reverto Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Noen som vet om disse går på sosialen, eller hvorfor de eventuelt ikke gjør det? 6937696[/snapback] Er de garantert penger\hjelp pm de går på sosialen ? Jeg har selv vært innom sosialen og tigga om penger fordi jeg var arbeidsledig og ikke hadde noen inntekt. Resultatet var at først fikk jeg penger , og andre gangen jeg var innom tilbød han meg en slags vaktmesterjobb der jeg dilta etter en gamling og var med å fiksa på hus og fikk noen kroner i måneden(tror det var under 5000). 6937795[/snapback] Kommunen er forpliktet til å hjelpe alle som trenger det gjennom sosialforvaltning og kommunens eiendomsforvaltning. Dette er naturligvis behovsprøvd og man forplikter seg til å følge de tiltakene kommunen (sosialforvaltning) eller staten (aetat) iverksetter for å få den enkelte inn i arbeidslivet. Om det ikke lar seg gjøre å få den enkelte ut i tiltak eller arbeidsliv pga helseplager tar trygdeetaten (staten) over. De fleste kommer over i verna bedrifter gjennom aetat hvis de ikke klarer å ordne arbeid selv mens de er på sosialen. Derfra blir man lobbet ut i arbeidslivet ved at bedriften finner arbeid for en. Dette skjer naturligvis bare hvis de er fornøyd med det den enkelte under tiltaksperioden og skjer vanligvis gjennom tilskuddsordninger slik at eksterne bedrifter (NB; ny arbeidsgiver) skal bli mer fristet til å ansette deg. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Tigging ødelegger en ellers så fin butyr. Dette er en av grunnene til at folk trekker til kjøpesenter hvor sinte vakter hiver ut pakk og fanteri. 6936133[/snapback] Har du noengang tenkt på at avstand mellom deg og pakket er forsvinnende liten? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 synes de vertfall kan gjøre noe for pengene, ikke bare sitte der. spill pan-fløyte, syng, spill gitar, alt er bedre enn å sitte der å sove med en plastkopp foran seg 6936108[/snapback] Jeg er ingens klovn. Det skal total mangel på verdighet til før du ser meg danse på gaten for å få småpenger til livets opphold. Tigging ødelegger en ellers så fin butyr. 6936133[/snapback] Sjeldent man ser at det er estetiske årsaker som gjør at folk misliker tigging. synes ikke synd på dem jeg på lik linje med narkomane og alkoholikere. de har valgt det selv. ikke kom med den "det er ikke dems skyld." selvfølgelig er det det, ingen trøkka en sprøyte i armen dems mens de gikk nedover gata, og tiggerne har selv valgt å hoppe av skolen, så la dem seile sin egen sjø. 6936187[/snapback] Avhengighet ligger i naturen til visse mennesker. De aller, aller fleste av oss prøver alkohol, noen av oss blir avhengige. Jeg kan si at det er enkelt å ikke drikke, fordi jeg sjeldent drikker og når jeg gjør det vet jeg når jeg har fått nok. Det er noen som ikke har samme kapasitet, og disse ender ofte opp med store problemer. Du må gjerne klandre dem for å gi deg selv god samvittighet når du passerer dem på gaten, men det du sier stemmer ikke med det vitenskap sier om emnet; og da kommer du ikke langt. Lenke til kommentar
Ozelot Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Kommunen er forpliktet til å hjelpe alle som trenger det gjennom sosialforvaltning og kommunens eiendomsforvaltning. Dette er naturligvis behovsprøvd og man forplikter seg til å følge de tiltakene kommunen (sosialforvaltning) eller staten (aetat) iverksetter for å få den enkelte inn i arbeidslivet. Om det ikke lar seg gjøre å få den enkelte ut i tiltak eller arbeidsliv pga helseplager tar trygdeetaten (staten) over. De fleste kommer over i verna bedrifter gjennom aetat hvis de ikke klarer å ordne arbeid selv mens de er på sosialen. Derfra blir man lobbet ut i arbeidslivet ved at bedriften finner arbeid for en. Dette skjer naturligvis bare hvis de er fornøyd med det den enkelte under tiltaksperioden og skjer vanligvis gjennom tilskuddsordninger slik at eksterne bedrifter (NB; ny arbeidsgiver) skal bli mer fristet til å ansette deg. 6938000[/snapback] right ! hvorfor går de ikke på sosialkontoret ? Lenke til kommentar
Backspace_89 Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 men de som får alkoholproblemer og ender som tiggere har jo hatt samme utgangspunkt som alle oss andre, så et sted har de jo valgt å "kjøre av veien". det er ingen som sier at du MÅ drikke. så de valgte jo først å prøve å drikke, så litt til, og litt til og enda litt til. til slutt sitter med ryggen mot en søplekasse og blir sett ned på av resten av samfunnet. så enkelt er det Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 men de som får alkoholproblemer og ender som tiggere har jo hatt samme utgangspunkt som alle oss andre, så et sted har de jo valgt å "kjøre av veien".det er ingen som sier at du MÅ drikke. så de valgte jo først å prøve å drikke, så litt til, og litt til og enda litt til. til slutt sitter med ryggen mot en søplekasse og blir sett ned på av resten av samfunnet. så enkelt er det 6938904[/snapback] La meg spørre deg et helt enkelt spørsmål, uten å anklage eller dømme: Hva kan du om avhengighet, utenom det du anser som sunn fornuft? Det er et emne som det er blitt skrevet en god del artikler og bøker om; har du lest noen av dem, eller er det så svart/hvitt som du beskriver fordi det virker logisk for deg? Lenke til kommentar
Backspace_89 Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 (endret) se innlegget mitt lenger ned, dette ble feil. Endret 25. september 2006 av Spazz Lenke til kommentar
McFly Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 men de som får alkoholproblemer og ender som tiggere har jo hatt samme utgangspunkt som alle oss andre, så et sted har de jo valgt å "kjøre av veien". Folk begynner slettes ikke med samme utgangspunkt, da mennesker har ulike gener, ulike foreldre, ulike bosted og ulike venner. det er ingen som sier at du MÅ drikke. så de valgte jo først å prøve å drikke, så litt til, og litt til og enda litt til. til slutt sitter med ryggen mot en søplekasse og blir sett ned på av resten av samfunnet. så enkelt er det 6938904[/snapback] Men det å ikke drikke er jo heller ikke uproblematisk. Når forskere undersøkte det, så fant de ut at folk som ikke drakk faktisk gjorde det dårligerei snitt enn de som drakk. I dette samfunnet er jo hvem man kjenner nesten alt, og er man avhold, så blir også ens evne til å danne nettverk drastisk begrenset. Lenke til kommentar
Matias Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Er da vel mulig å gjøre noe med det hvis man er en tigger? Med tanke på at vi lever i Norge. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 nei, jeg har ikke lest noen bøker om emne og jeg har heller ingen personlig erfaring fra avhengighet. min mening er kanskje svart/hvitt ja, fordi man kan faktisk velge å ikke bli avhengig. 6939248[/snapback] Man kan da ikke i det hele tatt velge om amn vil bli avhengig eller ikke, det er egentisk hvor mye du tåler før du blir avhengig, Noen blir f.eks avhengig etter bare 3-4 røyk, mens andre blir avhengig etter 2 mnd. Lenke til kommentar
Backspace_89 Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 (endret) tremeningen min døde av overdose, og dette var etter et ikke så altfor langt liv med rusmisbruk. han kom inn i de gale omgangskretser, begynte med dop, rana blandt annet huset til bestemor (hans egen tante), til slutt ble det for mye og han døde av det. hvis han ikke hadde kommet i den omgangskretsen han havnet i, ville ikke han ikke begynt med rusmisbruk.Men man kan faktisk velge venner. det er kanskje svart/hvitt, men for meg det naturlig tankegang. Endret 25. september 2006 av Spazz Lenke til kommentar
McFly Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 Men man kan faktisk velge venner. Det kan man ikke, det er nemlig ikke særlig lett for mange å bli godtatt i diverse ungdomsmiljøer. Grunnen til at så mange søker til lite konstruktive miljøer er jo nettopp at det er de eneste miljøene med flere enn to personer hvor de faktisk blir godtatt. det er kanskje svart/hvitt, men for meg det naturlig tankegang. 6939326[/snapback] Det er vel heller snakk om at argumentene dine stinker. Det å si at man kan velge fritt er uansett bare tull, da fri vilje ikke eksisterer. #Innlegget redigert av moderator ihht. forumets retnignslinjer# Lenke til kommentar
Backspace_89 Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 du mener at fri vilje ikke eksisterer? hvilken planet bor du på? Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 du mener at fri vilje ikke eksisterer? hvilken planet bor du på? 6939911[/snapback] Besøk en avrusningsklinikk og spør hvorfor alle de som er avhengig av morfin/lignende ikke valgte å bli operert uten bedøvelse. Man er ikke selvforskyldt i alt man gjør, innimellom er man uheldig. Lenke til kommentar
Backspace_89 Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 du mener at fri vilje ikke eksisterer? hvilken planet bor du på? 6939911[/snapback] Besøk en avrusningsklinikk og spør hvorfor alle de som er avhengig av morfin/lignende ikke valgte å bli operert uten bedøvelse. Man er ikke selvforskyldt i alt man gjør, innimellom er man uheldig. 6939993[/snapback] kan man bli avhengig ved å starte med noe så normalt som bedøvelse ved operasjon? hvis det er mulig så kan jeg kanskje gå med på at noen blir avhengige mot sin vilje. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 25. september 2006 Del Skrevet 25. september 2006 du mener at fri vilje ikke eksisterer? hvilken planet bor du på? 6939911[/snapback] Besøk en avrusningsklinikk og spør hvorfor alle de som er avhengig av morfin/lignende ikke valgte å bli operert uten bedøvelse. Man er ikke selvforskyldt i alt man gjør, innimellom er man uheldig. 6939993[/snapback] kan man bli avhengig ved å starte med noe så normalt som bedøvelse ved operasjon? hvis det er mulig så kan jeg kanskje gå med på at noen blir avhengige mot sin vilje. 6940063[/snapback] Det er ikke bare mulig, jeg kjenner en og kjenner til en annen som lenge slet med dette. Lenke til kommentar
McFly Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 du mener at fri vilje ikke eksisterer? hvilken planet bor du på? 6939911[/snapback] Selvfølgelig gjør den ikke det. Ting styres jo av naturlovene som styres av prinsippet "årsak virkning". Årsak virkning uteslutter fri vilje, fordi alt er en konsekvens av en årsak, også det som skjer i menneskets hjerne, noe som betyr at fri vilje er umulig. Lenke til kommentar
Ni kon Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Tigging ødelegger en ellers så fin butyr. Dette er en av grunnene til at folk trekker til kjøpesenter hvor sinte vakter hiver ut pakk og fanteri. 6936133[/snapback] Har du noengang tenkt på at avstand mellom deg og pakket er forsvinnende liten? 6938052[/snapback] Like liten som forskjellen mellom meg og Bill Gates Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 (endret) du mener at fri vilje ikke eksisterer? hvilken planet bor du på? 6939911[/snapback] Det er ikke så vanskelig å avkrefte dte du sier. Psykologisk sett søker alle mennesker etter en eller annen form for aksept på den de er. De som havner utenfor den normale mengden har større sjanse for å knyttes til mindre heldige nettverk av personer med samme/liknende problemer. Som Mcfly sa ovenfor så kommer dette ofte fordi dette er et av de få stedene de føler seg bekreftet og akseptert. Det er ikke uten videre at vanskelige barn må skilles med makt fra andre med likende problemer. Det hjelper ikke at den ene ønsker med sin vilje å endre, så lenge det sosiale og daglige er av gamle sort, så kan det blir vanskelig å endre til noe bedre. for ordens skyld; jeg har liten respekt for eldre som forventer ditt og datt. Er de høfflige, så er jeg det og, men bedrevitende eldre kvinner som på død og liv skal kjefte på meg eller oppføre seg stikk i strid med normal folkeskikk har jeg lite sans for og dessverre møter jeg mange av dem i jobbene mine. For all del, jeg har enda etter 1 år i den ene jobben å bli synlig sur på kunde eller liknende pga deres oppførsel, men har vært nære mange ganger. Så at de behandler tiggerne slik er ikke sjokkerende. Endret 26. september 2006 av Christian86 Lenke til kommentar
Sirslask Skrevet 26. september 2006 Del Skrevet 26. september 2006 Leste at en tigger kan tjene opp til 1500 hver dag. Dette er ganske mye for å bare sitte der. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå