioen i FL Studio? Enten i en ledig pattern i feltet nederst på Playlist.

Vi tar pattern først. Trykk på Pattern 4, finn en audiofil (TEST.wav hos meg) på PCen din og drag&drop den til Pattern 4. Nå har navnet på audiofilen kommet istedenfor "Pattern 4". Åpne Piano roll, lek deg litt med lengde og pitch på stemmen (ganske morsomt). Skriv ut i Playlist. Da vil du få noe liknende resultat (legg merke til at audio blir automatisk lys lilla, i motsetning til den standardiserte gråfargen):

purrint068ui3.th.jpg

Audioen spilles ved siden av musikken. Den andre metoden går ut på å drag&droppe audioen her:

audiopi5.th.jpg

Når vi har gjort det, ser det slik ut:

playlist3vi1.th.jpg

Vi kan justere hvor vi vil ha audioen i forhold til musikken ganske lett her. I tillegg kan vi shift-klikke for å kopiere lett:

playlist4tu4.th.jpg

Step sequenceren ser slik ut når vi behandler audioen "der nede":

stepsequencer2op5.jpg

For å se alle kanalene, trykk der det står "Audio clips" og velg "All". Audiokanalene kan tilegnes miksekanaler på lik linje med VSTier, og prosessen er så å si lik.

Endre tempo, volum og panning

Vi kan endre et prosjekts tempo ved å justere dette parameteret:

play2rq7.jpg

Her ser vi at tempoet er 140BPM (Beats Per Minute), justér ned for å få musikken til å gå langsommere og vice versa.

For å endre volum og panning (hvilke(n) høyttaler(e) som har lyden) underveis i låte (f.eks. skape en crescendo-effekt (fade in)), kan vi gå til step sequencer:

stepsequencer3vp9.jpg

Disse knappene representerer panning (venstre) og volum (høyre). Ved å justere på dem i Step sequencer, blir hele kanalen gjort om til det du velger for hele låta. Du kan velge at skarptromme skal ligge i venstre høyttaler i hele låta, eller at hihat skal ha veldig lavt volum.

Men hvis vi f.eks. vil velge at skarptromme skal gå fra venstre til høyre høyttaler i løpet av takta, høyreklikker vi på den venstre knappen og trykker "Edit events" (husk å trykke dette i riktig Pattern). Inne i edit events kan vi justere hvor vi vil ha volum og panning ved hjelp av musa. Ganske lett!

Når vi trykker edit events får vi opp dette vinduet:

purrint073dr5.th.jpg

Nå er skarptromme (snare) blitt justert til å først dukke opp i høyre høyttaler, så i venstre (det røde feltet er ikke med i loopen):

purrint074ly7.th.jpg

Akkurat det samme prinsippet gjelder for volum. Vi kan få det til å fade inn, ut osv. Kun fantasien setter grenser.

Hvordan få inn nye VSTier

Det finnes et utall VSTier der ute. Søk litt rundt på nettet eller på dette forumet, så får du tips til hvor du kan finne ulike gratis VSTier, og hvor du får kjøpt.

Når du har lastet ned en gratis-VST (som oftest er de ikke så store) eller kjøpt en pakke, må du eventuelt åpne exe-fila eller bare legge dll-fila over i en viss mappe. Jeg vil foreta et eksempel for å gjøre det lettere og mer forståelig. Først tar vi en gratis VSTi som vi finner på nettet.

Jeg har valgt meg ut en synth (Voyager) herfra. Jeg trykker på "download" og laster ned en rar-fil. Jeg åpner rar-fila på PC-en og ser at det er en fxb- og en dll-fil der. Disse filene legger jeg over i følgende mappe:

...\FL Studio 6\Plugins\VST\

Etter det må du gå inn på FL Studio, Channels -> Add one -> More -> Refresh -> Fast scan (recommended) (helt øverst). Da får vi opp denne listen:

purrint080dy3.th.jpg

Den nylig innlagte VSTien står med rød skrift. Hak den av og VSTien vil bli tilgjengelig. Bare legg den til i en kanal som tidligere anvist og lek i vei!

Med større VSTier eller instrumentpakker må man som regel installere programmet fra en DVD og følge anvisningene. For at FL Studio skal klare å kommunisere med VSTi-pakka, må man legge en dll-fil fra programmet eller en mappe spesifisert til det under Plugins-mappa til FL som vist til ovenfor.

Hvis du vil ha ut låta i mp3- eller wav-format, trykk File -> Export - MP3 File, og resten bør være lett.

Det var det jeg orka å skrive i denne omgang. Kom gjerne med tilbakemeldinger og forslag til utbedringer/rettelser.

Endret av cun
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte Fruity Loops for rundt et halvt år siden og har ikke brukt det mye.

Nå har jeg flyttet og har mistet Lisensen som jeg printa ut.

Jeg har også byttet mail og lurer derfor på. Er det noen som vet hvor jeg kan finne den igjen? Noen snarveier i programmet som viser til at det er jeg som eier det?

Skal lage filmmusikk på skolen og læreren ber om en lisens på programmet.

Lenke til kommentar

Prøver meg av og til på litt tekno i fruityloops men syns at mye av trommene der høres alt for plastik ut. Noen som har tips til bra teknosamples av kick, skarp, hats og gjerne litt claps :p Takker så meget :)

Edit: Er vel hovedsaklig snares jeg er på jakt etter.

Endret av Øssa
Lenke til kommentar

Prøv å søke litt rundt på Internett etter techno trance snares vsti. Ellers er Hypersonic 2 en god samlepakke med nesten alt du måtte drømme om av instrumenter, inkludert gode techno- og trancetrommekits. Har du forresten prøvd å gjøre lyden mindre plastikk med mikseren i FL Studio?

Endret av cun
Lenke til kommentar
Jeg har et spørsmål. Jeg skal bruke tastaturet til å spille en liten sekvens, men tonene skal være veldig lave, så lave som rundt C1. Hvordan får jeg spilt så lave toner med tastaturet?

7001465[/snapback]

Du må stille inn det i "Channel Settings" for pianoet du bruker.

Bare å høyreklikke på hvem key du vil bruke som utgansgpunkt.

Se bildet - så skjønner du.

post-60645-1160065649_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Du kunne ikke lagt til hvordan man bruker main automation og hvordan man bøyer toner og vel? Finner ikke utav det. Er sikker på at musikken min ville blitt bedre om jeg hadde fått det til :)

På forhånd takk :wee:

Endret av Øssa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...