Gå til innhold

Behandler de gamle "uteliggere" Dårlig?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg gir av og til disse gatemusikatene noen kroner. Dette fordi de faktisk gjør noe for å fortjene penger. Tiggere derimot, de gjør absolutt ingenting for å få penger. Og jeg gir ikke noe til noen uten at de har gjort noe for å fortjene dem.

Hiv tiggere ut og la gatemusikanter bli :)

Lenke til kommentar

"Heldigvis" bor jeg ikke i oslo som har slike problemer, og siden det er kortere å stikke innom kjøpesenteret enn å dra nedom by'n, så gjør jeg det heller.

Kanskje en idè kan være å gi dem falske penger(som ser ut som de er falske) ?

Når de blir arrerstert får de bo i fengsel i et varmt fengsel noen timer, og kanskje tilogmed sendt til sosialtjenesten.

Lenke til kommentar

Jeg syns det blir for dumt å skjære alle tiggere/narkomane over èn kam og si at det er kun deres egen skyld at de sitter der, og at hvis de bare "gidder" så er det enkelt å komme seg vekk fra det.

Tigging er ikke koselig, det er jeg helt enig i, og jeg gir aldri penger. Men så går jeg ikke rundt og tenker at de er så forbanna dumme heller.

Lenke til kommentar
For ikke å snakke om disse øst-europeiske "tiggerbandene" det er så mange av.

6936031[/snapback]

Ja, uffameien.

Jeg satt i en stol like ved den stygge tigeren utafor øsbanehallen, så kommer det en kjerring bort til meg og gir meg en blomst. Jeg tar den i mot på faen så dytter hun den stygge lappen opp i trynet på meg. Så leser jeg den ikke og bare blir sittende. Så napper hun blomsten hun GA til meg ut av henda og banner(trur jeg :p), så går hun. Frekke tassen.

Lenke til kommentar

Dere må også huske på at tigging er veldig nedverdigende for den som tigger, men personen har ofte tatt et valg om at han/hun ikke vil gjøre kriminelle ting for å få penger til narko. Det er faktisk veldig positivt for samfunnet.

Det samme kan man si om de som selger aviser. I Tromsø tar de etter det jeg hører 40kr for en avis. 20 kr går til produksjon av avisen og 20 kr går som lønn til selgeren. De som har mer erfaring med dette enn meg sier at de som selger aviser faktisk starter å føle at de er verd noe. Selv om mange av de som selger aviser setter lønna si i blodårene sine så slipper de å gjøre noe kriminelt for å få denne kapitalen.

Gatemusikanter er jeg også positiv til. De gjør faktisk noe for å fortjene pengene de får, og mange er faktisk flinkere å spille enn jeg noen gang kommer til å bli. De utgjør en del av bybildet som man er vant til og forventer i byer av en viss størrelse.

Nå er jeg student og låner penger til livets opphold selv så jeg har ikke noe penger å avse. Jeg har også lært hjemmefra at man skal ikke gi penger til tiggere, å denne lærdommen sitter dypt.

Utenlandske tiggerbander som bare er her for å utnytte gavmilde nordmenn kan brenne. Deporter de for brudd på en eller annen tiggerparagraf fortest mulig.

Edit. Når jeg tenker meg om så er det vel ikke dette tråden handler om. Den handler jo om hvordan gamle behandler tiggere.

På det emnet har jeg ikke noe å bidra med, dessverre.

Endret av valentino
Lenke til kommentar

xrholde mennesker.

Tigging er ikke et problem i seg selv, men når de ligger over alt og tigger, så blir det bare tragisk. Jeg synes ikke det minste synd på dem, uansett om de blir ranet aldri så mye og slengt drit til.

Vi har noe så fint som sosialisme i Norge, noe som gir all litt "startkapital" hvis de virkelig trenger det. Hadde jeg ligget på gaten, så skulle jeg jammen ha klart å komme meg opp i livet, selv med bare et par tusenlapper i måneden.

Vi har det nesten for lett, likevel er det ingen som forstår at selv om de har kjørt seg dypt ned i gjørmen, så er ikke veien opp særlig lang.

Lenke til kommentar

Tiggere er greie nok. De som irriterer meg er disse organiserte og grådige tiggerbandene. Eg snakker ikke om øst-europeere, men Røde kors, kirkens nødhjelp, amnesty etc.

Disse tiggerne får betalt 100+kr i timen av sjefstiggeren(arbeidsgivere i røde kors etc) og de kommer i gjenger på 2 eller flere og akkurat som på en fotballbane klarer du ikke snike deg forbi de. Da må du gå hele veien mange hundre meter rundt der de står.

Kan ikke noen legge ned en lov mot disse grådige organisasjonene? Gir heller peng til en vanlig tigger en til en slik røde-kors tigger. Pengene går jo hovedsaklig i tiggeren sin lomme. og når han tjener 100+ i timen så blir det litt peng å drikke vekk.

Ta ansvar folkens, IKKE gi til disse tiggerne så kan vi kanskje bli kvitt de.

Lenke til kommentar
Gatemusikanter er diggbare. De flinke, altså. :wee:

6936436[/snapback]

Second! :)

De som spiller falskt eller synger stygt er bare irriterende.

6936905[/snapback]

Han som går rundt i Oslos gater og spiller 10 instrumenter samtidig er litt tøff.

Her i Arendal er det noen forferdelige noen som spiller trekkspill eller fiolin. En gang satte en av dem seg utenfor mammas kontor. Ho holdt på å bli gal for han spilte de samme 30 sekundene av en sang om og om igjen! Kunne ikke no mer enn det!

Lenke til kommentar

Det er da forskjell på tiggerne...

Vi har tiggerne som er narkomane/eksnarkomane de lligger som regels under tepper med en kopp foran seg. Og det er MANGE fler narkomane i oslo enn de som sitter på Karl Johan og tigger... Hvordan tror du de finansier seg?

Så har vi gatemusikantene, Noen av disse er profesjonelle gatemusikanter som har dette som jobben sin, dette låter somregels bra. Og så har vi sigøynere og andre som spiller for å tjene noen slanter til mat.

Til slutt har vi de mest irriternedes gruppen tiggere, dette er gamle koner som følger etter deg , halter, og rister med koppen foran deg. Så på nyhetene for en stund tilbake siden om en tigger oslo som gikk med stokk og lot som at han halta for å få sympati, DETTE er den tiggingen som er verst (IMO).

Endret av norma_saw
Lenke til kommentar
For ikke å snakke om disse øst-europeiske "tiggerbandene" det er så mange av.

6936031[/snapback]

Send de hjem umiddelbart.

6936037[/snapback]

På en flåte.

Når jeg begynner på jobb tidlig, og går over Jernbanetorget i syvtida på morgenen kan jeg se trekkspillmafiaen gjør seg klare. En gjeng solbrune østeuropere med trekkspill på ryggen diskuterer heftig om de beste spilleplassene mens de får utdelt dagens slitte 7-11 kopp og smører på seg et falskt smil. Ikke langt unna dem får rosejuntaen utdelt dagens røde roser og finpusser på den patetiske lappen de gir naive nordmenn etter de har dytta på dem en rose. Det gjør meg så provosert å se på dette. Her er jeg på vei til jobb, tjener mine egne penger som jeg igjen må betale alt for mye skatt av. På samme tid for disse slaskene komme til landet og forsøpple bybildet. Rett etter disse menneskene har gjort sitt for å gjøre meg ennå mer morragretten må jeg passere karen som står i begynnelsen av Karl Johan mellom 7-11 og Mc Donalds hver bidige dag og bommer småpenger. Synet som møter meg etter jeg har passert denne karen er ikke noe bedre. Utenfor 7-11 og nedover skippergata henger det masse narkiser som ikke gjør byen noe særlig penere. Jeg må gå ned Dronningensgate for å komme til jobben min. Jeg har blir tilbudt sex mot penger på strekningen Karl Johan og Rådhusgata to ganger, tidlig på morgenen. "Nei , takk jeg onanerte i dusjen!" Dette er det jeg må passere i landets hovedstad før jeg endelig kan trekke kortet mitt i døra og gjøre mitt for at samfunnet skal gå rundt de neste åtte timene.

Til tross for dette, behandler jeg alle mennesker med respekt. Spytter ikke i koppen til tiggere, eller punkterer trekkespillene til trekkspillmafiaen.

Endret av Peterman
Lenke til kommentar

Det var Odd Einar Dørum (V) som i 2005 fjernet forbudet mot tigging, noe som i utgangspuktet var en meget dårlig ide, både politiet eller handelstanden var imot forslaget og advarte mot konsekvensene, men de gjorde det lovlig alikevell og de østøuropeiske tiggerligaene var som advart ikke sen om å utnytte anledningen. At gamle damer ikke liker tiggere er fordi mange av dem også er kriminelle som ikke har noen motforestillinger mot å stjele fra en gammel skrøpelig dame, så jeg kan godt forstå at de hater dem. Selv hater jeg organiserte utenlandske tiggere som river å sliter i buksebeina og lyver over en lav sko for at du skal åpne pengboka for en "god sak", tigging bør etter min mening forbys igjen.

"ikke gjør tigging lovlig (Aftenposten)

"tiggerne får lov" (Aftenposten)

Lenke til kommentar
Vi har ikke behov for tiggere i Norge. Tigging burde vært forbudt.

I går ble jeg spurt av en frekk faen på ca 25 år om jeg hadde noe cash å gi han. Jeg lurte på om han var idiot...

6936056[/snapback]

Er det noen land som har behov for tiggere?

Det er mye vi ikke har behov for. Men det er ikke alt som er like lett å velge bort. Selv synes jeg et forbud mot tigging høres ut som hostesaft. Du fjerner symptomene, men elendigheten vil allikevel være der. Det blir som å koste sanden du har dratt med deg inn under teppet, uten å gjøre noe mer med det.

Et forbud mot tigging bakket opp av «det plager meg at de maser» synes jeg faller på sin egen urimelighet. Folk som plages av at andre har kommet virkelig ut på kjøret og ikke ser annen råd enn å strippe av seg den siste verdigheten sin å tigge, plager meg mer enn tiggingen og tiggerne selv.

Vil man på død og liv bli kvitt tiggerne bør man engasjere seg i saker som kommer folk som er ute på kjøret til gode. Hva det er som skal til for at noen havner på gata og må tigge for å overleve her i Norge har jeg ikke den minste anelse om. Men at det er noen forebyggende tiltak der ute som kunne trengt en ekstra hånd er jeg ikke i tvil om. Både når de har kommet der de er i dag og tidligere i løpet slik at man kan få snappet dem opp.

Noen som vet om disse går på sosialen, eller hvorfor de eventuelt ikke gjør det?

Lenke til kommentar
Noen som vet om disse går på sosialen, eller hvorfor de eventuelt ikke gjør det?

6937696[/snapback]

Er de garantert penger\hjelp pm de går på sosialen ?

Jeg har selv vært innom sosialen og tigga om penger fordi jeg var arbeidsledig og ikke hadde noen inntekt.

Resultatet var at først fikk jeg penger , og andre gangen jeg var innom tilbød han meg en slags vaktmesterjobb der jeg dilta etter en gamling og var med å fiksa på hus og fikk noen kroner i måneden(tror det var under 5000).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...