Gå til innhold

Bærbar/tablet/UMPC - forslag?

Anbefalte innlegg

PC-en min når kanskje slutten nå, og jeg lurer derfor på om jeg kanskje må kjøpe en ny en. Jeg hater store PC-er og vil ha dem så små som mulig. Det største jeg aksepterer er derfor en bæbar PC. Jeg setter derfor ingen høye spesifikasjonskrav, men prisen må helst ikke være så høy.

Det står mellom en bærbar PC, tablet, eller en UMPC. Jeg vil helst ha en UMPC, men tror de er litt for nye på markedet enda. Stemmer ikke det? Skal du ha en UMPC må du betale mye penger for lite ytelse og dårlig batterilevetid? I såfall er det uaktuelt. Og vil det i såfall komme noe bedre etter hvert? (Windows Vista Tablet Edition?)

Er det lurt å gå for tablet PC fremfor vanlig bærbar? Jeg bruker touchscreen på mobiltelefonen og kommer ikke til å gå tilbake til det jeg kaller en "primitiv" mobiltelefon med taster. På samme måte tror jeg at etter å gå over til tablet vil jeg aldri ha en datamus igjen.

Men er tablet PC-ene mye dyrere? Jeg har kikket litt i prisguiden og finner ikke mange PC-ene. Er det ikke populært? På Finn.no og liknende er det heller ikke mange tablet PC-er.

Skal jeg ha bærbar hadde jeg håpet å nå disse kravene, men det er bare noen ca krav:

Minne: 512 MB

Prosessor: Se nedenunder

Skjerm: Helst høy oppløsning og widescreen skjerm

HDD: Helst 80 GB

Skjermkort: 64 MB

Batterilevetid: Fullstendig uvesentlig

Pris: Så billig som mulig. Helst ikke over 8.000 for ny dersom det er mulig

Annet: Gøy med innebygget web-cam og fingerscanner. Men intet must. USB 2.0 (mange USB porter!), ADSL modem innebygd, W-LAN og bluetooth og gjerne IrDA. DVD-brenner og mye annet (enn hva det skulle være).

Angående prosessor:

Jeg har ikke peiling på prosessorer og kan ikke forstå meg på dem. Jeg har en Intel Celeron prosessor på 2,8 Ghz i bærbar PC nå og det er for tregt. Men på en stasjonær PC er det 2,8 Ghz Intel pentium 4. Den er betydlig raskere. Så jeg vil ha en rask PC, men aner ikke hva jeg skal sette på prosessor. Den skal være rask!

Bruksmål:

Jeg spiller ikke mye, og nesten ingen spill som krever mye, og legger derfor ikke stor vekt på skjermkort. Men det hadde vært kjekt å ha et 64 MB skjermkort eller bedre så jeg kan spille de fleste spill og programmer uten problemer.

Ellers vil jeg ha en PC som det ikke tar et år å starte opp. Du kan godt kalle det en kontor-PC, jeg skal ikke bruke den til noen kontor greier, men nærmere det en spill.

Takker for svar ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...